CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
Author: masarju

[Makanan & Minuman] ★MENU/MAKANAN ANDA & RESIPINYA★

[Copy link]
 Author| Post time 25-7-2011 06:42 PM | Show all posts
InsyaALLAH..minggu dpn umat Islam akn berpusa,jadi kalau ada sesiapa yg
nk share resipi2 baru..amat2lah dialu2kan.
ATAU pic2 yg anda snap kt Pasar Ramadhan.
Reply

Use magic Report

Post time 31-7-2011 12:52 AM | Show all posts


serimuka durian

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 31-7-2011 12:53 AM | Show all posts


serimukadurian resepi hanieliza

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 31-7-2011 08:35 AM | Show all posts
Reply 142# sitipayung

sitipayung,
Ada tak resipinya?
Reply

Use magic Report

Post time 31-7-2011 01:19 PM | Show all posts
Serimuka DURIAN

250g glutinous rice  (  rendam 30 min)
1/2 tsp salt
170ml light coconut milk  
screwpine/pandan leaves (daun pandan)


Method
Panaskan kukusan
Campurkan beras pulut yg telah direndam bersama garam & santan cair
Gaul rata. Letak daun pandan dalam loyang & kukus 25 min atau sehingga masak
Setelah pulut masak,humban ketepi daun pandan, gemburkan (bahsa omputeh nya fluff, so melayu gembur2kan agaknya..), kemudian tekan padat dalam loyang menggunakan daun pisang or aluminium foil)


Topping (Bahagian durian)
150g isi durian
60g gula
3 biji telur gred C
15 g flour
15g tpg kastad or corn flour  
350ml thick coconut milk  (200 ml santan pekat+175 ml air)
pinch of salt
1-2 titik warna kuning (sekiranya pakai corn flour)

campur semua bahan dalam mangkuk...gaul rata..kemudian masukan dalam blender dan blend sampai halus.Tuang atas pulut dan kukus atas api kecil setengah jam.....Sejukkan betul-betul....potong dengan pisau plastik

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 2-8-2011 02:13 PM | Show all posts
seri muka..........aku buat sendiri (gambar jerrr ciplak)

[size=-1]
[size=-1]Lapisan Bawah:

2 cawan pulut
2 1/2 cawan santan cair + sikit garam

Cara
1. Basuhkan pulut  
2. tanak sehingga masak. (jangan terlalu keras)
3. sediakan loyang bulat atau 4 segi berukuran 8 inic.
4. Tekankan pulut yang telah masak tadi supaya mampat dan cantik.
5. Kukuskan semula dan tuangkan adunan bahagian atas.

Lapisan Atas:
2 cawan santan pekat
2 sudu jus pandan + warna hijau
1/2 cawan gula (kalau suka manis boleh tambah gula)
6 s/b tepung gandum
3 biji telur
1 s/t garam

Cara
1. Masukkan semua bahan dalam mngkuk dan kacau rata. Tapiskan.
2. Tuangkan perlahan-lahan atas pulut tadi.
3. Kukuskan lebih kurang 30 minit.
4. Sejukkan dahulu baru potong dengan pisau pelastik.



selamat mencuba

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 8-8-2011 11:31 AM | Show all posts
Reply 146# wwannurr

TQ wan utk resipi tu.
Aritu buat tp bila potong pulut tu terpisang dr atasnya.
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2011 12:10 PM | Show all posts
Reply  wwannurr

TQ wan utk resipi tu.
Aritu buat tp bila potong pulut tu terpisang dr  ...
masarju Post at 8-8-2011 11:31



   pulut jangan keras sangat kalau tidak tak lekat kat santan tadi.
bhg. atas plak jangan terlalu lembik atau keras,,
Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2011 12:34 PM | Show all posts


Puding Roti Kurma

Roti (sliced)
2 biji telur
3 cwn susu segar
4 tbsp butter
2 tbsp gula
1 tbsp tepung gandum
1 tbsp tepung jagung
sedikit garam / esen vanilla
kurma or kismis

Cara membuat:

