CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
123Next
Return to list New
View: 1744|Reply: 45

[Dunia] Panel Eropah ulangi statement vaksin AstraZeneca bagi kesan keradangan tulang belakang

[Copy link]
Post time 15-1-2022 12:25 PM | Show all posts |Read mode
Keradangan tulang belakang kesan sampingan tambahan vaksin AstraZeneca - EMA
Reuters

Bengaluru: Panel keselamatan pengawal selia ubat-ubatan Eropah mengesyorkan keradangan tulang belakang yang jarang berlaku dikenali sebagai mielitis melintang sebagai kesan sampingan tambahan terhadap suntikan vaksin Covid-19, AstraZeneca, semalam.

Jawatankuasa keselamatan Agensi Perubatan Eropah (EMA) juga sebelum ini mengesyorkan amaran serupa bagi vaksin suntikan tunggal Johnson & Johnson pada Oktober lalu dan mengulangi gesaan itu, semalam.

Mielitis melintang adalah keradangan satu atau kedua-dua saraf tunjang dan boleh menyebabkan lengan atau kaki lemah, selain mengalami gejala deria atau masalah dengan fungsi pundi kencing mahupun usus.

"Sehingga kini tiada mekanisme boleh mengesahkan vaksin Covid-19 yang mana boleh menyebabkan keradangan jarang berlaku ini," kata jurucakap AstraZeneca.

Jawatankuasa EMA selepas semakan data menyimpulkan ada kemungkinan yang boleh diterima mengenai kaitan antara kedua-dua vaksin dan mielitis melintang.

Bagaimanapun, pihaknya menjelaskan manfaat kedua-dua vaksin itu kekal tidak berubah.

Agensi kawal selia itu tidak menyediakan maklumat mengenai jumlah kes dilaporkan selepas pemberian vaksin, namun menjelaskan mielitis melintang dimasukkan dalam senarai sebagai tindak balas buruk yang tidak diketahui kekerapannya dalam informasi produk.

Vaksin AstraZeneca sebelum ini menghadapi beberapa masalah, termasuk kelewatan pengeluaran dan siasatan pengawal selia berikutan kesan sampingan teruk kes yang jarang berlaku seperti pembekuan darah dengan platelet rendah, menyebabkan beberapa negara menyekat atau menghentikan penggunaannya.

Mielitis melintang juga adalah antara kesan sampingan dikesan pada peringkat awal pembangunan untuk kedua-dua suntikan AstraZeneca dan J&J, yang dibangunkan dengan teknologi sama.

EMA juga mengesyorkan kemas kini maklumat produk untuk vaksin AstraZeneca mengenai pembekuan darah jarang berlaku selepas suntikan pertama, namun lebih sedikit kesan sampingan sama selepas dos kedua.

Sebanyak 1,809 kes yang dipanggil trombosis dengan sindrom trombositopenia dilaporkan di seluruh dunia, dengan 1,643 dilaporkan selepas dos pertama dan 166 selepas dos kedua.

Disiarkan pada: Januari 15, 2022 @ 11:53am
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 12:28 PM | Show all posts
satu satu depa reveal keburukan beksin...

kebenaran apa lagi yg ko nak dustakan antuvaks, kayjay, deegee hicaham oiiii
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 12:30 PM From the mobile phone | Show all posts
pengecatbintang replied at 15-1-2022 12:28 PM
satu satu depa reveal keburukan beksin...

kebenaran apa lagi yg ko nak dustakan antuvaks, kayjay, d ...

Bye Vaccinated.

My fam..........

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 12:33 PM | Show all posts
slavehunter replied at 15-1-2022 12:30 PM
Bye Vaccinated.

My fam..........

kalo 10 ahli kuarga..

1 jer jer unvaxxed.. 9 vaxxed..

mmg kena ngan depopulation agenda 500 juta..

kalo mati trus x per..

ini sakit berpanjangan terpaksa plak yg unvaxxed ni sara n jaga..

blom lagi tinggalkan anak yatim yg auto jadi tanggungjawab mak pak sedara yg unvaxxed..

so selfish antuvaks ni
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 12:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Semua perkara ada pro n cons....
Macam ko buat paoer work,  mesti ada part rationale, risk & mitigation...

So what?
Hidup mesti diteruskan selagi bernyawa.
Usaha & Tawakal..
Bukan riuh rendah kutuk antivaks,  antuvaks,  menteri or sesapa pun.... Itu bodoh.
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 12:35 PM | Show all posts
sebelum ni..

antuvaks kata ini semua teori konspirasi shit..

now...

eat the shit


Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 12:38 PM | Show all posts
Edited by pengecatbintang at 15-1-2022 01:00 PM

suka ati laa nak kutuk antuvaks..

sblm ni depa try tipu antivaks dgn hujah2 google yg x betul..

kalo antivaks tertipu n cocok.. camner..

sapa nak tanggungjawab..

maki, shitkan, ketawakan dan diskriminasi antivaks dgn hujah palsu lg x logik..

siap kata.. unvaxxed kalo mati kobid kambus jer

lenkali jgn cuba2 nak tipu antivaks..

kalo nak jadik penipu, jgn ler kantoi mcm KayJay...

nak jadik penipu tp bodo

now ko merasa lah



Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 12:44 PM From the mobile phone | Show all posts
pengecatbintang replied at 15-1-2022 12:35 PM
sebelum ni..

antuvaks kata ini semua teori konspirasi shit..

