CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 2974|Reply: 19

[Tempatan] Durian boleh tenangkan fikiran, elak makan bersama paracetamol dan alkohol

[Copy link]
Post time 23-6-2024 05:31 PM | Show all posts |Read mode
Durian boleh tenangkan fikiran, elak makan bersama paracetamol dan alkohol
Oleh ZUBAIDAH IBRAHIM
23 Jun 2024, 3:43 pm

Gambar hiasan

PETALING JAYA – Ramai yang tidak mengetahui bahawa raja buah, durian mengandungi bahan penenang fikiran sesuai untuk orang yang ada masalah insomnia (susah tidur).

Menerusi perkongsian di laman Facebook, Saintis Utama di Pusat Penyelidikan Sains dan Teknologi Makanan, Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI), Dr. Suri Roowi menerangkan kelebihan buah durian.

“Durian kaya dengan trypthophan yang mana bahan ini boleh membantu menenangkan fikiran.

“Selain itu, bahan organosulfur (bahan bau) bersifat antikanser, antioksidan, antimikrob, antihipertensi dan melindungi jantung.

“Durian juga merupakan satu-satunya buah tropika yang tinggi kandungan organosulfur,” kongsinya yang juga merupakan bekas Timbalan Pengarah Perancangan Makanan MARDI.

Tambah beliau, ada kajian menunjukkan makan isi durian pada kadar tinggi boleh meningkatkan denyutan jantung menjadikan raja buah itu perlu dimakan ikut kadarnya.

Jelas Suri, buah durian kaya potassium, maka pesakit buah pinggang tidak boleh makan berlebihan.

“Elak juga makan durian bersama paracetamol atau alkohol kerana mungkin boleh sebabkan kesan toksik. Walau bagaimanapun, perkara ini perlu kajian lanjut. Justeru, makanlah durian ikut kadarnya dan mengikut cara yang betul,” katanya.

Beliau turut mengingatkan pesakit kencing manis agar tidak makan durian secara berlebihan.

Bagi setiap 100 gram (g) durian bersamaan 147 kalori manakala 100g nasi bersamaan 151 kalori.- KOSMO! ONLINE

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-6-2024 05:54 PM From the mobile phone | Show all posts
ada kwn aku meninggal dunia
punca masa tu demam+mkn durian+minum coke
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2024 05:58 PM From the mobile phone | Show all posts
phoenix_panik replied at 23-6-2024 05:54 PM
ada kwn aku meninggal dunia
punca masa tu demam+mkn durian+minum coke

Menakutkan. Arwah ada darah tinggi ke?

I memang tak boleh nak makan durian ni...bau pun dah pening kepala.
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2024 06:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Aduhhh sedara dok tayang makan durian
Kita kempunan tapi leh makan seulas je
Beli kat supermarket jelah sebekas nak beli timbang kilo rumah ni takde sape nak join makan
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2024 06:46 PM | Show all posts
Nak tenang apanya? Harga sekilo pun mahal semacam.
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2024 11:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Zaman dulu2 sorang makan 1 bakul durian, zaman skrg 1 biji sorang
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 24-6-2024 12:03 AM From the mobile phone | Show all posts
Ahh sudah.. aku baru lepas makan durian. Sakit kepala sgt.. tadi baru amek painkiller color Biru tu. kalau Agak lama tak Melahar tu maknanya ioilss dah ke negeri abadi
Reply

Use magic Report

Post time 24-6-2024 01:18 AM From the mobile phone | Show all posts
Pernah minum coke pastu termakan durian kecik masa bbnu dulu. Nasib baik pening2 skit je.


Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-6-2024 03:32 AM From the mobile phone | Show all posts
Chuols semua tau tak yg durian ni ada kandungan alkohol semulajadi..?

Sebab tu lagi byk makan durian..rasa lagi syok..sedar2 habis sebakul...

Kenapa durian ada alkohol..? Sebab durian menghasilkan gula semulajadi..jadi secara tak langsung wujud komposisi keluarga alkohol "ena" mcmtu kut..

