CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 8459|Reply: 27

[Tempatan] Boikot budaya kito:Rakyat Malaysia, Muslim diminta boikot produk rokok.Anda setuju?

  [Copy link]
Post time 17-4-2024 12:05 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
KUALA LUMPUR — Rakyat Malaysia terutama Muslim diminta meletakkan semangat dan komitmen sama dalam gerakan boikot yang dilakukan susulan pergolakan di Timur Tengah supaya turut memboikot produk berasaskan nikotin.

Presiden Medical Mythbusters Malaysia, Dr Ahmad Firdaus Mohd Haris berkata ketika ini keberkesanan boikot dua syarikat makanan besar sudah dapat dilihat impaknya, namun industri tembakau tidak pula diberikan perhatian sama dalam gerakan boikot itu.

Katanya, salah satu syarikat terbesar pengeluar rokok terang lagi nyata namanya bukan dari Malaysia, tetapi Britain dan Amerika.

Fatwa dikeluarkan alim ulama negara menyatakan merokok itu HARAM. Bukan doktor kata, bukan calang-calang orang kata.

“Jika makanan ada cop halal JAKIM pun boleh dikatakan haram sebab menyokong negara yang tidak boleh disebut, apatah lagi yang difatwakan haram… Orang putih kata “it’s a no brainer” untuk diboikot oleh umat Islam.

“Merokok adalah “gateway to drug addiction”. Bila dah ketagih nikotin, penagih nikotin akan “upgrade” ke bahan lain. Dengan adanya peranti vape sekarang macam-macam lagi mudarat timbul. Budak-budak dah mula eksperimen dengan mushroom dan sebagainya.

“Memang la bukan semua perokok jadi penagih dadah, tapi tanya pegawai AADK berapa ramai penagih dadah yang mula dengan merokok. Boleh dikatakan semua tau!,” katanya menerusi hantaran di Facebook pada Isnin.

Mengulas lanjut berkenaan alasan produk itu perlu diboikot, Dr Ahmad Firdaus berkata bebanan kos untuk merawat penyakit berkaitan rokok seperti kanser paru-paru, radang paru-paru (COAD), sakit jantung dan strok adalah sangat tinggi.

Namun, banyak bebanan kos Kesihatan Awam boleh dikurangkan dengan menangani masalah rokok, malah duit cukai rakyat Malaysia yang digunakan untuk perkara itu dapat dimanfaatkan dengan lebih baik bagi hal seperti infrastruktur negara.

“Daripada kita marah orang makan di “restoran M” dan “Kopi Hijau” baiklah kita tegur orang yang jelas tidak menghormati Fatwa Kebangsaan yang menyatakan dan sering diingatkan merokok itu HARAM.

“Di kotak rokok TIADA logo Halal JAKIM. Yang ada gambar risiko merokok seperti bayi pramatang, kanser paru-paru dan strok. Oh jangan lupa yang ia juga punca utama MATI PUCUK,” katanya. — The

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 17-4-2024 08:35 AM | Show all posts
Setuju sangat
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 09:51 AM From the mobile phone | Show all posts
Eh eh.. Rokok tu lainnn.. Lain lain..

-geng ketum terpaling boikot
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 11:08 AM | Show all posts
terus demer krik...krik..
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 11:11 AM From the mobile phone | Show all posts
Aku ada kawan tak hisap rokok tapi ganja dia on. Selalu jer smoke on the water.
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 12:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Alamakkk masih sepi thread ni. Masih menunggu komen2 pedas serupa kata2 boikot mcd.

Btw harap2 yg kena tangkap provoke 1 family makan mcd tu, bukan perokok lah.
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 17-4-2024 12:26 PM | Show all posts
menghisap rokok serupa macam makan babi
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 12:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Mmg x dpt sambutan lah kempen ni. Rokok tu umpama minuman Dan makanan bg perokok. Keperluan asas.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 17-4-2024 12:44 PM From the mobile phone | Show all posts
kemaruk replied at 17-4-2024 12:26 PM
menghisap rokok serupa macam makan babi

takla..isap rokok tu serupa 'isap' rasuah..jer..jer.
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 12:52 PM | Show all posts
Rokok kretek kena boikot juga.

Presepsi. Padahal penyakit yg paling byk dpt rawatan ialah kencing manis.
Rokok tak menyebabkan kencing manis. Iklan rokok haram, hisap rokok salah kena saman.
Penyakit Jantung, paling banyak pesakit ialah dari genetik/keturunan.

Anggapan shj. Aku perokok.
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 01:10 PM | Show all posts
Skuau replied at 17-4-2024 12:44 PM
takla..isap rokok tu serupa 'isap' rasuah..jer..jer.

ye isap rokok sama macam isap pelir bapok
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 01:19 PM From the mobile phone | Show all posts
kemaruk replied at 17-4-2024 01:10 PM
ye isap rokok sama macam isap pelir bapok

Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 10:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Boikot constantly stress lah. 4x constantly stress sehari sama mcm smoke 20 batang rokok. Rokok tersenyum sinis melihat pesakit jantung maut akibat stress
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 10:39 PM From the mobile phone | Show all posts
kemaruk replied at 17-4-2024 01:10 PM
ye isap rokok sama macam isap pelir bapok

Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 10:45 PM From the mobile phone | Show all posts
matseh replied at 17-4-2024 12:52 PM
Rokok kretek kena boikot juga.

Presepsi. Padahal penyakit yg paling byk dpt rawatan ialah kencing m ...

Kencing manis pun punca dari stress. Insulin tak jalan sbb constant stress. So terpaksalah jaga diet ketat semua tak boleh makan. Dah puasa pun tak jalan. Rugi duit byk rumah besar berjalan sana sini tgk dunia tapi asyik stress. Sebab ittew jadi kepam
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 10:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Boikot jangn tak boikot.
Yang jantan take note.
Paling penting kote tk naik.hilang nikmat nk mengesek.
Dh kalau barang tak naik,bini pon bole lari.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 17-4-2024 11:05 PM | Show all posts
Bukan perokok tapi aku takde masalah dengan rokok.

Jatuh pokok rambutan pun boleh mati.
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 11:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Tk jalan pun sb org lelaki islam suka hisap rokok...biarlah boikot mekd tp rokok no - no
Reply

Use magic Report

Post time 17-4-2024 11:35 PM | Show all posts
hahaha kan dah kata ummah moslem hanya buat benda2 yang tak kena batang hidung je   ala2 boleh main pilih pilih gaytohhh...sudahla ko nyeh
Reply

Use magic Report

Post time 18-4-2024 12:45 AM | Show all posts
krustykrab replied at 17-4-2024 11:07 PM
Tk jalan pun sb org lelaki islam suka hisap rokok...biarlah boikot mekd tp rokok no - no

antara alasan dorang ialah, ulama bercanggah pendapat mengenai hukum merokok

kalau kita tanya, ulama mana tu yang bercanggah pendapat tu?

konfem dorang takleh jawab

padahal ijma ulama dah sepakat kot mengatakan rokok itu haram, siap jakim keluar fatwa lagi
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

14-7-2024 09:39 AM GMT+8 , Processed in 0.071481 second(s), 49 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list