CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
CARI Infonet Portal Portal Utama Gaya Hidup Lihat artikel

Sarapan Pagi Yang 'Berbahaya'

3-4-2014 12:14 PM| Diterbitkan: admin9| Dilihat: 15199| Komen: 47

Description: Untuk Memudahkan Anda, Anda Perlu Mengira Kalori Makanan Yang Anda Ambil. Jika Anda Pandai Mengawal Pemakanan Dan Tahu Sukatan Kalori, Semestinya Anda Telah Memilih Sarapan Yang Paling Selamat.
Tahukah anda menurut kajian penyakit itu puncanya daripada makanan, betul ke tak anda perlu pastikan menu yang dipilih itu hendaklah bersesuai dengan pengambilan harian anda iaitu keperluan harian yang disyorkan mengikut kadar usia, jantina dan tenaga. Jika anda berbadan kurus tidak semestinya anda bebas untuk makan dengan banyak. Dibawah adalah antara empat menu yang pasti anda suka tetapi bahaya tanpa disedari.

Roti canai
Roti canai memang makanan yang sedap, garing dan murah. Ramai yang lebih suka memilih roti canai kerana cepat, ringkas dan mudah apabila dihidang mahupun dimakan. Menurut kajian Sekeping roti canai bersamaan dengan 300 kalori. Tetapi jika anda mengambil dua keping roti canai, ia menjadi 600 kalori. Semestinya, lebih tinggi kalori maka lebih banyak yang perlu anda menghabiskan masa selama 90 minit berlari untuk membakar 600 kalori. Tip terbaik adalah memilih tosai atau capati kerana kandungan lemak dan minyak kurang sedikit berbanding roti canai.



Nasi lemak
Nasi lemak merupakan makanan kegemaran rakyat Malaysia tapi pernahkah anda terfikir bahawa nasi lemak sahaja sudah 390 kalori dan mustahil anda tidak menambah lauk seperti sambal, telur rebus, ikan bilis dan kacang. Jadi, hidangan lengkap di atas pinggan anda adalah lebih kurang berjumlah 450-500 kalori. Ini belum termasuk lagi ayam goreng (240 kalori) mahupun sambal sotong (170 kalori). Anda masih boleh menikmati nasi lemak tetapi kurangkan campurannya. Untuk lebih mudah, anda masak sendiri nasi lemak tanpa guna santan dan lebihkan sayur-sayuran sebagai tambahan.



Teh tarik
Tentunya teh tarik yang lebih pekat atau kaw kaw lebih sedap untuk diminum. Susu penuh krim adalah penyumbang utama minuman anda menjadi lebih sedap. Sebenarnya, susu pekat tidak elok untuk kesihatan anda. Biarpun ia merupakan sumber kalsium tetapi kandungan lemaknya agak tinggi. Satu sudu pekat manis biasanya mengandungi 60 kalori. Oleh demikian, anda boleh menggantikan dengan mengurangkan kandungan lemak atau rendah lemak.


Burger
Jangan terkejut apabila ada ramai yang memilih makanan barat ini sebagai menu untuk sarapan. Tidak dinafikan, burger memang tinggi kalori. Satu hidangan burger biasanya mengandugi 475 kalori. Tanpa keju, sos cili, mayonis, telur dan pelbagai sos lagi bukanlah burger lagi, suku cawan mayonis sahaja mengandungi 360 kalori (40g lemak). Ini belum termasuk kentang goreng anda lagi. Kalori pasti bertambah-tambah.


Hakikatnya, Malaysia memang terkenal dengan gelaran syurga makanan tapi anda haruslah tahu dan bijak memilih menu. Namun kebebasan untuk makan apa sahaja boleh asalkan hidangan itu bergantung kepada berapa banyak atau kuantiti anda ambil.

Untuk memudahkan anda, anda perlu mengira kalori makanan yang anda ambil. Jika anda pandai mengawal pemakanan dan tahu sukatan kalori, semestinya anda telah memilih sarapan yang paling selamat.