So..jgn la pandai2 nk minum minuman bergas yg mempunyai co2 tu...mmg akan lagi percepatkan kandungan alkohol durian tu utk masuk kedalam dlm darah..

Kalau minum beer smpai makan durian lagi la menempah bala...mungkin kick lagi kut..beer ada gas co2 jugak..dgn beer tu sendiri dh ada alkohol..

Cuma itulah..kt Malaysia ni...org ckp berlapik...Durian ada kandungan gula yg tinggi...gitulah org ckp..takpun nanti badan panas..

Pdhal efek alkohol semulajadi dlm durian tu yg buatkan bdn rasa panas lepas makan dlm kuantiti yg banyak..
Reply

Use magic Report

Post time 24-6-2024 06:20 AM From the mobile phone | Show all posts
Baru pas mkn udang merah last week.
Tippuware isi doyan tu dh recycle guna byk kali tp bau doyan xhilang².
Reply

Use magic Report

Post time 24-6-2024 06:57 AM From the mobile phone | Show all posts
Bila melantak durian ni mmg badan naik...serius...durian ni mmg buat ketagih..lepas sebijik abis..nak lagi sebijik...bila dah kenyang...nanti 4 jam lepas tu rasa nk lagi...
Reply

Use magic Report

Post time 24-6-2024 10:34 PM | Show all posts
Mujur aku bukan penggile deryan
Makan seulas dua buat ghaso2
Reply

Use magic Report

Post time 24-6-2024 11:01 PM From the mobile phone | Show all posts
omg iols mula2 baca tajuk elok mkn bersama pcm..
dlm. ati ckp nk mampus cepat ke apa..
baca artikel baru la sedar, ‘elak’
Reply

Use magic Report

Post time 24-6-2024 11:02 PM From the mobile phone | Show all posts
durian paling tinggi potasium..
org yg kidney failure mkn byk boleh kiok oo
Reply

Use magic Report

Post time 25-6-2024 01:03 AM From the mobile phone | Show all posts
tak gemar langsung buah durian

Reply

Use magic Report

Post time 25-6-2024 01:52 AM From the mobile phone | Show all posts
I rasa biasa je durian. X tau nape org lain gilakan sgt. Tp iols suka kalo durian campur ngan cendol atau crepe durian. Tu iols lg suka dari mkn durian cam tu je
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 25-6-2024 07:18 AM From the mobile phone | Show all posts
mawarika replied at 24-6-2024 12:03 AM
Ahh sudah.. aku baru lepas makan durian. Sakit kepala sgt.. tadi baru amek painkiller color Biru tu. ...

Sama la, makan dua para je tu, 3 ulas kecik seulas sedang. Pening gila, rasa nak demam ye juga.
Reply

Use magic Report

Post time 25-6-2024 07:48 AM | Show all posts
durian ori mcm durian kg tu ok lg mkn bnyk2
kalo yg mix breed mcm musang king etc etc tu mintak ampunn ye, nak habeskan seulas pon bercinta
meols pernah g makan buffet durian. pastu kene scam, dia bg durian amende tah yg isi tebal2 tu, xsedap lnsg. rasenye duyian siam
sejak dr tu meols kalo makan mmg prefer buah yg kecik2 je
Reply

Use magic Report

Post time 25-6-2024 07:59 AM | Show all posts
suka je durian.. ndak2  yg dah siap kopek buh dlm bekas.
skrg mmg musim durian belah  perak sana. sepupu dtg antor durian dgn tempoyak fresh baru buat..
kita org kampung je.. masak lemak pucuk ubi buh tempoyak cicah sambal belacan. goreng ikan.
Reply

Use magic Report

Post time 25-6-2024 08:00 AM From the mobile phone | Show all posts
i tak gemar sgt mkn durian,tapi kalau makan pun seulas dua je sekadar ambik rasa..tak perlu la mkn bnyk2 nak2 yg ada penyakit tu..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

18-7-2024 09:57 AM GMT+8 , Processed in 0.067328 second(s), 48 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list