View: 3394|Reply: 21
|
[Jenayah]
"Pleaseee Please Jangan Disconnected" - Wanita Naik Van RapidKL, Kena Tolak Duit!
[Copy link]
|
|
Selain MRT, LRT dan bas biasa, kini wujud satu lagi alternatif baharu yang semakin menarik perhatian pengguna iaitu perkhidmatan atas permintaan daripada Rapid KL.
Baru baru ini, seorang pengguna TikTok tampil berkongsi pengalamannya menaiki Rapid-On-Demand buat pertama kali dan hasilnya berjaya menarik minat ramai kerana ciri mesra pengguna serta penjimatan kos yang ketara.
Menerusi satu perkongsian di TikTok (@hnmyza), seorang wanita berkongsi pengalaman pertamanya menggunakan perkhidmatan Rapid-On-Demand yang disediakan di sekitar stesen MRT Cyberjaya City Centre.
Ketika sedang berada dalam tren, dia sempat menyemak harga e-hailing ke destinasinya seperti biasa. Tambang yang tertera ketika itu hanyalah RM9.
Namun sebaik sahaja tiba di stesen dan membuat semakan semula, harga tambang telah meningkat kepada RM18. Terkejut dengan perubahan mendadak itu, dia mula mencari alternatif lain.
Secara kebetulan, dia terlihat van Rapid On Demand menunggu di kawasan berhampiran.
Tertarik dengan perkhidmatan tersebut, dia terus bertanya kepada kakitangan bertugas mengenai cara penggunaannya, lalu memuat turun aplikasi dan mencubanya sendiri.
Menurutnya, hanya RM1 sahaja yang ditolak daripada pas My50 miliknya dan jumlah itu akan dipulangkan semula ke dalam akaun.
Lebih menyenangkan, ketika menaiki van itu dia merupakan satu-satunya penumpang. Pemandu wanita yang bertugas juga disifatkan sangat mesra dan sudi berbual sepanjang perjalanan.
Menjengah ke ruangan komen, rata rata netizen menyambut baik inisiatif ini dan ramai yang menganggap servis Rapid-On-Demand sangat membantu terutamanya ketika harga e-hailing tidak menentu.
Ada juga pengguna lain yang berkongsi pengalaman mereka, menyatakan servis ini memang penyelamat kerana murah dan telus.
Namun begitu, ada juga yang memberi peringatan bahawa permintaan tinggi boleh menyebabkan waktu menunggu menjadi agak lama.
Walau apa pun, ramai bersetuju ia merupakan alternatif bijak terutamanya bagi pengguna My50 yang ingin maksimumkan penggunaan pas tersebut.
Untuk info, Rapid-On-Demand beroperasi setiap hari dari jam 6 pagi hingga 11.30 malam dengan kadar tambang promosi RM1 sahaja.
Menurut kenyataan rasmi Rapid Bus Sdn Bhd, perkhidmatan ini kini boleh ditempah melalui aplikasi khusus Rapid-On-Demand yang diperkenalkan secara rasmi.
Sebanyak 13 zon baharu telah diperkenalkan menjadikan jumlah keseluruhan kepada 47 zon setakat ini. Antaranya:
MRT Semantan ke KTM Segambut
MRT Bukit Dukung ke Sungai Sekamat
MRT Sungai Buloh ke Bandar Rahman Putra
MRT Serdang Raya Selatan ke Taman Bukit Serdang
MRT Metro Prima ke Taman Botani Kepong
MRT Kentonmen ke MITEC
MRT Sungai Jernih ke Taman Puncak Saujana
MRT Serdang Raya Utara ke Pavilion Bukit Jalil
MRT Taman Equine ke Lestari Perdana
MRT Metro Prima ke Taman Bukit Maluri
MRT Sri Delima ke Sri Segambut
Dua lagi zon iaitu Kota Kemuning ke Gamuda Walk Mall dan LRT Alam Megah ke Alam Megah pula boleh ditempah melalui aplikasi Kumpool.
