CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
View: 693|Reply: 10

Ingatkan Tahi - Muslim, Tapi Gantung Uri Di Pokok

[Copy link]
Post time 2-7-2022 11:47 AM | Show all posts |Read mode




Kata pepatah, biar mati anak, jangan mati adat.

Sehingga kini, masih wujud kekeliruan antara tuntuan agama serta adat yang juga menjadi pegangan kuat orang Melayu khasnya dan kaum lain amnya seperti yang dikongsikan pengguna Facebook ini.



Kredit foto - Facebook Taufik Rosli



Beliau yang terlibat dengan misi kemanusian dan dakwah di pedalaman Sabah berkongsi kisah mengenai adat penduduk di pedalaman tersebut. Menurutnya, penduduk di situ walaupun muslim tapi masih berpegang kuat kepada adat menggantung uri bayi di pokok.


Kredit foto - Facebook Taufik Rosli



Pada mulanya beliau menyangkakan objek yang tergantung elok berbungkus di pokok itu adalah najis.




Dr. Taufiq, orang sini kalau bayi dia keguguran dia takkan tanam. Dia akan awet dan letak dalam bilik


Sukar untuk dipercayai tapi adat itu masih diamalkan sehingga kini. Selain itu, antara amalan lain ialah mengawet janin yang keguguran bertahun lamanya.


Kredit foto - Facebook Taufik Rosli





Meninjau ruang komen, mereka mengesahkan memang adat tersebut diamalkan sehingga sekarang.



Kredit foto - Facebook Taufik Rosli



Sebagai info, antara faktor yang menyebabkan perubahan landskap beragama penduduk Sabah ialah aktiviti dakwah, proses migrasi, perkahwinan, kelahiran dan sebagainya.



Namun, kurangnya pengetahuan dalam agama menyebabkan penduduk muslim khasnya masih mengamalkan adat yang bertentangan dengan Islam seperti di atas.

Setiap kaum di negara kita memang kaya dengan adat resam dan pantang larangnya tersendiri. Namun,
Islam telah menggariskan perkara yang boleh dan tidak boleh secara jelas.



Kita hanya perlu memastikan apa saja yang dilakukan tidak melanggar hukum atau menyebabkan kita melakukan sesuatu yang haram. - CARI

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-7-2022 12:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Daerah akak tak pernah lagik jumpa uri gantung di pokok seperti ini. Kau orang ini terpengaruh dengan Pelipin ka dek?
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2022 12:10 PM From the mobile phone | Show all posts
Ka awet mayat ka. Sah2 psiko tapi claim adat nenet moyang saya?
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2022 12:33 PM | Show all posts
dua_chzy replied at 2-7-2022 12:09 PM
Daerah akak tak pernah lagik jumpa uri gantung di pokok seperti ini. Kau orang ini terpengaruh denga ...

kat komen pun dok pakat cakap suluk yang buat...  pilipin la tu...
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2022 12:45 PM From the mobile phone | Show all posts
eyansss replied at 2-7-2022 04:33 AM
kat komen pun dok pakat cakap suluk yang buat...  pilipin la tu...


Tapi ada satu komen tu kata dia Dusun, pakcik dia pun buat. Aiol heran kerana adat ni takda di daerah aiol. Dari zaman kepercayaan animisme lagik uri tu ditanam di tempat aiol. Kalau ada, mesti orang2 tua ni dah bercerita. Tu yang ai kata pengaruh Pelipin karna ai syak heshe tinggal di area LD, Tawau, Semporna etc.
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2022 01:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Gantung macam tu tak attract balan2 ke datang? Atau burung ke apa.
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2022 01:10 PM | Show all posts
adat bangsa etis
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2022 03:11 PM | Show all posts
adat gantung mayat kat pokok, dinding gua, kubur atas pokok ni, setau yang aku belajar dulu, adat orang asli

menurut fahaman deme, lebih tinggi mayat tu diletakkan, lebih senang rohnya nak ke langit
tapi itu dulu-dulu.
dan juga orang asli sekarang lebih terbuka pandangan mereka, dan lebih moden

tak sangka masih ada yang amalkan
tapi part awet mayat tu is very un-sangka-rable  
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 2-7-2022 04:44 PM | Show all posts
dua_chzy replied at 2-7-2022 12:09 PM
Daerah akak tak pernah lagik jumpa uri gantung di pokok seperti ini. Kau orang ini terpengaruh denga ...

ai ramai gak kwn2 sabahan n slalu gi sana..x pernah plak i dgr adat cmnih..
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2022 04:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Thread ni elok park kt peristiwa dunia

Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2022 10:08 PM | Show all posts
Adat apa ni. Musykil
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

2-10-2022 04:24 AM GMT+8 , Processed in 0.078545 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list