CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 542|Reply: 6

[Tempatan] Secara rasminya AirAsia kini dikenali Capital A Berhad

[Copy link]
Post time 28-1-2022 02:55 PM | Show all posts |Read mode
AirAsia kini dikenali Capital A Berhad
Hasimi Muhamad
Januari 28, 2022 11:44 MYT

KUALA LUMPUR: AirAsia Group Bhd (AAGB) secara rasmi ditukar kepada Capital A Berhad (Capital A atau Kumpulan) berkuat kuasa serta merta.
Ia selepas kejayaan pendaftaran nama tersebut di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) yang diumumkan pada 3 Januari lalu, dan kelulusan rasmi telah diterima semalam.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutifnya, Tan Sri Tony Fernandes pertukaran nama kepada Capital A tidak akan mempunyai sebarang kesan ke atas operasi syarikat.

Jelas beliau lagi, pertukaran nama tersebut mencerminkan strategi perniagaan teras baharu bagi Kumpulan itu sebagai sebuah syarikat pegangan pelaburan dengan portfolio perniagaan perjalanan dan gaya hidup, yang telah pantas mengubah jenama AirAsia menjadi lebih daripada sekadar sebuah syarikat penerbangan.

"Pada asasnya Capital A adalah sebuah syarikat pelaburan dengan portfolio perniagaan yang luas yang memberikan nilai terbaik pada kos terendah, disokong oleh data kukuh yang dibina selama dua dekad. Kami juga merupakan salah satu jenama terkemuka di Asia, selain mempunyai budaya yang mengutamakan pelanggan dan kakitangan serta terus komited untuk berkhidmat kepada semua golongan.

"Sama seperti syarikat penerbangan kami yang menawarkan nilai dan perkhidmatan terbaik dari hari pertama ia ditubuhkan, semua bidang perniagaan kami yang berbeza akan beroperasi dengan strategi yang sama iaitu menjadikan perkhidmatan perjalanan dan gaya hidup mampu milik, mudah diakses dan inklusif untuk semua," katanya, di sini pada Jumaat.
Mengenai syarikat penerbangan, Fernandes berkata, jenama AirAsia akan kekal digunakan.
Dalam pada itu beliau menambah, melalui nama baharu itu juga ia akan meningkatkan lagi kebolehpasaran produk syarikat dan meningkatkan kejayaan kumpulan untuk masa depan.

Menjelang tahun 2026, Capital A antaranya menyasarkan untuk mencapai syarikat penerbangan menghubungkan lebih satu bilion orang di Asean.
"Dengan akses kepada lebih 700 juta orang di rantau ini, saya percaya terdapat peluang pertumbuhan yang luar biasa untuk jenama kami merentasi pelbagai industri berbeza dalam semua pasaran teras kami.
“Kami mempunyai 16 produk dan perkhidmatan di platform airasia Super App, menawarkan penerbangan dan keperluan gaya hidup seharian.
"Daripada makanan kepada barangan runcit dan e-dagang, kepada perkhidmatan penghantaran pada hari yang sama, e-panggilan dan banyak lagi.

“Semua perniagaan portfolio kami dijangka akan menjadi peneraju industri dalam bidang masing-masing di seluruh Asia Tenggara, termasuk BigPay, bahagian kejuruteraan pesawat kami iaitu Asia Digital Engineering (ADE) dan usaha logistik kami iaitu Teleport,” ujarnya.
Fernandes juga berharap sempadan akan dibuka semula secara beransur-ansur sepanjang 2022 dan sekali gus akan melihat kapasiti kembali seperti biasa untuk perkhidmatan antarabangsa pada pertengahan hingga suku ketiga tahun ini.
“Sejak dua tahun lalu kami telah memanfaatkan masa penggantungan penerbangan untuk membina asas kukuh untuk masa depan yang berdaya maju dan berjaya, yang tidak bergantung kepada tambang penerbangan sahaja.
“Capital A melambangkan era baharu untuk syarikat penerbangan dan semua perniagaan portfolio kami dalam pada kami memulakan fasa pertumbuhan baharu.


