CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

1234Next
Return to list New
View: 3497|Reply: 69

[Tempatan] Menteri Besar Perak bertegas tolak desakan DAP untuk bekalkan air mentah ke Pulau Pinang

  [Copy link]
Post time 1-12-2022 07:56 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Saarani Mohamad berkata kapasiti air Sungai Perak hanya cukup untuk kegunaan dalaman negeri itu.

IPOH: Perak kekal dengan keputusan tidak membekalkan air mentah kepada Pulau Pinang walaupun kerajaan negeri itu kini diterajui Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Harapan (PH).

Menteri Besar Perak, Saarani Mohamad, berkata keputusan itu bukan atas alasan parti yang menerajui kedua-dua negeri tetapi kerana sumber air hanya mencukupi untuk kegunaan dalaman negeri itu saja.Katanya, pendirian Perak sebelum ini adalah muktamad iaitu, Projek Skim Pemindahan Air dari Sungai Perak (SPRWTS) kepada kerajaan Pulau Pinang tidak akan dilaksanakan.

“Dia bukan sama ada kerajaan BN atau kerajaan PH, (sebaliknya) ia berkaitan sama ada air di Perak ini mencukupi untuk kegunaan dalam negeri atau tidak. Ia bukan pasal kerajaan PH (menerajui Pulau Pinang) dan BN (menerajui Perak) sebelum ini.

“Kerana mana-mana kerajaan pun (yang mentadbir), masalah kita (di Perak) ialah kapasiti air Sungai Perak itu hanya cukup untuk kegunaan dalaman, apatah lagi di Perak kita akan bangunkan sebagai sebuah negeri perindustrian yang akan memerlukan air yang banyak,” katanya menurut Harian Metro.Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan sebuah portal minggu lalu mengenai desakan ke atas kerajaan Pulau Pinang meneruskan rundingan pelaksanaan SPRWTS dengan kerajaan Perak yang kini ditadbir secara bersama BN dan PH.

Dalam laporan itu, ADUN Komtar, Teh Lai Heng yang menyifatkan pentadbiran secara bersama antara BN dan PH di Perak kini sebagai peluang keemasan untuk menjayakan projek SPRWTS yang tertangguh sejak 11 tahun lalu.

Saarani pada Mac lalu turut menegaskan, keputusan itu turut mengambil kira beberapa kajian berhubung impak pengaliran keluar air dari Sungai Perak terhadap prestasi empangan janakuasa elektrik serta kegunaan sektor perkilangan.

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 1-12-2022 08:08 PM From the mobile phone | Show all posts

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2022 08:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Newater.


Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2022 08:16 PM From the mobile phone | Show all posts
Ada pepatah Belanda minta tanah

Yg ni, Cina minta air

Tu yg terjadi dengan isu air mentah ke Singapura dan Kedah... Cina-cina ni sekali dah dapat bekalan air, sori la dia nak review lagi kos air walaupun dah berpuluh tahun & kos dah berubah... Standard la spesis kiasu... Nak menang belah dia saja. Dia tak kisah kaya sorang2 atas penderitaan orang lain.

Harap MB boneka Perak ni mampu bertegas.
Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2022 08:24 PM | Show all posts
ok kuku dah keluar... tinggal nak cakar mencakar sesama sendiri je..
Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2022 08:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by koko2 at 1-12-2022 10:44 PM

. teda kata
Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2022 08:56 PM | Show all posts


Penang kalo boleh nak ayaq free..
depa tak mau bayaq sesen pon wlpon dikatakan negeri plg kaya kt mesia..

cmtula depa buat kt Kedah smpai Sanusi memaksa Kerajaan DAP Penang membayar air sungai Kedah..
yg mana sebelum ini mereka tak pernah bayar 1 sen pun kepada kerajaan negeri Kedah.



Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2022 09:07 PM | Show all posts
clara_nur replied at 1-12-2022 08:56 PM
Penang kalo boleh nak ayaq free..
depa tak mau bayaq sesen pon wlpon dikatakan negeri plg kaya kt  ...

hang jangan.. pencacai ph kata cina dap nni hebat2 belaka & bawak masuk investment berbillion..
kedah mmg kena teruskan jd hamba penang kekdahnya, skrg perak plak kena bersiap jd hamba penang....depa hebat............
tak caya? hang tggu pencacai akan mai suruh bagi free ayaq kat penang nnt
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 1-12-2022 09:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Laaaa ingatkan dah bernikah bercomolot buleh laaa share harta sepencarian ye dok
Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2022 09:28 PM | Show all posts
retak menanti belah ni
Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2022 10:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Innrukia replied at 1-12-2022 09:07 PM
hang jangan.. pencacai ph kata cina dap nni hebat2 belaka & bawak masuk investment berbillion..
ke ...

Hadoi pening kepala...depa terpaling hebat jgn kata apa dah...abih suma mcm belanda dpt tanah...kilang byk depa ja nek pangkat padahal qualification apa xdak..mana la nak ngaku ayaq dari kedah sbb penang kan the next singapore..target depa penang jd republic ooooooo jgn main2
Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2022 10:13 PM | Show all posts
awai sungguh
Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2022 11:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Suchi at 1-12-2022 11:19 PM

Ntahlaa benda tergesa2 nih mmg selalunya tak ok.
Iols jenis org yg rigid dgn plan mmg takleh nk wat menda tergesa2 nih dgn red flag bersepah2.
Tak smooth je pasca pru15 ni dgn nak bentuk kerajaan pun amik masa yg lama.
Menda2 bila tak begitu dipermudahkan ni kita paham2 sendiri laa kan.
Sepatutnya pru ni buat bulan 3 or 5 thn depan tp nak juga buat skrg so hadaplaa

Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2022 11:24 PM From the mobile phone | Show all posts
green~tea replied at 1-12-2022 09:27 PM
Laaaa ingatkan dah bernikah bercomolot buleh laaa share harta sepencarian ye dok

My money is my money. No share share.


Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2022 11:25 PM From the mobile phone | Show all posts
mojarean_X replied at 1-12-2022 08:08 PM

Cantik gambar river gorge ni.


Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2022 01:30 AM From the mobile phone | Show all posts
Innrukia replied at 1-12-2022 09:07 PM
hang jangan.. pencacai ph kata cina dap nni hebat2 belaka & bawak masuk investment berbillion..
ke ...

cai dap ade ke dlm ni ? eeeuwwwww
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-12-2022 01:36 AM From the mobile phone | Show all posts
Pi mampuih kat hangpa la cina dap penang oi. Biaq mati tak dak ayaq. Hat melayu pi pindah kot belah kepala bataih niiii ayaq dok belambak. Toksah dok kot belah pulau tu sangat. Esok2 hangpa kebuloq sama depa cina tu bukan nak tulong hangpa pun
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2022 02:42 AM From the mobile phone | Show all posts
Wayang nak pilihanraya.
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2022 06:57 AM From the mobile phone | Show all posts
Nak tgk,pe jd kalo tb2 DAp kata nk tarik sokongan..adekah akan kekal kan prinsip atau demi kuasa akan mengalah..  
Reply

Use magic Report

Post time 2-12-2022 07:18 AM From the mobile phone | Show all posts
ina_na replied at 2-12-2022 06:57 AM
Nak tgk,pe jd kalo tb2 DAp kata nk tarik sokongan..adekah akan kekal kan prinsip atau demi kuasa aka ...

Tu la pasal......jwtn mb diapun atas ehsan dapig lg nk byk bunyik
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

9-2-2023 11:47 AM GMT+8 , Processed in 0.108776 second(s), 43 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list