CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 3472|Reply: 35

[Tempatan] PATI = MALAYSIA

[Copy link]
Post time 10-6-2015 08:12 AM | Show all posts |Read mode
Salam aku nak tepek berita tak boleh..so aku juz bagitau ape yg ak sempat tgok jer ok..berita harian : pengangkutan awam sesak dengan warga asing, sudah tiba masanya kerajaan kenakan caj tambang lain untuk warga asing.. yup sgt betul..ak sbgai pengguna pengangkutan awam hari2 dapat rasakan..cth naik bas rapid nak ke stesen lrt, ak akan berebut tempat dgan diorang2 ni terutama indon n bangla..tp bangla baik skit die x berbut..yg berebut tu indon...masalahnya orang dalam bas tak turun lagi dorang dh dok bersesak2 nak naik.. so kami warge tmpatan n warga asing( profesional) tpaksa mengalah..blum lg kat lrt ckp tu mcam nak bgi satu lrt dengo diorang ckp... so memang terbukti rmai yg gunekan perkhidmatan awam..

n memg x adil kalau caj yg dikenakan sama..dh la dorang x payah bayo cukai n juz bayar permit.. tp mcamna yg pndatang haram yg dtg? permit xpayah kan..malah dilindungi lagi..kadang2 ak rase lebih untung jadi warga asing dari rakyat tmpatan sama juga dengan caj hospital gomen kite yg kene berebut2 dengan warga asing ni...kenapa negara kite x pernah nak ambik cth negara lain pasal isu ni? kalau bab pmbanggunan ke, pndidikan ke boleh pulak nak ambik contoh negara lain..betul ke kite memg kene harapkan warga asing? sori kalau korang rase ini bukan current isu.. tp bagi aku isu ni dh macam terlalu teruk dan x dapat dikawal..tp aku rase malaysia ni kalau dh terhantuk baru nak terngadah kot..so ak tgok baru isu ni, warga asing dh panas  n pertahankan hak dorang n jasa dorang dalam memajukan negara..so no wonder kalo dorang dapat rakyat snie dorang akan fight hbisan dgan rakyat tmpatan yg pure...

aku suke ktengahkan isu PATI ni sbb ak sayangkan negara ak..n aku rimas kalau keluar muka2 diorang ni je yg pnuh..

so siape2 bole bukak berita tu tepeklah..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 10-6-2015 08:14 AM | Show all posts
isu lapuk yg smua org tahu tapi menteri buat2 tak tahu...bertabah je lah..
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2015 08:20 AM | Show all posts
satu lagi bukan dasar populist yang akan menyebabkan Ds Najib di kecam jika dilaksanakan..tapi i yakin..Ds Najib akan lakukannya untuk kebaikan rakyat dan negara..
i cadangkan..hapuskan subsidi pengangkutan awam..rakyat or warga asing..beli harga sama tanpa subsidi..untuk rakyat tempatan..sebulan sekali boleh klaim rebat..samada guna touch n go or resit..
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2015 09:14 AM | Show all posts
gov mmg suka biarkan ramai golongan mundur, tiada berpendidikan, berpenyakit tibi, berkahak sana sini, tiada adab susila tertib semua
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2015 09:20 AM | Show all posts
warga mesia ada yang lebih hormatkan pati dari warga sendiri...tulah salah satu sebab pendatang ni beso kepala...
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2015 09:33 AM | Show all posts
setuju bab tambang tu.... dah la bayar harga sama je, pastu dorang tak sumbangkan ape2 dari segi cukai pon... pengangkutan awam tu dibuat gune duit rakyat Malaysia, huhu...
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2015 09:35 AM | Show all posts
cicicumel replied at 10-6-2015 08:14 AM
isu lapuk yg smua org tahu tapi menteri buat2 tak tahu...bertabah je lah..

menteri tak naik pengangkutan awam noks...

yang ko tgk diorang naik tu penuh dgn menteri2 jer dlm tu... tu pun udah dibersih sebersih2nya sebelum diorang naik



ko ingat pada masa normal, tren mcm nie akan kosong?

naik keta pun siap org drivekan....siap ada escort lagi... mana tau ada jem ker tidak?
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2015 09:35 AM | Show all posts
bila nak implement?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 10-6-2015 09:36 AM | Show all posts
kalau nak cakap pati pati ni,.. org melesia pun ada gak yg xtaw adab.. tolak2 nak masuk bas.. hahaa.. tapi bab mahalkan sket utk dorg.,. aku stuju.. tapi camne lak caranya... if lrt la.. sbb dorang gune koin ... kalau bas boleh gak... tp kadang2 pati ngn org msia pun xleh beza.. acane tu? acane nak kira lebihh ke x... kalau muka aku yg jawa ni tetiba dorang caj ikot harga warga asing.. mahu aku sentap sampai ke 7 petala bumi wey
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2015 09:47 AM From the mobile phone | Show all posts
dah lama tak naik tren bagai
tp betul la mmg dr dulu pun dorang ni ramai memenuhkan knderaan awam ni nk wat cemana dorang mmg xde transport pun nk gerak sana sini.tapi tulah kita plak yg rasa seram bila kena berhimpit2 ngn dorang kan.
igt lg naik bas kt pekeliling, selalu dpt seat belakang pemandu. ade sekali bas problem plak kenalah turun dulu, sambil menunggu tu boraklah ngn penumpang yg duk sebelah iols tu.tgk dr gaya penampilan cam org2 sini je
sekali rupanya akak tu indo yg dah duk sini sejak 90an kot gitu
blh dikatakan asal jumpa org kt kl tu mula2 igt melayu malaysia ni sekali adeh rupanya indo lah.
masa pi dengar ceramah kelas memandu pun sama gigih sembang ngn kawan sebelah sekali dia bgtau dia asal indo tp kawen ngn duda org malaysia. asalnya jaga ank duda tu tup2 jd bini pula.masa belajar memandu  pun ramai je indo dan abangla ni.pendek cite g mana2 ade je dorang. dulu kalo g uptown mlm2 tu org melayu je niaga belaka la ni abangla plak ramai duk niaga jual tudung bagai.kat kedai mkn lagi la, tak abangla org indo.. hnya kedai tomyam je masih awe kelate  yg wat kije.
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2015 09:48 AM From the mobile phone | Show all posts
nk citer jgk kt sini..smlm sempat cuci mata n shopping kat jln tar..tujuan nk tgk tudung terkini..nnti pose x larat dah nk jln..aku tgk ramai pompuan indon yg mborong kat butik semua house tu...borong tudung kain ela n baju kurung siap..siap jd tokei butik lg dgn gaya mak datin..dgn emas bertongkol2.. dh la mengaku dgn bangga dia mmg indon..aku yg biz sendiri terus tersentap memikirkn nasib melayu ramai lg yg ssh di kg2.. bkn x minat niaga tp peluang dh dirembat warga asing..pihak penguasa lemah..klu melayu meniaga ada je kena kacau..blk rmh tgk pulok rancangan bersama mu..alahai meratap pilu aku nih hu hu..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 10-6-2015 02:50 PM | Show all posts
rosmahisham replied at 10-6-2015 09:48 AM
nk citer jgk kt sini..smlm sempat cuci mata n shopping kat jln tar..tujuan nk tgk tudung terkini..nn ...

