CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: mojarean_X

[Dunia] Perdana Menteri seru negara lain untuk terima pelarian Rohingya. Kecewa majlis keselamatan PBB lepas tangan isu Rohingya

  [Copy link]
 Author| Post time 24-9-2022 03:21 PM From the mobile phone | Show all posts
nusaraya replied at 24-9-2022 03:14 PM
Tahniah kepada Pm Sabri yang denan bangga mendeklarasikan dlam bahasa melayu  bahwa malaysia bukanla ...

Menarik juga idea convert rohingya jd melayu. Ini sudah berlaku dengan golongan tamil muslim dan arab yg berasimilasi dgn melayu selama ratusan tahun. Hopefully lps ni golongan kaum cina juga berasimilasi menjadi melayu. Jd x perlu nk fikir masalah perkauman kt malaysia lg. Jd melayu akan menjadi sebuah bangsa hybrid yg memiliki segala kualiti dari pelbagai bangsa
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-9-2022 03:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Long Tiger tersenyum sinis
Reply

Use magic Report

Post time 24-9-2022 03:38 PM | Show all posts
Edited by nusaraya at 24-9-2022 03:39 PM
mojarean_X replied at 24-9-2022 03:21 PM
Menarik juga idea convert rohingya jd melayu. Ini sudah berlaku dengan golongan tamil muslim dan a ...
Selain itu banyak keuntungan yang akan kita dapat ... kita boleh mengkalim serumpun dengan bangla, India atau Rohingya ..krana karakteristik  bangsa melayu kita akan berbeza dengan melayu di Indon ...Mungkin 10 tahun atau 20 tahun kita akan mamu jika kita dikatakan serumpun dengan dengan indon ...

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-9-2022 03:41 PM From the mobile phone | Show all posts
nusaraya replied at 24-9-2022 03:38 PM
Selain itu banyak keuntungan yang akan kita dapat ... kita boleh mengkalim serumpun dengan bangla, I ...

Kalo bole x nk sgt belah2 asia selatan je. Mohon campur juga ngan asia timur dan kalo bole belah2 russia muslim pun boleh campur lg bagus.
Reply

Use magic Report

Post time 24-9-2022 03:51 PM | Show all posts
Aiyo. bodo je komen masing2 kat sini.

Korang hidup zaman dinosour ke? sah2 la konvensyen mcm ni masing2 akan dpt live feed translation ke bahasa masing. Ini bukan zaman 80s 90s kene ada translator duduk sblh
Reply

Use magic Report

Post time 24-9-2022 03:52 PM From the mobile phone | Show all posts
evlinne replied at 24-9-2022 01:03 PM
Depa tengok muka pun tahu mael ni mcm lembam
Yawnnn. Baik depa korek taik telinga gentel2 time mae ...

Khueen...malu je msia kalo camni la leadership pun ke laut
Reply

Use magic Report

Post time 24-9-2022 03:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Bila kita xterima satu bot terus satu dunia kutuk..
Diorg nak terima satu bot pun payah..
Sape yg xenophobia sekarang?
Reply

Use magic Report

Post time 24-9-2022 03:53 PM From the mobile phone | Show all posts
umbut replied at 24-9-2022 02:32 PM
Muka pun cam lembam ngan mata cam x leh bukak

Nak bawak isu besar dan sensitif di pentas global  guna je la english
Asalkan maksud tu smpi
Hujung2 semua perwakilan buat bodo je tak nak bela rohingya
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-9-2022 03:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Sibuk la...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-9-2022 03:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-9-2022 04:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Body_language replied at 24-9-2022 03:51 PM
Aiyo. bodo je komen masing2 kat sini.

Korang hidup zaman dinosour ke? sah2 la konvensyen mcm ni mas ...

Reply

Use magic Report

Post time 24-9-2022 04:06 PM From the mobile phone | Show all posts
simpan rumah ko la penyu
Reply

Use magic Report

Post time 24-9-2022 04:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Body_language replied at 24-9-2022 03:51 PM
Aiyo. bodo je komen masing2 kat sini.

