CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Alat Pencegah hamil untuk lelaki

13-1-2015 05:16 PM| Diterbitkan: CMFreporter| Dilihat: 7592| Komen: 8

Description: Maksudnya, jika lelaki tersebut mahu sekatan tersebut dihapuskan, satu lagi gel polimer boleh disuntik untuk membuang Vasalgel yang menyekat sperma.
Alat pencegah hamil untuk lelaki

Kini kerana teknologi canggih serta moden, satu ubat pencegah kehamilan dihasilkan khusus untuk lelaki yang tidak mahu mengembangkan zuriat.  Setelah sekian lama alat pencegah hanya tertumpu khusus untuk wanita namun kini tidak lagi. Walaupun ada alat pencegahan lain seperti kondom dan pembedahan vasektomi tetapi hasil tidak menepati keputusan yang diharapkan.
           
Ujian terhadap alat pencegah kehamilan baharu berbentuk suntikan, Vasalgel, ini menunjukkan keputusan yang cukup meyakinkan.

Ketika ini ia sedang dibangunkan oleh Yayasan Parsemus, sebuah pertubuhan bukan kerajaan  yang giat menjalankan penyelidikan perubatan yang berbentuk penyelesaian masalah pada kos yang rendah.

Pertubuhan itu berharap kaedah baharu itu akan lebih murah, bertahan lama dan boleh diterbalikkan (kembali ke asal).
Vasalgel adalah hidrogel polimer yang akan disuntik ke dalam vas deferens iaitu tiub yang menyalurkan sperma ke zakar.
Gel tersebut akan bertindak menyekat pengaliran sperma, sekali gus menghindari kehamilan.

Mereka berkata, prosedur  ini mempunyai kesan yang sama jika melakukan pembedahan vasektomi (pemandulan), tetapi kurang berbahaya memandangkan ia tidak memerlukan pembedahan dan tiub vas deferens hanya disekat dengan gel, bukan memotongnya.
Mereka juga berharap kaedah pencegahan hamil ini lebih murah dengan kosnya tidak melebihi daripada harga sebuah TV skrin leper.
Dalam ujian yang sedang dilakukan ketika ini terhadap babun, tiga haiwan tersebut disuntik dengan alat pencegah hamil Vasalgel. Setiap babun tersebut kemudian diletakkan di dalam sangkar  bersama 10 hingga 15 babun betina.

Selepas enam bulan, tiada seekor pun babun betina tersebut bunting.
Apa pun ujian tersebut masih berjalan dan menjelang akhir tahun ini, Yayasan Parsemus yakin akan mendapat lebih banyak maklumat mengenai sama ada Vasalgel tersebut berkesan atau sebaliknya.
Mereka menambah, jika segalanya berjalan lancar pihak penyelidik  merancang untuk menjalankan ujian klinikal ke atas manusia bermula tahun depan.
Antara kelebihan alat pencegah kehamilan ini, keadaan boleh kembali ke asal.  Maksudnya, jika lelaki tersebut mahu sekatan tersebut dihapuskan, satu lagi gel polimer boleh disuntik untuk membuang Vasalgel yang menyekat sperma.

Produk tersebut mempunyai asas sama dengan satu lagi alat pencegah hamil lelaki yang sedang dibangunkan dipanggil RISUG.
Kedua-duanya, RISUG dan Vasalgel bertindak pada prinsip penggunan gel bagi menyekat tiub vas deferens, tetapi dengan  formula berbeza.
Apa yang tidak disebut oleh Yayasan Parsemus ialah berapa lama suntikan Vasalgel boleh bertahan sebagai alat pencegah hamil, namun setakat ini suntikan RISUG dikatakan boleh bertahan untuk 10 tahun.

Jurucakap dari Yayasan Parsemus berkata: “Kami sedang berusaha untuk memasarkan Vasalgel secepat yang mungkin, tetapi ujian dari aspek keselamatan dan keberkesanannya perlu diselesaikan dengan betul.
“Vasalgel ketika ini diuji pada haiwan. Ujian pada manusia dijangka bermula awak tahun  2015 dan antara 2015 hingga 2016 untuk ujian lebih besar.
“ Jika semuanya berjalan lancar dan kita memperoleh cukup sokongan   daripada orang awan, kami berharap  dapat  mengeluarkan Vasalgel di pasaran pada  2016-2017," kata jurucakap tersebut.

Yayasan itu juga dijangka akan merayu sumbangan daripada orang awam bagi membiayai ujian klinikal ke atas manusia pada tahun depan.
Kaedah lain pencegah hamil untuk lelaki
Satu lagi alat pencegah hamil untuk lelaki yang sedang diperingkat awal kajian adalah pill ‘cadar bersih’ atau ‘orgasma kering’.
Ubat ini boleh diambil sebelum melakukan hubungan seks, yang  akan membuatkan  tiada pengeluaran air mani ketika orgasma (puncak syahwat).
Lelaki tersebut masih merasai nikmat orgasma yang sama tetapi tiada air mani dikeluarkan.

Para penyelidik merancang untuk mereka ubat yang akan memberi kesan dalam tempoh beberapa jam selepas pengambilannya, tetapi akan hilang keberkesanananya dalam tempoh 24 jam.
Lelaki hanya akan mengambil pil tersebut jika diperlukan iaitu sebelum melakukan hubungan seks. 





25

Bagus
21

Marah
32

Terkejut
15

Sedih
28

Lawak
39

Bosan

Friends Rank (160 people)

  • Bosan

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote cammie1711 13-1-2015 09:51 AM
ohhh..baru tauuuuu...
Ade tak org lelaki yg sudi pakai?
selama ni org pompuan je yg kene berkorban utk cegah hamil
lelaki tau nk crett kt dlm je
Quote alphawolf 13-1-2015 03:02 PM
Ni crett jugak rasanya tapi takde benih/sperma
Quote tommi 15-1-2015 03:07 PM
kalau sperma tu disekat.. nanti dia bertakung kat dalam testis? boleh buncit skrotum.. hahaha
http://www.parsemusfoundation.org/learn-more-about-vasalgel/
Quote mattzzx 18-1-2015 02:44 PM
Pancut tapi air mani tak keluar? Rasa nikmat sama atau tidak?
Quote toxicated 22-1-2015 07:37 PM
eh cmne pancut tp x klua mani. terkencing kot
Quote mattzzx 28-1-2015 05:09 PM
toxicated replied at 22-1-2015 07:37 PM
eh cmne pancut tp x klua mani. terkencing kot

Terkucil lah tu.....

Quote Fienomenology 30-11-2016 05:08 PM
pelik siot kalo orgasm tp x kluar semen?like dafuq?!
Quote SWORKS27 13-12-2017 11:39 AM
dia pancut2 jugak..tapi x da sperma....
test kat babun je la..manusia x payah la jadi babun

Lihat semua komen(8)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

22-5-2022 10:20 AM GMT+8 , Processed in 0.073691 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top