CARI Infonet

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Sri Lanka Di Ambang Kemuflisan Dek Krisis Covid-19!

3-1-2022 04:30 PM| Diterbitkan: Agent13k| Dilihat: 2652| Komen: 26|Original author: Agent13k

Description: Sri Lanka yang dalam jurang krisis kewangan dan kemanusiaan berada dalam keadaan semakin membimbangkan. Dengan kenaikan inflasi yang tinggi, harga makanan makin meningkat dan krisis pandemik menyebabk ...
Sri Lanka yang dalam jurang krisis kewangan dan kemanusiaan berada dalam keadaan semakin membimbangkan. Dengan kenaikan inflasi yang tinggi, harga makanan makin meningkat dan krisis pandemik menyebabkan penduduk negara itu makin risau. Negara pulau itu dikhuatiri akan muflis tahun ini.



kredit foto: Quora.com

Negara itu perlu membayar balik pinjaman domestik dan asing yang dianggarkan bernilai $7.3 bilion dalam 12 bulan akan datang, lapor The Guardian


Ini termasuk pembayaran balik bon antarabangsa bernilai $500 juta yang akan tamat pada Januari. Sehingga November, rizab mata wang asing yang ada hanya $1.6 bilion.


kredit foto: DhakaTribune.com

Selain kesan langsung dari pandemik COVID-19 dan akibat dari kehilangan pelancongan, perbelanjaan pemerintah yang tinggi, pemotongan cukai yang merosakkan pendapatan negara, pembayaran hutang yang besar kepada China dan rizab pertukaran asing yang rendah menambahkan kemerosotan ekonomi di negara tersebut.

Bank Dunia menganggarkan lebih 500,000 penduduk telah jatuh di bawah garis kemiskinan sejak awal wabak, yang setara dengan kemajuan lima tahun dalam memerangi kemiskinan di Sri Lanka. - CARI

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote cmf_premierleag 3-1-2022 04:33 PM
Pergi je la join balik negara India tu
Takyah la nak bajet2 kasta sri lankan ko tinggi dr tamil nadu tu
Ko cuma cerah sket je dr tamil nadu
Tp tetap berkerak among ummah kokesen
Quote caprut 3-1-2022 04:49 PM
cmf_premierleag replied at 3-1-2022 04:33 PM
Pergi je la join balik negara India tu
Takyah la nak bajet2 kasta sri lankan ko tinggi dr tamil nadu ...

Rasanya perangai india dari sri lanka dgn india mari sama je
Quote becir 3-1-2022 04:53 PM
caprut replied at 3-1-2022 04:49 PM
Rasanya perangai india dari sri lanka dgn india mari sama je

Negara diaorg bersih lagi dari India..and orang dia more civil minded to me..
Quote Skuau 3-1-2022 05:33 PM
caprut replied at 3-1-2022 04:49 PM
Rasanya perangai india dari sri lanka dgn india mari sama je

tmpt aku pnh ada 2 orng ni kja skjp.
1.yg cerah...baik..educated.
2.yg berkerak....mmmm....memang 'kureng'.
Quote caprut 3-1-2022 05:48 PM
Skuau replied at 3-1-2022 05:33 PM
tmpt aku pnh ada 2 orng ni kja skjp.
1.yg cerah...baik..educated.
2.yg berkerak....mmmm....memang  ...

Sebab aku pnh jaga pt india india kjer tnb. Bini dia org sri lanka dtg zman merdeka dlu. Poyonye aiyo byk btol kerenah
Quote umbut 3-1-2022 06:04 PM
Ini semua balaaaa kata lobai jcop
Quote me12345 3-1-2022 06:10 PM
Makin menderu deru lah pendatang datang masuk malaysia..mari mari
Quote Artemesiaa 3-1-2022 06:31 PM
Satu satu dah nak tumbang nampakya
Quote sharlenetexas 3-1-2022 07:40 PM
Bukan ke keturunan sri lanka lebih up banyak level banding dgn india.

Quote JunkMail 3-1-2022 07:47 PM
Aku rasa sri Lanka bersih sikit dari India dan idok ler diorang keje merogol je. Lagipun diorang tak mengaku India, diorang kata diorang Ceylonese. Agama pun tak sama, diorang Buddha bukan Hindu. Maybe sebab tu bukan sejenis perogol bersiri seperti India kepam.
Quote Sazreena 3-1-2022 10:11 PM
Pertiwi leluhur Ammalia Yendersen ni.
Quote Decaffeinated 3-1-2022 11:09 PM
pernah ada colleague expat dari tamil nadu cakap dorang tengok Sri Lanka ni macam Malaysia tengok Singapore. Lebih maju dan makmur. Barang2 yg dibawa dari Sri Lanka pun highly regarded.

Quote kakikuDibibirmu 3-1-2022 11:13 PM
Amboi:

[youtube]evBpDitD_MY[/youtube]
Quote anony-mous 4-1-2022 06:55 AM
Kesian. So lepas ni negara dpt ke china ke?
Quote kitmal 4-1-2022 06:59 AM
Dok khabar kisah kuman di seberang..gajah depan mata apa ke cerita....
Quote dudaberhias 4-1-2022 07:01 AM
Rasanya sri lankan bukan la bajet kasta tinggi jah, tapi sebab sri lanka = buddha... India = yindu... Confirm la takkan ngam padahal leluhur sama jah, jejubo pun sama berkerak
Quote Shazid 4-1-2022 07:02 AM
Semoga Malaysia dijauhkan dari nasib mcm ni...
Quote batu kikir 4-1-2022 08:27 AM
Ambil perhatian dengan keadaan di Malaysia juga.
Dengan hutang mencecah 1 trillion Ringgit bersamaan dengan 65% Gdp.....
Sebahagian besar bajet negara tertumpu untuk bayar gaji dan pencen penjawat awam bukan untuk menggandakan ekonomi.
Kita tunggu je untuk Malaysia menjadi Sri Lanka dan Greece.  
Quote Lista 4-1-2022 08:52 AM
Decaffeinated replied at 3-1-2022 11:09 PM
pernah ada colleague expat dari tamil nadu cakap dorang tengok Sri Lanka ni macam Malaysia tengok Si ...

Bangladesh pun sama, bandar2 dorang ada cantik2 belaka..kat media-massa je fokus tempat2 miskin.
Kita tengok rakyatnya ramai kerja ke luar negara.
Tapi ada juga rakyatnya tapi orang beradalah belajar kat luar mcm Korea, UK, Eropah.

Lihat semua komen(26)

Kategori Berkaitan


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

9-2-2023 03:00 PM GMT+8 , Processed in 0.082568 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top