CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
View: 61|Reply: 0

[Sarawak] Lapangan terbang Tanjung Manis: Hubungkan dengan dunia luar

[Copy link]
Post time 15-1-2022 01:47 PM | Show all posts |Read mode


TERLETAK 20 km dari Tanjung Manis, Lapangan Terbang Tanjung Manis di Jerijeh memainkan peranan penting dalam menyokong pembangunan kawasan tersebut sekali gus memberi manfaat kepada komuniti tempatan.

Perlu diingat bahawa ia adalah satu-satunya lapangan terbang Berlepas dan Mendarat Pendek (STOLport) di Malaysia yang dianugerahkan Sijil Aerodrome oleh Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) dan juga diperakui Lesen Operasi Aerodrome oleh Suruhanjaya Penerbangan Malaysia. (MAVCOM).

Lapangan terbang itu dibangunkan oleh Perbadanan Kemajuan Perusahaan Kayu Sarawak (PUSAKA), dan apabila siap sepenuhnya ia diurus sepenuhnya oleh Tanjung Manis Development Sdn. Bhd (TMD), anak syarikat STIDC.

Pada masa ini, MASwings syarikat penerbangan yang menyediakan perkhidmatan lapangan terbang dengan satu penerbangan setiap hari dari Kuching ke Tanjung Manis atau sebaliknya disediakan oleh syarikat penerbangan MASwings.

Melihat kepada kepelbagaian industri yang terdapat di sini serta potensinya, lapangan terbang tersebut memainkan peranan penting untuk menghubungkan pelabur dari luar datang ke Tanjung Manis.

Ia termasuk menawarkan ketersambungan untuk perjalanan udara orang ramai dari Kuching ke Tanjung Manis dan sebaliknya.

Bukan itu sahaja, kemudahan tersebut turut memanfaatkan penduduk dari kawasan berhampiran termasuk di Pulau Bruit, Matu Daro, Pakan, Julau dan Sarikei. Malah memperkasakan potensi Delta Rajang dalam pelbagai sektor termasuk pertanian dan pelancongan serta membuka kawasan baharu untuk aktiviti pelaburan dan ekonomi.

Pengurus lapangan terbang Adha Panglima dalam satu temu bual berkata, penting untuk mempunyai akses dan ketersambungan pengangkutan yang baik kerana ia akan membantu dan menyokong aktiviti pembangunan atau pertumbuhan ekonomi tempatan.

“Jika kita lihat pada tahun 1990-an dan awal 2000, orang ramai dari Kuching ke Tanjung Manis mengambil masa sekurang-kurangnya 10 jam dengan melalui jalan raya, manakala empat jam menggunakan bot ekspres.

“Tetapi hari ini, ia hanya mengambil masa 30 minit. Inilah yang kami panggil cepat, selesa, selamat dan pergerakan yang boleh dipercayai,” katanya sambil menambah pengangkutan udara tersebut tambahan kepada kemudahan perjalanan darat dan laut ke Tanjung Manis.

Tambahnya, adalah penting untuk mempunyai perhubungan yang baik kerana ia bukan sahaja menyokong pembangunan Tanjung Manis malah membantu meningkatkan taraf hidup penduduk dan kawasan sekitarnya.

“Tanjung Manis kini mampu menghubungkan sesiapa sahaja ke bahagian lain di dunia termasuk pelabur.

Malah kita bukan hanya melihat pergerakan penumpang komersial tetapi juga aktiviti import dan eksport seperti akuakultur dan produk pertanian ke tempat lain.

“Kita juga mempunyai banyak ruang dan kawasan yang boleh dibangunkan sebagai terminal hab kargo yang lengkap untuk makanan sejuk beku sebelum dieksport ke negara lain,” katanya.

Mengulas mengenai rancangan masa hadapan, Adha berkata pihaknya turut bersedia untuk perkhidmatan pesawat komersial lain seperti jet peribadi dan penerbangan sewa yang ingin beroperasi di Tanjung Manis.

“Kami bersedia untuk menyokong impak industri,” katanya sambil memberitahu bahawa pihaknya telah memohon untuk meningkatkan jumlah penerbangan dari Kuching – Tanjung Manis – Kuching.

Akan datang, katanya, lapangan terbang itu juga akan memperkenalkan beberapa pakej untuk 2022 Tanjung Manis orang ramai melancong di dalam atau luar Tanjung Manis bagi menikmati produk pelancongan tempatan.

“Kami juga mahu lapangan terbang itu dinaik taraf kepada lapangan terbang Kod 3C yang memerlukan peningkatan landasan, laluan teksi, apron lapangan terbang, balai penyelamat bomba lapangan terbang, komunikasi pengawal trafik udara, kemudahan mengisi minyak, kemudahan kargo dan kemudahan standard aerodrome.

“Dengan adanya semua kemudahan tersebut, ia akan dapat memenuhi keperluan pesawat seperti siri ATR 72-60 dan pencabar Bombardier 605,” jelasnya.

Katanya lagi, perkara lain turut dirancangan adalah untuk menubuhkan Tanjung Manis Aerodrome sebagai hab transit untuk penyelenggaraan, pembaikan dan operasi (MRO) untuk syarikat penerbangan lain.

“Ia juga boleh digunakan untuk sekolah penerbangan, pesawat ujian dan transit helikopter.

Untuk semua inisiatif ini, kami percaya ia boleh menjadi salah satu lapangan terbang yang semakin berkembang di Malaysia,” katanya.

Dalam pada itu, katanya pihaknya juga mahu membangunkan perkhidmatan pengendalian kargo sendiri kerana pembangunan impak besar di kawasan tersebut akan menjadikan Lapangan Terbang Tanjung Manis sebagai Terminal Penerbangan Perniagaan, kompleks kargo berteknologi tinggi, taman penerbangan lapangan terbang, zon perindustrian bebas lapangan terbang dan juga pusat latihan perkhidmatan teknikal penerbangan.


by Suaraswk
January 15, 2022
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

18-5-2022 06:18 PM GMT+8 , Processed in 0.082265 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list