Korang hidup zaman dinosour ke? sah2 la konvensyen mcm ni mas ...

tu la.. bukannya acik2 forum ni tak tahu.. cuma saje buat2 bodo sbb nk membahan Pak Mail. mcm la tak tahu peel acik2 ni.. kenkonon jer tu padahal MUET masing2 pun stakat band 2 jer
Reply

Use magic Report

Post time 24-9-2022 04:51 PM From the mobile phone | Show all posts
nusaraya replied at 24-9-2022 03:14 PM
Tahniah kepada Pm Sabri yang denan bangga mendeklarasikan dlam bahasa melayu  bahwa malaysia bukanla ...

Hahaha...

Kalau boleh kita jgn ambik rohingya je, kita ambik bangla, indong, paki jugak utk baiki keturunan
Reply

Use magic Report

Post time 24-9-2022 04:57 PM | Show all posts
It's OK to be proud of your heritage tapi PBB ialah medan politik. You have to be BIG (either your country or yourself or both) to be heard. Who cares about your national costume or the language you speak with your mother.

If anything, people will only assume you have problems with English and that's not helping either.
Reply

Use magic Report

Post time 24-9-2022 04:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by lattehazelnut at 24-9-2022 04:59 PM
mojarean_X replied at 24-9-2022 03:21 PM
Menarik juga idea convert rohingya jd melayu. Ini sudah berlaku dengan golongan tamil muslim dan a ...


For real? Anak cucu kau berebut bumi benefit masuk asrama, biasiswa, kuota uni n hak bumi lain dgn rohingya?
Ni bukan warganegara je, siap hak bumi lg kat parasit xde sape nak..
Lepas tu pm n menteri rohingya?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-9-2022 05:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Atas dasar kemanusiaan,hingga gadaikan keselamatan rakyat sendiri..piem hamjad.
Reply

Use magic Report

Post time 24-9-2022 06:01 PM From the mobile phone | Show all posts
krustykrab replied at 24-9-2022 04:51 PM
Hahaha...

Kalau boleh kita jgn ambik rohingya je, kita ambik bangla, indong, paki jugak utk  ...

Setuju... Jika seperti itu ..terimalah lebih orang China dari tanah besar .  X perlu ramai cukup 20 juta saja. ..

Selain itu untuk. Mereka lebih comfortable berikan keleluasan mereka mempertahankan tamadun dan adat istiadat China di negara Malaysia + menjadikan bahasa China Mandarin sebagai bahasa bahasa kebangsaan juga ..
Reply

Use magic Report

Post time 24-9-2022 06:23 PM From the mobile phone | Show all posts
nusaraya replied at 24-9-2022 06:01 PM
Setuju... Jika seperti itu ..terimalah lebih orang China dari tanah besar .  X perlu ramai cukup 2 ...


Setujuk

Jemput jugak ramai² dari sri lanka utk memeriahkn lagi negara
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 24-9-2022 06:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by mojarean_X at 24-9-2022 06:40 PM
lattehazelnut replied at 24-9-2022 04:57 PM
For real? Anak cucu kau berebut bumi benefit masuk asrama, biasiswa, kuota uni n hak bumi lain dgn ...


I maksudkan asimilasi bkn berlaku sekelip mata, ia ambil masa ratusan tahun spt bagaimana golongan tamil muslim dari zaman melaka yg berasimilasi dgn masyarakat melayu. Tup2 smpi ada yg  jd PM sampai disanjung masyarakat melayu. Zaman dahulu ada yg jd Bendahara Melaka. Sama juga ngan masyarakat cina sekarang kalo mereka mampu berasimilasi dan convert jd melayu x de lah isu perkauman lg. Bila maksudkan asimilasi mereka akan menjadi beragama islam dan mengamalkan adat istiadat dan gaya hidup melayu. Ini yang definisi dlm perlembagaan persekutuan. Secara jujur tgklah brp ramai yg dulu Indon dh jd melayu dlm satu generasi je. Suku kaum melayu sebenarnya sedikit je tp definasi melayu dlm perlembagaan yg luas. Dlm kes rohingya iols faham ramai yg x bole terima mereka, tp uols rasa apa kebarangkalian mereka akan kembali ke negara asal mereka? Iols rasa hampir sifar. Inilah ujian pd umat islam di negara ini soal rohingya
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

31-1-2023 09:31 AM GMT+8 , Processed in 0.094084 second(s), 39 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list