Susun roti dlm loyang dan tuang susu segar atasnya
Pukul telur, gula, butter dan esen vanilla sehingga sebati
Masukkan tepung gandum / jagung dan garam dan kacau
Kemudian tuang ke atas roti
Tabur kurma yg sudah dipotong kecil
Bakar pada suhu 180'c selama 35-40 minit
Sejukkan dlm freezer dan mkn

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 8-8-2011 12:43 PM | Show all posts


PUDING TELUR (Puding Karamel)
BAHAN-BAHAN
  • 10 biji telur ayam
  • 1 tin susu air
  • tepung kastad 3 sudu
  • garam secubit
  • asin vanila 1 sudu kecil
  • gula pasir 2 sudu makan
  • 6 sudu besar gula pasir untuk dibuat cairan gula perang.
  • 1 tin susu

CARA MEMBUATNYA
  •    Blend semua bahan diatas.   
  •    Bakar gula 6 sudu tadi diatas loyang yang kecil api sehingga menjadi cairan gula perang.   
  •    Bila gula sudah menjadi cairan gula perang tutup api dan sejukkan.  
  •    Kemudian tuang bahan blend tadi kedalam loyang dan kukus di atas api yang serdahana saja selama satu jam.  
  •    Jika air kukusan mulai kering tambahlah air.  
  •    Untuk mengetahui sama ada ianya telah masak atau tidak bolehlah ambil  batang lidi sate dan cucukkan keatasanya. Jika lidi itu tidak terdapat  sisa yang melekat ianya sudah pun masak.  
  •    Angkat dan bolehlah dipotong jika sudah sejuk



semalam aku test puding ni,,best, biasalah gambarnya memang cedoknye,,,kamera takde..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 13-8-2011 02:21 PM | Show all posts
Reply 148# wwannurr

OK..Tq Wan
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2011 08:20 PM | Show all posts
Reply 29# qimi08


   Pais ikan nie sama ker ngn botok2 yang ada kat Johor tue...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 28-10-2011 01:49 PM | Show all posts
Reply 152# kerepektempe

xpasti..mungkin sama.Kdg2 bahannya sama TAPI cara pembungkusannya berlainan.


Reply

Use magic Report

 Author| Post time 29-11-2011 09:30 PM | Show all posts
xde lagi ke resipi?
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2011 04:15 PM | Show all posts


Cara menghasilkan tepung kacang Thosai/ Ulundu/ Urad Dhal.

300 gm kacang tosai(putih kekuningan). Goreng kering di dalam kuali se hingga warnanya berubah keperangan. Jangan terlalu lama. Biarkan sejuk sedikit. Kisar halus KERING sehingga jadi tepung dengan menggunkan pengisar(blender) sekiranya terdapat kasar sedikit dibahagian atas tidak mengapa. Anda boleh hasilkan 1 cawan tepung kacang thosai ini.

    1 cawan (cup) tepung kacang thosai.
    4 cawan tepung beras.
    2 sudu buter atau majerin lembut.
    1 sudu kecil biji rempah jemuju/ oregano. (boleh dapati dari kedai rempah beli 0.50 sen).
    1 sudu bijan.
    1 sudu kecil garam. (dilarutkan didalam air suam).
    2 cawan air suam.
    Serbuk Cili ikut kepedasan yang diperlukan* (pilihan)
    Daun Kari 8-10 helai dicincang* (pilihan)

CARA-CARA:

