CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: Nusantara77

[Tempatan] Tumbuhan liar berbau hasilkan makanan komersil

[Copy link]
Post time 14-2-2015 08:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Nyamai kah tuhau ya?

Sik pernah agik mek makan makanan ya.

Mun didiat kedak nyaman.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 14-2-2015 08:49 PM | Show all posts
MissNigga replied at 14-2-2015 08:36 PM
apooo...waiiiiii...
nyamai nyamai amai.....
manehh manehhh ...
belakang rumah kmk ada jak
urang lamak diam ctok kali nanam
ya mek nunggah lengkuas putih
hahaha coz masa mek mok ngambik "lengkuas" tek
nangga putih jak .. sik merah
siap snap gambar indah wasap ngan mak
nanyak kenak nya putih
ces ces ces
sekali urang tua ya mengilai
duhal ya tepus

mak bagitau
batang tepus ni rebus .. bagus untuk ibu2 lepas bersalin


Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2015 08:52 PM From the mobile phone | Show all posts
FanTasyCreaTioN replied at 14-2-2015 08:49 PM
belakang rumah kmk ada jak
urang lamak diam ctok kali nanam
ya mek nunggah lengkuas putih

Kalau tepus tu buat masak rasanya sama ke dgn lengkuas...
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2015 08:56 PM From the mobile phone | Show all posts
X pernah dgr org pakai tepus ni dlm masakan.

Selalu dengar pakai dlm perubatan je
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2015 08:58 PM | Show all posts
sabbath_shalom replied at 14-2-2015 08:47 PM
Nyamai kah tuhau ya?

Sik pernah agik mek makan makanan ya.
ctok masak dengan daun bandong
masak tumis ikan pusuk dengan belacan



pansuh manok


untuk menu ke2,akak buat pansuh 'manok'...'manok'bahasa sarawak, adalah ayam...
selalu orang kampung masak pansuh dalam buluh...oleh kerana zaman dah berubah,
pansuh boleh dimasak dalam periuk sahaja cuma rasanya kurang sedikit tiada aroma buluh...
Bahan2;ayam dipotong macam biasa,pucuk ubi kayu,halia,serai,bawang merah,bawang putih,(upak calak o tepus)jika suka ...
gaul kesemua bahan2 tersebut dan dimasak dengan api sederhana bubuh sikit air...masak hingga ayam empok...selamat mencuba...

sumber

Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2015 08:59 PM | Show all posts
sabbath_shalom replied at 14-2-2015 08:52 PM
Kalau tepus tu buat masak rasanya sama ke dgn lengkuas...
jauh beza
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2015 09:02 PM | Show all posts
sabbath_shalom replied at 14-2-2015 08:56 PM
X pernah dgr org pakai tepus ni dlm masakan.

Selalu dengar pakai dlm perubatan je
yerp..
mak pun bagitau
kalau melayu memang takde guna dalam masakan
untuk buat air rebusan untuk ibu2 lepas bersalin

untuk iban dan bidayuh yer d gunakan dalam masakan

Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2015 09:04 PM | Show all posts
voiletiris replied at 14-2-2015 07:58 PM
sesiapa yg ada gambar tuhau tu boleh tempekkan
hasil carian bersama pakcik google

http://mforum.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=858033&page=1#pid59178125


Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 14-2-2015 09:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by sabbath_shalom at 14-2-2015 09:11 PM
FanTasyCreaTioN replied at 14-2-2015 08:58 PM
ctok masak dengan daun bandong
masak tumis ikan pusuk dengan belacan



Pansuh manuk..x pasti pernah makan ke x...masaknya macam lemangkan...susah nak cari makanan ni..saya tahu makan je..tu yg x pasti dibuat camne.

Saya pernah juga pergi kenduri dkat sarawak beberapa kali....makanan sarawak x dinafikan sedap2.
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2015 09:10 PM From the mobile phone | Show all posts
FanTasyCreaTioN replied at 14-2-2015 09:02 PM
yerp..
mak pun bagitau
kalau melayu memang takde guna dalam masakan

Owh..patut la kawan bidayuh saya selalu cakap dia buat ulam..daun ubi ditumbuk...mungkin dia pakai tepus tu kot...