3

Bagus
7

Marah
17

Terkejut
2

Sedih
1

Lawak
12

Bosan

Friends Rank (42 people)

  • Lawak

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Sedih

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Bagus

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Marah

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Bosan

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

  • Terkejut

    Anonymity

Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote Kerwincherry 23-3-2014 03:42 PM
sedapnya   
Quote purpledesire 23-3-2014 03:44 PM
dah lame den tak masak nasi lemak..huhuu
Quote qasehnuramy 23-3-2014 03:49 PM
Kerwincherry posted on 23-3-2014 03:42 PM
sedapnya

yg mana paling menggiurkan????
Quote qasehnuramy 23-3-2014 03:49 PM
purpledesire posted on 23-3-2014 03:44 PM
dah lame den tak masak nasi lemak..huhuu

masak la thn kita makan ramai2 dlm forum..tgk nasi lemak tu kecur air liur
Quote purpledesire 23-3-2014 03:53 PM
qasehnuramy posted on 23-3-2014 03:49 PM
masak la thn kita makan ramai2 dlm forum..tgk nasi lemak tu kecur air liur

hahaaa..kite masak tak sedap la tt..huhuu
Quote qasehnuramy 23-3-2014 03:56 PM
purpledesire posted on 23-3-2014 03:53 PM
hahaaa..kite masak tak sedap la tt..huhuu

xpe.....asalkan masak ngn penuh kasih sayang yg xsedap mesti jadi sedap...

Quote purpledesire 23-3-2014 04:03 PM
qasehnuramy posted on 23-3-2014 03:56 PM
xpe.....asalkan masak ngn penuh kasih sayang yg xsedap mesti jadi sedap...

hahaaa..salah satu petua nak buat nasi lemak tahan lame kan tt adalah campurkan sedikit minyak masak kat dalam nasi lemak..pastu tanak nasi mcm biasa..Insya'Allah nasi lemak akan tahan lebih lame..huhuu

Quote qasehnuramy 23-3-2014 04:20 PM
purpledesire posted on 23-3-2014 04:03 PM
hahaaa..salah satu petua nak buat nasi lemak tahan lame kan tt adalah campurkan sedikit minyak mas ...

ye ke???masa bila kena letak tu sebelum dia didih ke cik purple???

Quote makadek 23-3-2014 04:48 PM
Mmg bahaya nasik lemak ngantok aku spnjg hari tobat lahom aku aish:Q
Quote qasehnuramy 23-3-2014 04:51 PM
makadek posted on 23-3-2014 04:48 PM
Mmg bahaya nasik lemak ngantok aku spnjg hari tobat lahom aku aish:Q

betul tp mengenyangkan klu mkn nasi lemak seharian asyik minum air je...xlapar..


Quote keretaapi 23-3-2014 10:28 PM
aku suka nasi lemak..
Quote qasehnuramy 24-3-2014 09:17 AM
keretaapi posted on 23-3-2014 10:28 PM
aku suka nasi lemak..

sama la kita....tp jgn makan selalu taw..xbagus....

Quote purpledesire 24-3-2014 08:32 PM
qasehnuramy posted on 23-3-2014 04:20 PM
ye ke???masa bila kena letak tu sebelum dia didih ke cik purple???

yup..sblm kita masak nasi tu..mase letak bhn2 mcm beras,santan dan daun pandan kan, qaseh campurkan sedikit minyak masak..pastu masak nasik mcm biasa..huhuu

Quote miminn 25-3-2014 10:01 AM
nasi lemak menggoda. tapi sekarang selalu makan nasi lemak untuk dinner. hehe
Quote qasehnuramy 25-3-2014 11:37 AM
purpledesire posted on 24-3-2014 08:32 PM
yup..sblm kita masak nasi tu..mase letak bhn2 mcm beras,santan dan daun pandan kan, qaseh campurka ...

owh cm tu...nnt nasi tu nmpk cm shining2 la kan cik purple....

Quote qasehnuramy 25-3-2014 11:43 AM
miminn posted on 25-3-2014 10:01 AM
nasi lemak menggoda. tapi sekarang selalu makan nasi lemak untuk dinner. hehe

uish jgn mkn nasi lemak masa dinner....xelok tahu cik miminn

Quote miminn 25-3-2014 11:47 AM
qasehnuramy posted on 25-3-2014 11:43 AM
uish jgn mkn nasi lemak masa dinner....xelok tahu cik miminn

nak buat macam mana, yang saya suka jual masa malam je. time dinner jela dapat merasa. tapi tak selalu pun sebab orang tu jarang betul bukak kedai.
Quote qasehnuramy 25-3-2014 12:03 PM
miminn posted on 25-3-2014 11:47 AM
nak buat macam mana, yang saya suka jual masa malam je. time dinner jela dapat merasa. tapi tak se ...

ooo nasi lemak antarabangsa ke??

Quote miminn 25-3-2014 12:06 PM
qasehnuramy posted on 25-3-2014 12:03 PM
ooo nasi lemak antarabangsa ke??

taklah. nasi lemak lori jual area rumah je hehe

Lihat semua komen(47)

Kategori Berkaitan




Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

22-1-2022 03:48 PM GMT+8 , Processed in 0.092913 second(s), 29 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top