CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
Author: masarju

: MAKAN2 d'PINGGIRAN Sg PAHANG :

   Close [Copy link]
 Author| Post time 7-7-2011 09:41 AM | Show all posts
Reply 107# ciklala

dh abis{:1_125:}
Pagi ini tentu dh segar kembali kan?


Pepagi mcmni kena boost up dgn yg ni

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 7-7-2011 09:59 AM | Show all posts
Reply 122# masarju


    mcm sedap aje
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-7-2011 10:06 AM | Show all posts
Reply 111# cintan66

cintan pandai mkn Ambuyat x?

TAK pandailah nk makan


Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2011 10:46 AM | Show all posts
Reply 122# masarju

kaka ni makan sensorang..taknak kongsi pon dengan sy....:@


Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-7-2011 11:52 AM | Show all posts
TERlupa nak update


kali ni buat lumurkan udang dgn tepung tempura
masukan dalam bancuha ...
cintan66 Post at 6-7-2011 05:36 PM


Udang besar tu bape RM seKg?





Laksa Sarawak @ Laksa Shack.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-7-2011 11:53 AM | Show all posts
Reply 113# cintan66

Cake yg jenis butter tu dicairkan dulu ke?

  
Last edited by masarju on 10-7-2013 09:57 AM

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-7-2011 11:56 AM | Show all posts
Nak jawab jugak....walau dah lewat
SOALAN makan2(01)




a.Cuba crita sket ttg pic d ...
ciksurie Post at 6-7-2011 08:03 PM


Linut?xpernah dngr pun.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-7-2011 12:01 PM | Show all posts
Reply 117# ciksurie

Suka mkn Nasi Kandaq x?




tau tak mcmne Nasi Kandaq mndpt namanya?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 7-7-2011 01:04 PM | Show all posts
Reply  ciksurie

Suka mkn Nasi Kandaq x?

tau tak mcmne Nasi Kandaq mndpt namanya?
masarju Post at 7-7-2011 12:01



dulu masa duk kl...selalu p makan
org yg mula2 jual nasi nie kandar kat bahu jea...

beratnyer kan   

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2011 01:13 PM | Show all posts
Linut?xpernah dngr pun.
masarju Post at 7-7-2011 11:56



   cer cari....tanya pocit n mokcih gugel
   org melanau makan linut dgn satu lagi menu - Umai

   

   jgn tanya surie resepi.....tak pernah makan pung

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-7-2011 01:32 PM | Show all posts
wow, sedapnya makanan..
hAzEL^nut Post at 7-7-2011 01:09 AM


Cadbury hAzEL^nut pun sedapp
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2011 03:16 PM | Show all posts
Udang besar tu bape RM seKg?




Laksa Sarawak @ Laksa Shack.
masarju Post at 7-7-2011 11:52



Mas ...kita tau pilih je
org lain bayar
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2011 03:22 PM | Show all posts
Post Last Edit by cintan66 at 7-7-2011 15:25
Reply  cintan66

Cake yg jenis butter tu dicairkan dulu ke?
masarju Post at 7-7-2011 11:53



tak guna butter
gula, koko, susu segar, susu pekat, minyak masak (semua 1 cawan)  nescafe & sunquick (1 sudu)
kacau atas api sehingga sebati campur 4 biji telur yg dah di pukul
akhir sekali campur 3/4 tepung gandum yg tlah diayak dgn 1 sudu bikabonat soda n baking power........kukus
mudah je kan resepi ni

tak sempat buat topping cokelat, anak2 dah sapu bersih

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2011 03:25 PM | Show all posts
penah dengar ada doktor kata guna periuk tanah ni tak bagus utk kesihatan...tp hal ini tak dip ...
sfhzuraz Post at 7-7-2011 01:21



org dulu2 suka masak guna periuk tanah ni
katanya masakan lagi sedap

tak tau pun xelok guna periuk jenis ni
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2011 03:28 PM | Show all posts
Reply  cintan66

cintan pandai mkn Ambuyat x?

TAK pandailah nk makan
masarju Post at 7-7-2011 10:06


sekali je...xreti nak makan sgt
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2011 03:32 PM | Show all posts
Reply  ciklala

Baru tau..masakan org Pahang
masarju Post at 6-7-2011 14:23



ni satu lagi kuih tradisi org phg



nama kuih ni kuih pena
tak penah makan dah tak penah jumpa org jual/buat
cuma penah dgr nama dan tgk gmbr je

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 7-7-2011 03:42 PM | Show all posts

warna cantik.....rasa pun sedap

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-7-2011 05:53 PM | Show all posts
Reply 130# ciksurie

Jualan pun xlah bnyk sebab berat nk kandaq





Nasi kandar berasal dari Pulau Pinang kerana pelabuhannya. Dahulu kala pelanggan nasi kandar ialah para pekerja di pelabuhan Pulau Pinang. Ia adalah masakan untuk memenuhi keperluan masyarakat marhaen. Nasi banyak, lauk semata iaitu ikan kari atau ikan goreng dan bendi.

Ini adalah lumrah kerana orang yang membanting tulang empat kerat seperti pekerja gudang pelabuhan memerlukan tenaga yang banyak untuk memunggah barang. Begitu juga dengan penarik beca.

Penjual nasi kandar akan mengandar periuk nasi dan lauk pauk ke tepi pelabuhan di awal pagi untuk menjual nasi kandar. Sebab itulah orang Pulau Pinang makan nasi kandar pada awal pagi bukan tengah hari atau malam - sama seperti orang Batu Pahat makan sate di awal pagi.

Ia adalah amalan dan tradisi turun temurun sejak nenek moyang penulis berhijrah dan bermastautin di Pulau Pinang dari zaman sebelum perang dan merdeka lagi. Sehingga ke hari ini, masyarakat tulen Pulau Pinang seperti penulis dan bapa penulis hanya makan nasi kandar pada awal pagi iaitu seawal jam 7.30 pagi.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-7-2011 05:55 PM | Show all posts
Reply 131# ciksurie

xlarat dh nk tanya PaCit tu..saja nk tanya kt ciksurie


O0ooooo{:1_115:}.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-7-2011 05:56 PM | Show all posts
Reply 133# cintan66
Wah!!..eksyen dia


Malu weh kalau xambik tau..Ikan Tongkol bape 1 KG?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

3-10-2022 03:12 PM GMT+8 , Processed in 0.078796 second(s), 27 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list