CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
12Next
Return to list New
View: 1400|Reply: 21

[Dunia] Jokowi Nak Jumpa Zelenskyy & Putin, Damaikan Konflik Ukraine-Rusia.Indon ke arah kuasa besar dunia?

  [Copy link]
Post time 26-6-2022 11:59 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Edited by YgBenar at 27-6-2022 12:03 AM


Presiden Republik Indonesia, Joko Widodo (Jokowi) berhasrat ingin damaikan konflik tegang yang sedang berlaku antara Ukraine dan Rusia.

Menerusi laman Twitter miliknya, beliau bersedia untuk berjumpa dengan presiden kedua-dua negara tersebut, Volodymyr Zelenskyy dan Vladimir Putin bagi mencapai hasrat itu.

“Dari Jerman, saya memulakan misi perdamaian ke Ukraine dan Rusia. Saya akan mengunjungi Ukraine, bertemu Presiden Zelenskyy, lalu ke Rusia menemui Presiden Vladimir Putin.

“Di dua negara itu, saya mengusung misi (iaitu) mengajak kedua-dua pemimpin untuk membuka dialog dan menghentikan perang,” maklumnya dalam kenyataan itu.

Dalam pada itu, difahamkan Jokowi kini sedang terlibat dalam urusan rasmi kunjungan diplomatik di beberapa negara di sekitar Eropah dan Timur Tengah.

“Hari ini, saya dan rombongan terbatas, memulakan perjalanan kunjungan ke beberapa negara.

“Pertamanya, saya ke Munich, Jerman, untuk menghadiri Konferensi Tingkat Tinggi (KTT) G7.

“Dalam acara ini, Indonesia hadir sebagai negara mitra G7, sekaligus sebagai pemegang presidensi G20,” kongsinya di Twitter.

Tidak hanya Jerman, Ukraine dan Rusia, Jokowi juga dilapor turut akan terbang ke Emiriah Arab Bersatu (UAE) bagi kerjasama dua hala Indonesia-UAE.

“Setelah itu, saya ke UAE untuk melanjutkan kembali perbincangan kerjasama ekonomi dan pelaburan antara kedua-dua negara.

“Mohon doa dari rakyat di seluruh tanah air untuk lancarnya perjalanan ini,” tambahnya.

Sumber: Twitter Joko Widodo, CNN Indonesia

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 27-6-2022 12:07 AM From the mobile phone | Show all posts
@Friska dan @trisnalovezul pasti bangga ngan pak jokowi
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2022 12:45 AM From the mobile phone | Show all posts
Indon neg ara G20, dah  masuk kelab kuasa besar dah pun
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2022 12:46 AM From the mobile phone | Show all posts
Nuklear jangan tak nuklear!

Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2022 06:50 AM From the mobile phone | Show all posts
Di Malaysia,PM cuba damaikan konflik peniaga ayam dan pengguna.
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2022 08:16 AM From the mobile phone | Show all posts
Jujurnya akak bangga kalo dpt presiden/PM negara spt Jokowi
Ada wawasan dan tindakannya dilihat bermaruah juga drpd politicians msia yg sesekor mcm lahanat
Tgk je barisan menteri kabinet pilihan jokowi..semua bukan calang2.semua menteri berkaliber dan b/ground memasing hebat. menteri kewangan pilihan dia pun, Sri Mulyani, ex MD World Bank.
Dan memana menteri  jika x perform, kene sack terus mcm kes export sawit bebaru ni.
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2022 08:25 AM | Show all posts
Semoga dipermudahkan segala urusan bapak
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2022 09:23 AM From the mobile phone | Show all posts
Jokowi dgn pm Msia mcm langit dgn bumi...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 27-6-2022 09:30 AM | Show all posts
usah la nak downgrade sangat indo wahai ultra-malaysia sini.
apa la korang ada sangat nak bangga, rendahkan negara2 jiran?

go pak joko..
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2022 10:09 AM | Show all posts
bab rasuah pun dah downgrade sikit dari malaysia katanya
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2022 10:11 AM | Show all posts
ultra78 replied at 27-6-2022 06:50 AM
Di Malaysia,PM cuba damaikan konflik peniaga ayam dan pengguna.

hahaha..tersembur kopi aku
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2022 10:13 AM | Show all posts
semoga berjaya
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2022 10:15 AM From the mobile phone | Show all posts
Sibuk betul dengan G7, G20 bagai.
Mendonia konon.
Tapi bila kira GDP per capita.........corot.
Singapore pun bukan tergolong G7. G20 tapi pendapatan rakyat dia antara tertinggi didunia.
Dah Indon populasi dia lebih suku billion......top 5 most populous nation in the world........kalau tak masuk jugak G20......elok diludah lah kepimpinan negara tersebut.
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2022 10:30 AM | Show all posts
blue_blur replied at 27-6-2022 09:30 AM
usah la nak downgrade sangat indo wahai ultra-malaysia sini.
apa la korang ada sangat nak bangga, re ...

kan, x baik. jgn sibuk negara jiran. negara sendiri mampu jadi keyboard warrior je bising2 kat socmed
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2022 10:34 AM From the mobile phone | Show all posts
lemanusopp replied at 27-6-2022 09:23 AM
Jokowi dgn pm Msia mcm langit dgn bumi...

"kayaknya lu pindah aja ke negara gue..IC lue..kasi aja sama gue"-PATI Indon
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2022 10:38 AM From the mobile phone | Show all posts
blue_blur replied at 27-6-2022 09:30 AM
usah la nak downgrade sangat indo wahai ultra-malaysia sini.
apa la korang ada sangat nak bangga, re ...


kok bapaknya bisa damai sama kapir...rakyat sendiri 'menceroboh' ke negara jiran..bapaknya ngak buat apa2 sih?? 'Kepokokkan'() apakah ini???-...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 27-6-2022 11:52 AM | Show all posts
"Presiden Jokowi merupakan pemimpin Asia pertama yang akan melakukan kunjungan ke dua negara tersebut," ujar Retno.


All the best Pak Joko.
Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2022 01:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Ntahla ..nak kutuk beria pun bila tgk menteri kita sendiri...hemmmm...baik diam2 jerlaa..
Reply

Use magic Report

Post time 30-6-2022 10:18 AM | Show all posts
belacan_gurl replied at 27-6-2022 01:59 PM
Ntahla ..nak kutuk beria pun bila tgk menteri kita sendiri...hemmmm...baik diam2 jerlaa..

nasib baik...

Reply

Use magic Report

Post time 30-6-2022 10:25 AM | Show all posts
mojarean_X replied at 27-6-2022 12:07 AM
@Friska dan @trisnalovezul pasti bangga ngan pak jokowi

Iya saya bangga sama Pak Jokowi, emangnya kenapa?
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

19-8-2022 10:02 PM GMT+8 , Processed in 0.101574 second(s), 22 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list