Rapid memaklumkan bahawa aplikasi ini dibangunkan dengan keutamaan terhadap kemampanan, responsif dan mesra pengguna bagi menjadikan pengangkutan awam sebagai pilihan utama warga Lembah Klang. |
This post contains more resources
You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register
x
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
ke tengahnya die berenti
jgn ada plk yg suruh kita jd dreba van plk ye
|
|
|
|
|
|
|
|
Ada nampak.
Dia serve route yang dah ada feeder bus tak? Kena ada berapa orang baru jalan?
|
|
|
|
|
|
|
|
setakat ni nampak kl dan penang ada On Demand ni. baca kat group e-hailing, ramai yg memaki hamun sebab fare murah. tapi aku padankan muka juga kat drg sbb selalu nampak drg post maki2 customer/passenger, dgn bangga inform tgh sidai passenger sbb nak suruh passenger cancel, eh macam2 la..jenis tak bersyukur mcm driver taxi dulu2 |
|
|
|
|
|
|
|
laaa.. aku nampak selalu van ni kat area rumah aku..
aku pun confident ... service hantar staff balik umah tu... hahahahah
rupanya boleh naik ... |
|
|
|
|
|
|
|
tapi x semua LRT ada.. mcm kat LRT Subang x pun rapid on demand nie
|
|
|
|
|
|
|
|
Camni rupanya kegunaan 'mende ni'....ingtkan tuk 'kecemasan' bila 'sistem mati'.2-3 bijik berlambak kt tmpt aku.. |
|
|
|
|
|
|
|
Oo...ingatkan van utk hantar staff. Boleh public guna rupanya.. |
|
|
|
|
|
|
|
nuralisa replied at 17-6-2025 02:56 PM
laaa.. aku nampak selalu van ni kat area rumah aku..
aku pun confident ... service hantar staff bali ...
Singgit je chouls... cam iols dok apartment tak masuk dalam la.. pick up kat guard |
|
|
|
|
|
|
|
bila aku tgk route kat tempat aku..kena guna apps mobi .. bukan apps rapid on demand
lepas tu main point bukan kat mana2 stesen lrt/mrt terdekat..
dia main kawasan jarak mungkin antara 20 - 30 km jer..
kira mcm bas jugak ..tapi sbb kawasan aku x de bas.. kawsan taman..diaorg gunakan van nie..
ok la jugak sbnrnya...
|
|
|
|
|
|
|
|
nuralisa replied at 17-6-2025 04:35 PM
bila aku tgk route kat tempat aku..kena guna apps mobi .. bukan apps rapid on demand
lepas tu main ...
Yg penting jimat.. iols tak try lagi tapi ada jiran dok share info |
|
|
|
|
|
|
|
Aku dah dua kali guna. Servis ni complement existing MRT feeder bus. Laluan tak ikut laluan bas dan driver pakai apps tengok route mcm grab. Aku naik di stesen MRT, tak perlu tunggu orang. Jika van tu dah ada di stesen, terus book dan van akan jalan. Kalau van tu tengah travel hantar penumpang, jenuh juga la kalau nak tunggu.Tambang promosi RM1. Memang murah mcm tambang bas. Tapi kena pilih pickup & drop off point dlm app. Aku dikira untung sebab boleh drop-off point kat depan rumah. |
|
|
|
|
|
|
|
Macam too good to be true. Siapa lah punya idea ni boleh bagi datuk seri kot. Sangat memudahkan rakyat.
|
|
|
|
|
|
|
|
Decaffeinated replied at 17-6-2025 10:41 PM
Macam too good to be true. Siapa lah punya idea ni boleh bagi datuk seri kot. Sangat memudahkan ra ...
ni yg company laki hannah yeoh buat. biasa la kroni ma. tp kalau ph kroni, nepotisme semua halalan toyyiban. |
|
|
|
|
|
|
| |
|