CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
View: 18605|Reply: 16

[Pemandangan & Senibina] Keunikan Tangga Batu Rumah Melaka

[Copy link]
Post time 12-10-2015 12:26 PM | Show all posts |Read mode
Edited by bianglala at 9-1-2019 10:38 PM

Tangga batu jubin seramik
Berwarna-warni memikat hati
Rumah Melaka unik sekali

Keunikan rumah tradisional Melaka terletak pada tangga batunya. Bila bercakap tentang rumah tradisional Melaka, perkara pertama yang akan terlintas dalam fikiran adalah tangga batu yang kebiasaanya berwarna warni dan bermotif flora.

Motif jubin yang digunakan ini banyak dipengaruhi oleh China. Kebiasaannya, tangga batu ini mempunyai bilangan anak tangga yang ganjil seperti 3, 5, 7 dan 9. Apabila melihat rekabentuk tangganya itu seolah-olah menggambarkan pemilik rumah mengalu-alukan kedatangan tetamu atau pengunjung ke rumahnya.


Tangga batu rumah tradisional Melaka di Kg. Duyong.


Tangga baru rumah tradisional Melaka di Lereh.


Tangga batu rumah penghulu Natar di Merlimau.


Tangga batu rumah tradisional di Kg.Morten


Tangga batu rumah tradisional Melayu di Kg. Melekek Dalam.


Tangga batu rumah tradisional Melayu di Kg. Batu Gajah.


Tangga batu rumah tradisional Melayu di Kg. Sungai Buloh.


Tangga batu rumah tradisional Melaka di Alor Gajah.


Tangga batu rumah tradisional Melayu di Kg. Padang Sebang.


Tangga batu di rumah tradisional Melayu di Batu Berendam.


Tangga batu di rumah tradisional Kg. Batu Gajah.


Tangga batu di rumah tradisional Melayu di Kg. Cincin


Tangga batu di rumah tradisional Melayu di Bukit Palah.


Tangga batu di rumah tradisional Melayu di Bukit Cina.



Sumber : bicarasenivisual.blogspot

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-10-2015 12:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Rumah atok aku ada tangga ni dulu, tapi bila dah renovate, habis semua kena pecah.
Reply

Use magic Report

Post time 12-10-2015 01:40 PM | Show all posts
wallaaaaaaa.. santek!
Reply

Use magic Report

Post time 12-10-2015 06:36 PM | Show all posts
rumah atuk aq dulu pun macam ni. cuma bukan melaka lah. kat muor
Reply

Use magic Report

Post time 12-10-2015 10:54 PM | Show all posts
so colourful   ....
Reply

Use magic Report

Post time 13-10-2015 10:10 PM | Show all posts
sesuai jadi port bergambor time raya..
Reply

Use magic Report

Post time 16-10-2015 05:44 PM | Show all posts
cantik lak tangga pink tu..
Reply

Use magic Report

Post time 31-10-2015 03:22 AM From the mobile phone | Show all posts
Wahhhh cantek & antik
Reply

Use magic Report

Post time 12-5-2016 09:07 PM | Show all posts
Edited by purpledesire at 25-5-2016 09:44 AM

edit....





Reply

Use magic Report

 Author| Post time 13-5-2016 11:39 AM | Show all posts
purpledesire replied at 12-5-2016 09:07 PM
kampung saya ada dalam gambar kat atas nie..huhuu

masjid tanah? rumah tangga batu jgk?

Reply

Use magic Report

Post time 14-5-2016 09:17 PM | Show all posts
Edited by purpledesire at 25-5-2016 09:44 AM
mogwaii replied at 13-5-2016 11:39 AM
masjid tanah? rumah tangga batu jgk?

edit...




Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2016 07:13 PM | Show all posts
Edited by Ipo at 15-5-2016 06:20 PM

memang menarik..
bukan tangga je, pagar batu dan pasu bunga pun turut dicat warna warni
dua tahun stay kat masjid tanah, rasa sedap mata memandang tengok rumah2 orang melaka yang cantik
kawasan rumah yang kemas, dihiasi pokok bunga yang berwarna warni pasunya..
kalau dekat musim raya, mereka akan cat baru...

Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2016 03:32 PM | Show all posts
saya pernah dengar..tangga rumah melaka tu cantik2 sebab tu port org dedulu duduk besembang begosip. to enjoy the moment..port kena lawa. saya suka lalu kat kawasan kampung di Melaka.. cantik2 kawasan keliling rumah. tak semak. tangga batu ni susah sikit nak jumpa dah kan. klasik
Reply

Use magic Report

Post time 28-6-2016 11:12 PM From the mobile phone | Show all posts
Cantik. Tangga ni kalau pecah kontraktor baru tak pandai buat.
Reply

Use magic Report

Post time 16-8-2016 02:56 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 5-9-2016 10:33 PM | Show all posts
aku pon suka tangga cenggitu, sejuk duduk situ
Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2016 01:11 PM | Show all posts
wahhh canteekk
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: Gambar & Video



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

23-5-2022 02:31 PM GMT+8 , Processed in 1.360300 second(s), 22 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list