CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
View: 792|Reply: 10

Hamba Moden- Bekas Ahli Politik Tak Bayar Gaji, Pukul, Kurung 27 Buruh Dalam Sangkar

  [Copy link]
Post time 26-1-2022 09:31 AM | Show all posts |Read mode
Langkat: Bekas Ketua Daerah (Bupati) Langkat di Sumatera Utara, Terbit Rencana Perangin-angin, didakwa melakukan perhambaan moden melibatkan puluhan buruh paksa.


Kes tersebut terbongkar selepas Terbit Rencana ditahan dalam satu operasi dan didedahkan oleh Perhimpunan Indonesia untuk Buruh Migran Berdaulat (Migrant Care).


Menurut Ketua Migrant Care, Anis Hidayah, pihaknya menerima laporan mengenai ‘sangkar kurungan berupa penjara’ di dalam rumah Terbit Rencana.




Foto: Agensi




“Penjara itu dipercayai digunakan oleh Terbit Rencana untuk mengurung puluhan buruh paksa yang bekerja di ladang kelapa sawit miliknya.


“Terdapat dua tempat kurungan di dalam rumah Terbit Rencana dan ‘dihuni’ seramai 27 orang,” katanya.


Jelas Anis, kesemua buruh paksa itu tidak dibayar gaji dan diarahkan bekerja selama 10 jam setiap hari bermula pukul 8 pagi hingga 6 petang, selain diberi makan dua kali sehari.




Terbit Rencana, Foto: Agensi




Katanya, selepas mereka habis bekerja, kesemua buruh itu akan dikurung dalam penjara berkenaan dan tidak dibenarkan keluar tanpa urusan penting.


“Semua buruh itu tidak dibenarkan berkomunikasi dengan mana-mana pihak, selain mereka akan dipukul dan diseksa dalam penjara tersebut,” ujarnya.


Dalam pada itu, jurucakap polis, Hadi Wahyudi memaklumkan, penjara itu dipercayai dibina sejak 2012 dan dimaklumkan fungsinya adalah untuk merawat golongan penagih dadah di kawasan tersebut.


“Terbit Rencana sebelum ini diminta mendapatkan permit untuk mendirikan penjara itu, namun sehingga kini tiada permohonan dibuat.


“Apa yang dilakukan oleh Terbit Rencana jelas melanggar undang-undang,” tegasnya. -CARI


Sumber: Utusan Online
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 26-1-2022 10:43 AM | Show all posts
nampak tak perangai indon
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2022 11:26 AM | Show all posts
gila kejam bos dia.
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2022 11:38 AM | Show all posts
kat malaysia pun ada, buat buruh asing macam hamba abdi.
tak bayar gaji, dera sampai mati, dan lain2.

jangan perasan suci
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2022 12:33 PM | Show all posts
Terbit Rencana Perangin-angin


Nama...kemain!!
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2022 12:34 PM From the mobile phone | Show all posts
DayangKirana replied at 26-1-2022 12:33 PM
Nama...kemain!!

Tu nama Batak lah.
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2022 12:36 PM From the mobile phone | Show all posts
capiloton replied at 26-1-2022 11:38 AM
kat malaysia pun ada, buat buruh asing macam hamba abdi.
tak bayar gaji, dera sampai mati, dan lain2 ...

Company besau kroni Umno pun sama, contoh Top glove, Supermax tuh
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2022 01:19 PM | Show all posts
Nama pun Perangin angin.. memang kepala berangin la ni...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 26-1-2022 01:23 PM | Show all posts
Zalimnya perangai tahu nak untung je
Reply

Use magic Report

Post time 26-1-2022 09:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Dalam article yg pendek ni - 7 kali dia sebut Terbit Rencana     
Reply

Use magic Report

Post time 27-1-2022 04:05 PM | Show all posts
dah kenapa berita seberang byk sgt kt sini..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

5-10-2022 04:44 PM GMT+8 , Processed in 0.201202 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list