CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
View: 156257|Reply: 363

[Nostalgia & Sejarah] Gambar-gambar lama Kuala Lumpur

[Copy link]
Post time 20-11-2010 09:41 AM | Show all posts |Read mode
Edited by bianglala at 27-6-2021 08:10 PM

Gambar2 lama Penang dah ada.....topik ni plak pasal gambar2 lama kat Kuala Lumpur. Bandaraya yg byk sejarahnya. Walaupun kebanyakan dr gambar2 tu aku masih belum lahir lagi...tp pasti mengimbau kenangan masa zaman Mak Bapak kita duk kat KL masa tu....smeentelah plak skang ni kita byk kali pergi kat area2 lama dlm gambar tu....esp jalan Bukit bintang tu...



Jalan Bukit Bintang…huhuhuhuh…..



Sedey nengok Pudu Jail skang ni...yg sedang diruntuhkan...



Banjir besar tahun 1926..kat Jalan Tun Perak….mmg terkenng2sangat nengok gambar ni…walaupun

belum wujud lagi kat donia yang fana ni…aku sker nengok dan perati bebetul apa yg manusia dalam gambar tu sedang buat...zaman masa tu lanca merupakan pengangkutan terbanyak kat KL



Banguan S.Abdul Samad sebelum 1900....udah cantik ropenya bangunan ni walaupun sebelum tahun 1900

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 20-11-2010 09:43 AM | Show all posts


aku peratikan gak gambar ni......mmg shahdu kan.....siap boleh lepak2 lagi kat depan bangunan tu....nak lepak skang???jngan harap la kan...heheheh



Gambar Masjid Jamek KL



Lake Garden..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 20-11-2010 09:45 AM | Show all posts


Muzium Negara......senyum aku nengok gambar lanca tu,..,,



lg gambar Sultan Abdul Samad sebelum 1900...



Bukit Aman...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 20-11-2010 09:52 AM | Show all posts
gambar KL sebelum 1900...isyyyyyyyyyy.....kalaulah dapat kembali balik ke zaman ni...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2010 12:58 PM | Show all posts
cool .. tQ medang

kalau ada gambar KL masa tahun 80's pun leh letak jugak
kiranya zaman belum ada KLCC - yg paling canggih pun bangunan dayabumi .. ahaha!

leh jugak letak pape building or landmark yg dah takde or yg dah direnovate
cam sonok aa jugak kan kalau dapat tengok+bandingkan rupa dulu dgn sekarang

ada pape gambar+info yg menarik lagi, sila aa share .. medang ke, sesapa je ke
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2010 01:09 PM | Show all posts
ni ada sikit gambar pasal tugu negara+ada peristiwa disebaliknya ..



tugu negara pernah dibom pada awal subuh 27 ogos 1975 - oleh komunis
ni keratan akhbar pasal peristiwa tu :


ni gambar patung yg "rebah" sbb dibom tu :


ni lak gambar masa deme nak repair balik tugu negara :


rasanya tugu ni siap direpair pada tahun 1977 .. dalam bulan april kot?

eh .. leh ke sumbat pasal ni kat sini? ahahahaha sesuka hati je hijack thread orang

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2010 02:55 PM | Show all posts
dh mcm belajar sejarah pulak.......thanks 4 sharing...
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2010 03:21 PM | Show all posts
nice picture~~
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 20-11-2010 06:51 PM | Show all posts
TQ Mod Naen for Kredit....kenyang makan kredit hari ni..
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2010 07:10 PM | Show all posts
baru aku tau nama lama KL ialah Kuala Berlumpur
p/s: seksinyer abe yg bwk lombu kat bukit aman tuh
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2010 07:42 PM | Show all posts


Sedeyy ja tgk khenn....
Tapi Heran ya...Nampak  rumah kat situ cam orang melayu punya..Tapi Sekarang nak cari satu pun payah area tu..
Tapi dulu Cool ja.....Tgk gambar dah rasa amann...Relax...Tak macam sekarang..Serabut....
"Andainya dapat ku ulang semula' .......(ni ada lagu apa taktau )
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2010 09:43 PM | Show all posts
syahdunyer....
Reply

Use magic Report

Post time 21-11-2010 12:33 AM | Show all posts
kalau nak tau....yang jalan bukit bintang tu..yg berpagar cantik tu sebenarnya sekolah menengah perempuan bukit bintang (BBGS)....tapi skrg ni sekolah tu dah jadi pavilion...
masa sekolah kat situ dulu....yg nampak cam perkampungan melayu tu dah jadi setinggan cina....cina2 ramai kat situ....dok meniaga jual jajan kat bebudak sekolah....dulu kg tu kena pagar tutup abis sbb permandangan setinggan tu sakit mata memandang...pastu if datang polis......lari lintang pukang amoi jual jajan tu......nostalgia tul zaman tu...

n sblh tu dulu KL plaza......

saje nak citer panjang...sbb gambar ni setimental sikit to me.....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-11-2010 02:36 PM | Show all posts
Hospital Kuala Lumpur di tahun 50-an....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-11-2010 08:04 PM | Show all posts
Bangunan Sebelah Central Market....sampai skang bentuk bangunan tu asih ada...cuma dan bercat baru...



Panggung Cathay......skang dah tukar jadik Bangunan Apa yek???



Keretapi tanah Melayu ditahun 50-an

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2010 09:29 AM | Show all posts
boleh tak gabungkan gambar2 lama ni dgn gambar kawasan tu sekarang...saja seronok nk

tgk apa dh jadi kat kawasan tu skrg....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-11-2010 10:09 AM | Show all posts
boleh tak gabungkan gambar2 lama ni dgn gambar kawasan tu sekarang...saja seronok nk

tgk apa dh  ...
Jeedai Post at 22-11-2010 09:29 AM



    carik2 dan mengoogle...jumpa gak yg ni : Panggung Cathay dulu dan skang...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-11-2010 10:24 AM | Show all posts
Reply 17# medangmru


    TQ med...syok stail mcm ni..baru tau "owh,satu masa dulu mamat tu pernah berjalan kat situ.."

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-11-2010 10:25 AM | Show all posts
Post Last Edit by medangmru at 22-11-2010 10:28

mcm tak percaya je kan nengok KTMB masa baru dibuka...gambar ni kalau x silap aku sebelum tahyun 1910..



Gambar Masjid Negara dalam tahun 1960.....saper dapat cam jalan2 kat situ??

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-11-2010 10:30 AM | Show all posts
Post Last Edit by medangmru at 22-11-2010 10:34

Kampung baru semasa penjajahan Jepun....antara 1940-an...iskkkkkkkk....betui ka ini Kg Baru??



dan ini yg aku jumpa di Website Utusan...Gambar lama Kg Baru...semasa baru ditubuhkan,,,,Nostalgia betul..



Kg Baru dalam tahun 1960

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: Gambar & Video



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

17-5-2022 12:28 AM GMT+8 , Processed in 0.102965 second(s), 22 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list