lagi satu dorang ni pndai ambik peluang..kadang2 dorang kawen dgn rakyat tempatan so nnti dorang memg boleh dpat bukak bisnes atas tiket suami tu..ak pernah bace orang buat laporan pasai sindiket kawen warga tempatan tp bende ni x dihebohkan..tp memg kesian..kite rakyat tmpatan yang mengkayakan warga asing..dgn alasan nak bantu mereka..thats why aku klau stakat mahal rm5 warge tmpatan jual ak rela beli walaupun mahal skit..sbb ak nak bantu dorang...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 10-6-2015 02:51 PM | Show all posts
BlueEagle replied at 10-6-2015 09:20 AM
warga mesia ada yang lebih hormatkan pati dari warga sendiri...tulah salah satu sebab pendatang ni b ...

taktik dorang mula2 ambik hati dlu..dh dpt kpercayaan bru start demand2 n besa kepala..xtau la malaysia ni nak jdi ape...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 10-6-2015 02:56 PM | Show all posts
Suchi replied at 10-6-2015 09:47 AM
dah lama tak naik tren bagai
tp betul la mmg dr dulu pun dorang ni ramai memenuhkan knderaan awam n ...

reality yang kite kene hadapi duk malaysia...makin lame mkin truk ak tgok..org tmpatan makin lame makin rmai yang kene buang keje..orang asing makin lama makin laku kat malaysia ni..aku harap satu hari nnti Pemimpin2 ni bkak la mate skit oii..ak dh xsnggup nanggung hari2 sbb ak pengguna tegar public transport..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 10-6-2015 02:58 PM | Show all posts
leylapple replied at 10-6-2015 09:35 AM
menteri tak naik pengangkutan awam noks...

yang ko tgk diorang naik tu penuh dgn menteri2 jer d ...

haha haruslah..padahal kalo reality..nak nengok abg najib larat x nak bau ketiak2 abgla n nepal n mulut musuk indon3 ni
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2015 03:02 PM | Show all posts
PATI/slave ni perniagaan kapitalis.... lagi ramai guna pengangkutan awam, lagi untung tak kira ko pati ke pati ayam je, pati tapuwe ke, peduli apa dorang...    mesia kena ada penduduk 70 juta.. kata kapitalis baru boleh gerak
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 10-6-2015 03:33 PM | Show all posts
cucuq replied at 10-6-2015 02:56 PM
reality yang kite kene hadapi duk malaysia...makin lame mkin truk ak tgok..org tmpatan makin lame  ...

dah lama ada yg memekak pasal ni kak....tapi takde apa2 perubahan makin teruk adalah...makin parah dah sekarang ni...kalau pi masuk kedai kebanyakkan pekerja indon, myammar dan bangla, pengotor depa2 nih....org kita pulak leka duk menjamu selera ...

diaorg mmg suka nk kawen ngan org2 mesia sebab leh dapat taraf penduduk tetap pastu niaga bagai senang...orang2 kita juga yg perasan macam lawo hensem sangat bila depa2 nih duk ngorat...

ditambahkan lagi ngan  gagak itam dan ereb2 ni pulak kunun belajor tapi duk ngedor bedak putih ngan scam..


Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2015 03:35 PM | Show all posts
ala...sebelum org2 kebesaran (perut besar) pergi ke sesuatu tpt, mmg tpt tu dh dibersihkan semuanya...mn depa nmpk
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2015 03:36 PM | Show all posts
sabar la ye, lagi 20thun anak2 mereka tu sebangsa kita juga tu
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2015 03:36 PM | Show all posts
cucuq replied at 10-6-2015 02:51 PM
taktik dorang mula2 ambik hati dlu..dh dpt kpercayaan bru start demand2 n besa kepala..xtau la mal ...

org kita ni yg suci murni sangat hati bila ngan depa2 nih...sampaikan percaya 100%...bila terkena baru nak bising....tapi yg peliknya ngan sesama bangsa tahu pula nak berhati2 kunun rambut sama hitam hati lain2...tapi bila bab pendatang tak kesah pun...
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic

 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

9-2-2023 03:02 PM GMT+8 , Processed in 0.118547 second(s), 43 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list