CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

1234Next
Return to list New
View: 2963|Reply: 69

[Tempatan] SAYUR MAHAL! Bila Nuar PMX & menteri PH nak gegar kartel sayur pulak? Takkan berani tekan Syed Mokhtar Bukhari & peniaga kedai makan je?

  [Copy link]
Post time 4-2-2023 08:34 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
https://www.sinarharian.com.my/article/243633/berita/nasional/peniaga-tiada-pilihan-terpaksa-naikkan-harga?utm_source=Sinar+Harian&utm_medium=Sinar+Harian&utm_campaign=+Peniaga+tiada+pilihan,+terpaksa+naikkan+harga

SEREMBAN - Kenaikan harga beberapa jenis sayur yang didakwa melonjak sejak sebulan lalu diakui peniaga sayur di pasar besar di sini sehingga mereka meluahkan rasa terhimpit dengan keadaan tersebut.

Malah mereka juga turut menggesa kerajaan supaya mengambil tindakan sewajarnya susulan tidak mahu pelanggan salah faham sekali gus mengelakkan mereka dilabel cekik darah.

Menurut Azman Baharin, 63, yang berniaga sayur sejak enam tahun lalu, kenaikan harga sayur-sayuran amat merunsingkan.

“Pembekal maklumkan terpaksa mengikut harga pasar borong sana selain mengambil kira faktor cuaca ketika ini. Keadaan ini kita tak boleh kawal, tetapi apa boleh buat.

“Kita kesian juga pada pelanggan, tetapi peniaga kecil macam saya ini pun bukan boleh untung besar. Tidak tahulah nak luah pada siapa lagi,” katanya kepada Sinar Harian.

Seorang lagi peniaga, Sinar Sarifudin, 43, dari Sikamat mengakui harga bendi dan kacang panjang sebelum ini hanya RM6 sekilogram, tetapi meningkat kepada RM16 dan RM12.

“Begitu juga dengan harga tomato, sekarang boleh cecah RM11 sekilogram berbanding sebelumnya sekitar RM5 hingga RM6 sekilogram.

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 4-2-2023 08:45 AM From the mobile phone | Show all posts
Tak payah gegar lah. Kang nanti TT takde pulak modal nak buka thread. Baru awal tahun dah gigih nak kejar KPI tu.
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2023 10:06 AM | Show all posts
4 ke 5 hari lepas aku pi Sg Besar Selangor...

jumpa member yg bisnes buat dan jual kuih kelapa..

bekalan kelapa dapat sekitar situ iaitu pekebun daerah Sabak Bernam..

dia bgtau dulu sebiji kelapa RM1.30..

la ni harga kelapa naik RM1.60 ke RM1.70

so, patut tak PMX dan gomen mintak pekebun kecil tu turunkan harga kelapa?

Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2023 10:15 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Solokkk at 4-2-2023 10:16 AM

Mana berani nak gegar kartel2 macam kartel2 tulur dan kartel2 sayur. Itukan kroni2 master of puppets untuk idol terpaling madani .
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2023 10:33 AM From the mobile phone | Show all posts
Jangan makan sayur
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2023 03:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Mana formula magic Rapiji?
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2023 04:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Betul la tu hari ni kangkung/sawi RM6/kilo kcg pjg RM 15, tomato 11, kailan RM12, timun jepun RM10 pendek kata semua harga tinggi tapi yg pasti stok gula kena cari 2-3 tempat. Pak menteri tengah sibuk dengan menu rahmah .. mydin borong sayuran ke nk buat menu rahmah ni sampai takde stok harga tinggi bukan import pun setakat sawi kangkung bayam
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2023 05:08 PM | Show all posts
dulu hasut macam2

bila dah jadi KERAjaan, barulah pensokong sedar telah terhasuti
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 4-2-2023 06:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Solokkk replied at 4-2-2023 02:15 AM
Mana berani nak gegar kartel2 macam kartel2 tulur dan kartel2 sayur. Itukan kroni2 master of puppets ...

Tauke tauke ni bengang sebab di perbodohkan oleh Anwar.
Sekarang semua penganut DAP dah hafal.lagu Umno
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2023 06:02 PM | Show all posts
dulu bukan main semua salah umno

sekarang baru la acai2 sedar, apa yang umno buat dulu adalah benda yang betul
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2023 06:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Iols pun rasa sayur mahai la ni.. lama2 toksah mkn la.. hirup udara jahh.. itupun kalau tak tercemar..
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2023 06:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Tinot7 at 4-2-2023 06:44 PM

Smlm beli groceries daging, ayam, lobak merah, kailan.. dah dekat rm30 kat nsk.. kalau famili besaq, mau kena posa slalu..
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2023 06:48 PM From the mobile phone | Show all posts
daisy71 replied at 4-2-2023 04:48 PM
Betul la tu hari ni kangkung/sawi RM6/kilo kcg pjg RM 15, tomato 11, kailan RM12, timun jepun RM10 p ...

Memang terasa sangat harga sayuran naik
Tang gula, minggu lepas kawan aku yang kat Rawang meroyan dalam WhatsApp group & FB pasal susah nak cari gula
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2023 06:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by pu3_rania at 4-2-2023 07:27 PM
Tinot7 replied at 4-2-2023 06:40 PM
Smlm beli groceries daging, ayam, lobak merah, kailan.. dah dekat rm30 kat nsk.. kalau famili besaq, ...


Betul tu beb
Bukan aje harga sayuran yang naik menggiler tapi harga barangan groceries pun sama
Kesian kat golongan berpendapatan rendah & ahli keluarga yang ramai
PMX dok saban minggu hari Jumaat merata melantak kat restoren
Si Piji bingai dengan formula Mat Jenin
Mat Sabu yang tak ada langsung khidmat cemerlang di anugerah kan Datuk Seri
Ini lah KERAjaan yang jadi pilihan oleh payung kuning
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2023 06:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Solokkk replied at 4-2-2023 03:52 PM
Mana formula magic Rapiji?

Tgh menyorok dlm telur piji raja formula
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2023 07:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Akak duk kampung..cuba tanam sayur..pening kepala banyak sgt musuh..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 4-2-2023 08:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Timun singgit sebiji.
Kacang panjang singgit tiga urat.

Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2023 09:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Sabo la umat..sat lai mai laaa terung Rahmah
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2023 09:40 PM | Show all posts
mahai. jgn mkn la sayur.. settle

kata pak menteri... tak kira la mentri ph ka pn ka
Reply

Use magic Report

Post time 4-2-2023 10:15 PM From the mobile phone | Show all posts
pu3_rania replied at 4-2-2023 06:48 PM
Memang terasa sangat harga sayuran naik
Tang gula, minggu lepas kawan aku yang kat Rawang meroyan  ...

Tak tahu la apa cerita sebenarnya di sebalik ketiadaan gula ni. Merepek betul.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

29-3-2023 09:23 PM GMT+8 , Processed in 0.107545 second(s), 43 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list