CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Semasa Lihat artikel

Nigeria Bazir 1 Juta Vaksin Covid-19!

8-12-2021 05:05 PM| Diterbitkan: CARI-MAL| Dilihat: 1308| Komen: 11

Description: Sebanyak satu juta vaksin Covid-19 yang tamat tempoh tanpa digunakan di Nigeria bulan lalu, menurut sumber kepada Reuters.
Sebanyak satu juta vaksin Covid-19 yang tamat tempoh tanpa digunakan di Nigeria bulan lalu, menurut sumber kepada Reuters.

Ia merupakan satu kerugian besar, selain menunjukkan kesukaran rakyat Afrika mendapat suntikan.

Kerajaan di benua yang mempunyai lebih satu bilion orang telah mendesak untuk lebih banyak penghantaran vaksin kerana kadar inokulasi ketinggalan di kawasan yang lebih kaya, meningkatkan risiko varian baharu seperti coronavirus Omicron yang kini merebak ke seluruh Afrika Selatan.


Gambar hiasan

Di Nigeria, negara paling ramai penduduk di Afrika dengan lebih 200 juta orang populasi, kurang daripada 4% orang dewasa telah diberi vaksin sepenuhnya, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), lapor BBC.


Lonjakan bekalan baru-baru ini telah menyebabkan masalah baharu, walau bagaimanapun banyak negara Afrika mendapati mereka tidak mempunyai kapasiti untuk menguruskan suntikan.

Dos yang telah tamat tempoh dibuat oleh AstraZeneca dan dihantar dari Eropah, menurut sumber yang mempunyai pengetahuan tentang penghantaran dan penggunaan vaksin memberitahu Reuters.

Mereka dibekalkan melalui COVAX, kemudahan perkongsian dos yang diketuai oleh pakatan vaksin GAVI dan WHO yang semakin bergantung kepada penderma.

Sumber ketiga yang mempunyai pengetahuan tentang penghantaran berkata, beberapa dos tiba dalam tempoh empat hingga enam minggu selepas tamat tempoh dan tidak boleh digunakan dalam masa itu walaupun terdapat usaha dilakukan oleh pihak berkuasa kesihatan.

Kiraan dos yang telah tamat tempoh masih dijalankan dan nombor rasmi masih belum dimuktamadkan, kata sumber itu.

“Nigeria melakukan segala yang boleh. Tetapi ia bergelut dengan vaksin jangka hayat pendek. Sekarang (bekalan) tidak dapat diramalkan dan mereka menghantar terlalu banyak,” katanya.

Jurucakap Agensi Pembangunan Penjagaan Kesihatan Primer Kebangsaan – badan yang bertanggungjawab untuk vaksinasi di Nigeria berkata, jumlah vaksin yang diterima dan digunakan masih dalam pengiraan dan ia akan berkongsi penemuannya dalam beberapa hari akan datang. 


Sumber: MalaysiaGazette

Bagus

Marah

Terkejut

Sedih

Lawak

Bosan

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Belibis 8-12-2021 05:14 PM
Kenapa Kementerian kesihatan sana tak belajar dengan kaykayem...?tarikh luput boleh ejas laaa..
Quote jahcomel 8-12-2021 07:34 PM
Belibis replied at 8-12-2021 05:14 PM
Kenapa Kementerian kesihatan sana tak belajar dengan kaykayem...?tarikh luput boleh ejas laaa..

Kan...ejas je tarikh tu
Quote gbam 8-12-2021 10:13 PM
rakyat afrika tak maunya ambil vaksin, mereka dah ada pengalaman buruk dulu masa doktor bill gates operasi suntik ebola, suntik aids, mana mereka nak percaya lagi kat doktor bill gates.
ayat WHO kata 4%  penduduk dewasa baru terima vaksin, memang betul la ramai tak mau ambik vaksin disebabkan pengalaman lalu mereka kehilangan anak dan saudara mereka. nak saman doktor bill gates xleh kebal ya amat. india je mampu saman doktor bill gates
Quote musangbodoh 9-12-2021 03:42 AM
gbam replied at 8-12-2021 10:13 PM
rakyat afrika tak maunya ambil vaksin, mereka dah ada pengalaman buruk dulu masa doktor bill gates o ...

br tau nie...bleh share info mn
Quote stingergrape 9-12-2021 04:00 AM
Rugi masuk kocek pemimpin2?

Kahkahkahkahkah
Quote ellejo 9-12-2021 06:53 AM
gbam replied at 8-12-2021 02:13 PM
rakyat afrika tak maunya ambil vaksin, mereka dah ada pengalaman buruk dulu masa doktor bill gates o ...

nigeria penah saman pfizer kan? dorang jadi ujikaji vaccine apa entah.
ofcourse la dorang very wary dgn vaccine trial dan effectnya ni
Quote aint 9-12-2021 07:19 AM
hehe.... rakyat msia jer yg suka vaksin covid ni.. smpi boikot antivax...
Quote upper_case 9-12-2021 07:23 AM
Edited by upper_case at 9-12-2021 07:24 AM

Bijak2 orang nigeria ni
Quote Mooverine 9-12-2021 07:53 AM
gbam replied at 8-12-2021 10:13 PM
rakyat afrika tak maunya ambil vaksin, mereka dah ada pengalaman buruk dulu masa doktor bill gates o ...

baru tau pasal ni.. saya pernah dengar pasal tuskegee experiment ja
Quote Mooverine 9-12-2021 07:56 AM
ellejo replied at 9-12-2021 06:53 AM
nigeria penah saman pfizer kan? dorang jadi ujikaji vaccine apa entah.
ofcourse la dorang very wa ...

meningitis kan..
Quote ellejo 9-12-2021 08:03 AM
Mooverine replied at 8-12-2021 11:56 PM
meningitis kan..

entah x ingat. yg pasti ada yg mati dan cacat. afrika ni kan lubuk experiment.

Lihat semua komen(11)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

7-7-2022 02:39 AM GMT+8 , Processed in 1.566321 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top