“Sebaik sahaja syarikat penerbangan kembali ke tahap pra-COVID dalam masa terdekat, semua barisan perniagaan lain akan mendapat manfaat yang ketara dan melonjak ke tahap baharu dengan seiring,” tambah beliau.
Capital A mempunyai 16 produk dan perkhidmatan di platform airasia Super App, menawarkan penerbangan dan keperluan gaya hidup seharian.
Nama saham AirAsia di Papan utama Bursa Malaysia Securities Berhad akan ditukar berkuat kuasa serta-merta untuk mencerminkan nama syarikat baharu itu.

Sebelum ini, dalam makluman kepada Bursa Malaysia, syarikat penerbangan tambang rendah itu berkata cadangan nama Capital A Bhd diluluskan oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) dan dikhaskan kepada syarikat itu pada 28 Disember 2021.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 28-1-2022 05:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Alphabet tersenyum sinis

Reply

Use magic Report

Post time 28-1-2022 05:45 PM | Show all posts
Kita tengok perkembangannya seiring waktu
Reply

Use magic Report

Post time 28-1-2022 06:04 PM | Show all posts
soalan: BigCard tu ada kaitan dengan AA kah?
kerisauan plak duit dok ada dalam tu tapi x guna
kot2 la tibah kan jadi mcm AA ni
hangus duit aku
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 28-1-2022 06:36 PM | Show all posts
Tony brushes aside AirAsia’s troubled status as he launches new name
Azzman Abdul Jamal 2 hrs ago

AirAsia Group CEO Tony Fernandes today played down concerns about the company’s financial status, saying its classification as PN17 would not stand in its way of continuing to raise capital to fund its operations.

He said the low-cost airline had so far succeeded in raising RM2.5 billion in funds, showing that its PN17 had “zero effect” on the group.

He also said the company had met the criteria to be declared PN17 two years ago but still managed to raise the amount.

“We are raising another RM1 billion in capital,” he said in a press conference at which he also announced that AirAsia had changed its name to Capital A.

In October last year, AirAsia announced that it had received approval for an 80% guaranteed loan of up to RM500 million from Danajamin Nasional Bhd, a financial guarantee insurer under the finance ministry-owned Bank Pembangunan Malaysia.

However, the loan raised questions among aviation industry observers given that the company had been posting losses since the beginning of the Covid-19 pandemic in the country in early 2020.

AirAsia was classified as PN17 on Jan 13 after Bursa Malaysia dismissed its appeal to extend by 18 months its clearance period ending Jan 7.

Speaking today, Fernandes said the PN17 label was an accounting issue.

“The solution has nothing to do with liquidity,” he said. “PN17 was caused by a lease which we never paid, so it shouldn’t be in the profits and losses.

“It’s related to accounting and structuring, which mentions the consolidation of a RM5 billion deficit. If you remove these two factors, we would not be classified as PN17.”

On the company’s growth strategy in the face of financial pressures, Fernandes said he was optimistic and confident of overcoming the issue.

“We’ve done a lot with no money so far,” he said. “I remember when I started AirAsia with Kamarudin (Meranun), we had no money either. We started the airline with half a million ringgit, that was all the money we had.”

He said the company’s vision for the next 10 years would be to transform the aviation business into a brand that will offer lifestyle, financial and travel services.
Reply

Use magic Report

Post time 28-1-2022 07:12 PM | Show all posts
Kenapa tak 'Captain A' baru ada bau2 airline

Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 28-1-2022 10:46 PM | Show all posts
Gengting Hong KOng declered Bankcrupt yg ni tukar nama nak elak bayar hutang.

yg rugi bank Melayu- tapi oklah sbb cukai dari rakyat  cover balik
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

20-4-2024 02:31 PM GMT+8 , Processed in 0.069757 second(s), 37 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list