    Masukkan semua bahan di atas ke dalam bekas.  Sebatikan butter/majerin dengan tepung.
    Masukkan air suam ke dalam bekas. Jadikan tepung doh yang lembut. Sekiranya doh anda terlalu keras, tambahkan sedikit air. Doh yang keras sukar dan mudah putus semasa memutar dalam acuan murukku.
    Pilih acuan mrukku yang anda kehendaki. Masukkan acu pilihan anda ke dalam alat membentuk  murukku.  Masukkan sedikit doh ke dalam alat acuan murukku. Tutup penutupnya.
    Ambil Alluminium foil atau sehelai plastik (beg plastik) sederhana lebar dan sapukan minyak supaya murukku anda tidak melekat dan senang dijatuhkan kedalam minyak panas.
    Acuan muruku datang dengan berbagai bentuk (putu mayom dibuat dengan alat murukku ini tapi cuma acuannya yang berlainan). Mamak pilih acuan bintang tunggal sebagai pilihan. Anda boleh pilih apa yang anda suka.
    Bab nak putar murukku ini memang kekok pada mulanya, tetapi lama-kelaman ia amat mudah dan “Fun”. Mula pusing/tekan perlahan alat murukku anda dengan mulakan dengan membuat bulatan pertama yang kecil di atas foil alluminium anda diikuti dengan pusingan bulatan kedua, ketiga dan ikut sais anda perlukan. Penghujung perlu ditekan pada murukku supaya ia tidak terbuka semasa goreng.
    Panaskan minyak dalam kuali sehingga panas dan masukkan murukku satu persatu dengan angkat murukku dari atas aluminium foil dengan cermat dan masukkan perlahan-lahan dalam minyak panas. Tentukan murukku baru masukkan dan telah masak tidak melekat diantara satu sama lain.
    Murukku yang telah masak senang untuk kenal pasti. Apabila murukku yang sedang masak telah berhenti mengeluarkan gelombong udara(air bubbles) maka murukku tersebut telah masak. Gelombong udara tersebut adalah wap air yang dibeskan oleh murukku tersebut.
    Sejukkan dalam beberapa minit dan simpan murukku anda dalam bekas kedap udara. Anda boleh dapatkan 50 pcs murukku bersaiz 3 inci. Selamat mencuba!.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 11-12-2011 12:44 AM | Show all posts
Reply 150# wwannurr

Itu resipi Wan ke?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 25-12-2011 10:17 AM | Show all posts
Reply 155# MakYung

Resipi mcmni baru rasa mcm Muruku betul.
Reply

Use magic Report

Post time 26-12-2011 05:53 PM | Show all posts


Puding roti

Bahan2:
6 keping roti
60gm butter dicairkan
1/4 cawan gula
230ml susu segar
2 biji telur
1 sudu besar esen vanilla
kismis utk hiasan

Cara buat:
- Bakar roti sehingga sederhana garing, potong petak dan susun dlm loyang.
- Selang selikan roti dengan kismis dan sinpan sedikit utk hiasan atas puding.
- Masukkan butter yg dicairkan tadi ke seluruh bahagian roti.
- Pukul telur, masukkan susu segar, esen vanilla dan gula. pukul sehingga sebati.
- Masukkan bahan yg dipukul ke dalam adunan dan tabur lebihna kismin di atas puding.
- Bakar dlm suhu 180'C selama 20-25 minit.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 5-1-2012 11:56 AM | Show all posts
Post Last Edit by kasihdansayang at 5-1-2012 11:59



RESEPI SINGGANG DAGING

        Bahan-bahan ( terpulang )

        
  • Daging (ikut suka banyak mana)-dihiris nipis-nipis
  • 2 jenis cili (cili padi, cili kering-jika suka pedas)
  • Ketumbar-ditumbuk sedikit
  • asam keping (ikut suka)
  • bawang putih
  • bawang merah
  • lengkuas
  • sedikit manisan kerek/gula melaka
  • budu (memang lagi sedap kalau masukkan)
  • garam dan gula secukup rasa

      
Cara-cara         
  •   Daging dipotong nipis, sejat
  •   Bawang  putih, merah, lengkuas dipotong nipis, Cili padi di potong kecil-kecil
  •   Masukkan semua bahan dan gaul lebih elok kalo diperap sekajap.
  •   Jerang diatas api sampai daging masak. Rasanya daging singam ni pedas, manis, masin dan masam. Makan dengan  nasi putih.


P/S  : SAPE2 WARGA KELATE DAN TERENGGANU MESTI SUKA RESEPI NI..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2012 10:04 AM | Show all posts
Puding roti

Bahan2:
6 keping roti
60gm butter dicairkan
1/4 cawan gula
230ml susu segar
...
narcolepsy Post at 26-12-2011 17:53



   susu segar tu yg mcm dutch lady fresh milk ke ..mcm nk try wat puding roti .....
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: Gambar & Video



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

29-5-2022 11:37 AM GMT+8 , Processed in 0.093357 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list