First time dengar daun ubi tu ditumbuk...biasa makanan thai macam somtam biasa la saya tumbuk2 betik muda dgn lesung.
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2015 09:12 PM | Show all posts
FanTasyCreaTioN replied at 14-2-2015 09:04 PM
hasil carian bersama pakcik google

http://mforum.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=858033 ...

kalau yg tu aku pun ada tanam kat blakang rmh..bunga kantan kan.kenacalak or tepus kata org iban
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2015 09:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Menarikkk...makanan ubatan pakai wat masak...nak try buat kalau jumpa pokok tepus ni.

X tahu pulak boleh pakai wat masak...lagi satu iban kalau nak bagi lauk masam diorg suka pakai buah asam paya..lepastu letak buah terung dayak nak gantikan tomato....

Tiba2 rindu masakan sana T_T
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2015 09:49 PM | Show all posts
Tuhau ni memang sedap sgt2..makan pulak dgn nasi goreng atau nasi biasa pembuka selera...rindunya..
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2015 10:06 PM | Show all posts
Ironinya, tak pernah pun aku jumpa produk akak ni kat tempat aku walaupun katanya pemes?

Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2015 10:09 PM | Show all posts
Edited by MengkuduMasam at 16-2-2015 08:56 AM

housemate aku jaman study dulu org sabah...

itu laa  masanya aku melantak tuhau sepuasnya... ngan nasik panas.... perghh....
membe aku da bitau kalo xbiasa mkn sikit dulu.. pedulik ape... kiteorg blasah jah

esk tu suma cirit birit



Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2015 10:19 PM | Show all posts
fazzrules replied at 14-2-2015 08:24 PM
Jeruk bambangan jua lah yg ttp jd pujaan iols..tuhau ni mkn gak..tp klu letak tuhau n bambangan , ak ...

Tuhau ni aku boleh ibaratkan sebagai kimchi Sabah - namun tak semua org boleh makan sebab bau tengik.
Bambangan adalah buah mangga liar feveret aku. Buat sambal sedap, jeruk sedap, malahan kulit bambangan (bahagian dalam, bukan kulit luar) pun sedap ditumis bersama dengan ikan masin Sabah dan lada @ cili putih.

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 14-2-2015 10:39 PM From the mobile phone | Show all posts
MengkuduMasam replied at 14-2-2015 10:09 PM
housemate aku jaman study dulu org sabah...

itu laa aku melantak tuhau sepuasnya... ngan nasik p ...

Eeeee...boleh cirit birit...

Dia buang toxic agaknye
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2015 10:49 PM | Show all posts
belah belah perlis kadang2 ada juga masa kenduri org kampung rebus tepuih ni... gu dia ikan temenung dengan sambal belacan.... dulu2 masa kami dok p tidoq dusun derian di bukit, tepuih ni la jadi  sayur
Reply

Use magic Report

Post time 14-2-2015 11:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak berapa minat tuhau sebab bau dia..rasa macam ala2 makan pasisang..takde ke agen yg jual bambangan kat smnjg..ngidam bambangan la pula
Reply

Use magic Report

Post time 15-2-2015 02:54 AM | Show all posts
sabbath_shalom replied at 14-2-2015 09:06 PM
Pansuh manuk..x pasti pernah makan ke x...masaknya macam lemangkan...susah nak cari makanan ni.. ...
ha`ah pansuh manok masak nya cam masak lemang
tapi menggunakan buluh yang lebih besar

-ayam
-daun ubi
-tepus
-halia
-bunga kantan

hehehe mak pun bgtau benda yang sama
sebab orang melayu tak tumbuk2 gak

kita suka ambik yang betul2 pucuk tu
lebih2 lagi daun ubi yang sihat
gemuk2
perghh!~ nyum!~ nyum!~


Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

5-2-2023 02:03 AM GMT+8 , Processed in 0.098018 second(s), 39 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list