CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

5 Makanan Bantu Anda Tidur Lena

3-4-2014 12:15 PM| Diterbitkan: admin9| Dilihat: 10270| Komen: 32

Description: Anda Mungkin Sering Mengalami Masalah Sukar Tidur Di Waktu Malam Atau Anda Susah Untuk Terlena Dan Tidur Selesa Akibat Sering Terjaga. Jangan Risau Kerana Mungkin Anda Tidak Tahu Makanan Juga Berupaya ...



Anda mungkin sering mengalami masalah sukar tidur di waktu malam atau anda susah untuk terlena dan tidur selesa akibat sering terjaga. Jangan risau kerana mungkin anda tidak tahu makanan juga berupaya untuk membantu tidur malam anda menjadi lebih lena dan berkualiti. Tetapi harus diingatkan supaya mengambil makanan-makanan berikut sekurang-kurangnya dua jam sebelum tidur bagi membantu proses pencernaan yang lancar.


Kacang almond
Kacang almond mengandung magnesium yang berupaya membantu manusia mudah tertidur dan merehatkan otot-otot badan. Ia turut mengandungi protein yang berupaya menstabilkan kadar kandungan gula dalam darah ketika kita tidur. Kacang almond akan membuatkan anda mudah tertidur dengan mematikan sirkulasi hormon adrenalin yang mengingatkan kita untuk beristirehat.

Teh hijau
Mengelakkan diri daripada mengambil minuman berkafein sebelum tidur adalah kunci utama untuk mendapat tidur lena namun terdapat juga sumber berkafein yang boleh mengatasi tidur tidak nyenyak anda. Teh hijau contohnya mengandungi Theanine yang juga membantu manusia mudah terlena.

Pisang
Pisang juga turut mengandungi magnesium dan potassium yang baik untuk tidur lebih lena. Seperti kacang almond, sumber mineral yang terdapat di dalam pisang membantu merehatkan otot-otot badan. Apabila kita mengambil pisang sebelum tidur, Triptofan yang terkandung di dalam pisang juga akan ditukarkan oleh sel-sel badan kepada hormon serotonin dan melatonin yang berguna sebagai hormon penenang otak.

Susu
Sama seperti pisang, susu juga turut mengandungi triptofan. Kalsium yang terkandung dalam susu membantu mengurangkan tekanan dan menstabilkan saraf otak.

Sup miso
Sup miso pula mengandungi asid amino yang juga dapat meningkatkan kadar rembesan hormon melatonin. Suhu sup yang panas juga membangkitkan rasa selesa dan tenang. Ini akan menyebabkan anda merasa mudah mengantuk.

13

Bagus
20

Marah
13

Terkejut
24

Sedih
10

Lawak
18

Bosan

Friends Rank (98 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Lawak

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote purpledesire 23-3-2014 03:46 PM
sup miso nie mcm makanan jepun jer..slalu tgk kartun shin chan mkn sup miso nie..huhuu
Quote qasehnuramy 23-3-2014 03:51 PM
purpledesire posted on 23-3-2014 03:46 PM
sup miso nie mcm makanan jepun jer..slalu tgk kartun shin chan mkn sup miso nie..huhuu

heheheheh mmg makanan jepun pon.....peminat sin chan ke????

Quote purpledesire 23-3-2014 03:55 PM
qasehnuramy posted on 23-3-2014 03:51 PM
heheheheh mmg makanan jepun pon.....peminat sin chan ke????

yup tt..mmg minat pun dgn kartun shin chan..mmg klakar giler..huhuu
Quote qasehnuramy 23-3-2014 03:57 PM
purpledesire posted on 23-3-2014 03:55 PM
yup tt..mmg minat pun dgn kartun shin chan..mmg klakar giler..huhuu

qaseh pun suka juga...smlm baru tgk....hahahaha
mak dia bawa g tgk wayang..
yg pling best masa lelaki omputih tu nk belajar ninja ngn cikgu dia..
Quote purpledesire 23-3-2014 04:04 PM
qasehnuramy posted on 23-3-2014 03:57 PM
qaseh pun suka juga...smlm baru tgk....hahahaha
mak dia bawa g tgk wayang..
yg pling best masa l ...

hehee..mmg best kan tt..hilang sume stress yg ada kalo tgk telatah shin chan nie..huhuu
Quote qasehnuramy 23-3-2014 04:21 PM
purpledesire posted on 23-3-2014 04:04 PM
hehee..mmg best kan tt..hilang sume stress yg ada kalo tgk telatah shin chan nie..huhuu

betul2....tp tu lah timing tu silap....
sib baik detective conan pagi..
tp sejak keje ni dah xtgk conan sbb sabtu qaseh keje
Quote purpledesire 24-3-2014 08:30 PM
qasehnuramy posted on 23-3-2014 04:21 PM
betul2....tp tu lah timing tu silap....
sib baik detective conan pagi..
tp sejak keje ni dah xtg ...

qaseh minat detective conan erk.? dah lame sy tak tgk kartun tu..huhuu

Quote qasehnuramy 25-3-2014 11:36 AM
purpledesire posted on 24-3-2014 08:30 PM
qaseh minat detective conan erk.? dah lame sy tak tgk kartun tu..huhuu

minat sgt...hehehe

Quote manjalara_01 7-4-2014 05:51 PM
ice-cream & coklat..
membantu manja tdo...
Quote qasehnuramy 12-5-2014 09:54 AM
purpledesire posted on 24-3-2014 08:30 PM
qaseh minat detective conan erk.? dah lame sy tak tgk kartun tu..huhuu

ot jap....minat sama lah lama dah xtgk...

xtaw apa citer skrg

Quote qasehnuramy 12-5-2014 09:54 AM
manjalara_01 posted on 7-4-2014 05:51 PM
ice-cream & coklat..
membantu manja tdo...

lepas makan tu jgn lupa gosok gg..dua2 tu tinggi gula

Quote manjalara_01 12-5-2014 03:04 PM
qasehnuramy posted on 12-5-2014 09:54 AM
lepas makan tu jgn lupa gosok gg..dua2 tu tinggi gula

alaa..jgn la citer psl gigi..sensitip...
manja ni sebenarnye..bab2 tdo mlm xde hal..
janji bantal tilam empok...sudeh..


Quote qasehnuramy 12-5-2014 03:07 PM
manjalara_01 posted on 12-5-2014 03:04 PM
alaa..jgn la citer psl gigi..sensitip...
manja ni sebenarnye..bab2 tdo mlm xde hal..
janji ban ...

senang tido rupanya...qaseh klu badan xletih payah gak nk lelap mata..

selalu main game smpai mata berat

Quote manjalara_01 12-5-2014 06:57 PM
qasehnuramy posted on 12-5-2014 03:07 PM
senang tido rupanya...qaseh klu badan xletih payah gak nk lelap mata..

selalu main game smpai m ...

yea betul..
sbb tu kadang..lepas balik keje dh mandi semua..
ttiber mlm tu ingat nak baring kejap..
tup2 tertdo..bile bgn baru teringat x berus gigi mlm tadi..
Quote qasehnuramy 13-5-2014 10:39 AM
manjalara_01 posted on 12-5-2014 06:57 PM
yea betul..
sbb tu kadang..lepas balik keje dh mandi semua..
ttiber mlm tu ingat nak baring keja ...

alamakkk...cm tu plak
Quote Syumaimah 13-5-2014 11:05 AM
Aku memalam biasa minum susu kambing sebelum tido.... Alhamdulillah lena
Quote Syumaimah 13-5-2014 11:07 AM
manjalara_01 posted on 12-5-2014 06:57 PM
yea betul..
sbb tu kadang..lepas balik keje dh mandi semua..
ttiber mlm tu ingat nak baring keja ...

Aku kalau tertido tak berus gigi, bangun pagi tu rasa macam tak best je macam moody je... Sbb aku risau abih la gigi aku kena serang bakteria malam tadi.... Huhu
Quote qasehnuramy 13-5-2014 11:37 AM
Syumaimah posted on 13-5-2014 11:05 AM
Aku memalam biasa minum susu kambing sebelum tido.... Alhamdulillah lena

sedap ke rasa susu kambing tu?

Quote Syumaimah 13-5-2014 11:53 AM
qasehnuramy posted on 13-5-2014 11:37 AM
sedap ke rasa susu kambing tu?

Sedapppp... Lebih sedap dr susu lembu.... Berkrim je. Lagi berkhasiat dr susu lembu... Aku dlu x berani nak minum tp bila cuba sekali best rupanya... Try la

Lihat semua komen(32)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

22-1-2022 04:25 PM GMT+8 , Processed in 2.868298 second(s), 28 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top