Lick the spit first.....and now eat the s**t.

Manfaat tidak berubah tu bersifat "temporary".
When its wanes, you get Vaids.
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 12:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Hurray... Kemenangan.
Hujung bulan gaji naik 10%, bonus 6 bulan.
Andai itu balasannya berbaloi juga.

Hahahaha...

Apapun lantak korang la antuvaks ke antivaks ke...
Setakat menyalak dalam forum,  tak sedar dosa bertambah.
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 12:51 PM | Show all posts
ha ha...

gembira lah dulu dgn wang palsu ciptaan yehudi Zion tu..

2022 ni akan berlaku sesuatu

  
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 12:52 PM | Show all posts
slavehunter replied at 15-1-2022 12:44 PM
Lick the spit first.....and now eat the s**t.

Manfaat tidak berubah tu bersifat "temporary".

harga yg terpaksa di bayo utk dine in kat restoran, melancong dll
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 01:07 PM From the mobile phone | Show all posts
pengecatbintang replied at 15-1-2022 12:33 PM
kalo 10 ahli kuarga..

1 jer jer unvaxxed.. 9 vaxxed..

Ini contoh dosa yg i tulis tadi..
Seolah kau menyekutukan Tuhan yakinnya kamu,  beraninya kamu menulis yg ambil vaksin bakalan mati,  bakalan sakit berpanjangan sehingga mrmbebankan mereka yang tak vaksin.

Kalau ko muslim,  berpegang la juga pada rukun Iman.  Vaksin mahu pun tidak,  kun fa ya kun...
Tetap berlaku.

Berhati2 bila menulis,  takut terusik iman didalam diri.
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 02:54 PM | Show all posts
Edited by pengecatbintang at 15-1-2022 03:27 PM
sarahmirza replied at 15-1-2022 01:07 PM
Ini contoh dosa yg i tulis tadi..
Seolah kau menyekutukan Tuhan yakinnya kamu,  beraninya kamu me ...

jangkaan kemudaratan..

ramai pakar da nasihat beksin bole sebabkan heart attack n AEFI..

pakar ni da kaji beksin tu..

so, pakar wat jangkaan vaxxed akan kena sekian2 sakit atau mati..

so, aku menyampaikan mesej jangkaan kematian tu..

ni haa jangkaan tu




cth simple..

ko lapar..

ko melantak sampai 2 pinggan nasik..

so aku bole kata ko akan kenyang...

--

ko naik kete dr seremban ke kl 100 km per hr..

so, ko jangka bole sampai dlm masa 40 minit

JANGKAAN YG LOGIK..

Cth ko da keje pretasi baguh.. dan tetiap tahun dapat bonus n gaji tinggi..

so, x kan ler ko jangka ko dapat kenaikan ciput dan bonus rendah pada tahun semasa ko da keje baguih mcm tahun sebelum yg ko da dapat baguih

--

KayJay n DeeGee KayKayEmm bgtau..

lepas 2 dos..

semua akan ok..  

pandemik akan jadi endemik..

so, semua rakyat pong kata gitu..

adakah depa berdosa wat jangkaan tu..

dan jangkaan tu tipu sbb kena ambik booster laks

--

ko cabut pin bom tangan dan pegang bom tu..

so aku jangka ko akan mati sebab letupan bom tu..

ADA PAHAM















Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 03:05 PM | Show all posts
Edited by pengecatbintang at 15-1-2022 03:21 PM
sarahmirza replied at 15-1-2022 01:07 PM
Ini contoh dosa yg i tulis tadi..
Seolah kau menyekutukan Tuhan yakinnya kamu,  beraninya kamu me ...

Allah dlam Al Quran suruh berhati2 ngan Yehudi n nosrani..

founder n CEO company2 beksin kat barat adalah Yehudi Nosrani Zion..

beksin ni pong experimental..

ramai org Mesia yg da bgtau beksin ni bahaya..

KayJay pon x cucuk..

Ustaz Abu Zaki kat utube pon kata bahaya beksin ni..

naper plaks ko injek beksin ni langgar perintah Allah..

langgar perintah Allah berdosa x?  

ada jer mEsian mcm antivaks x cucuk.. kenapa ko cucuk

bukan kah buat sesuatu yg memudaratkan kpd diri sendiri itu salah n berdosa

adakah ko x penah dengar or baca kat porum ni antivaks punya komen pasal bahaya beksin

Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 06:07 PM From the mobile phone | Show all posts
pengecatbintang replied at 15-1-2022 12:33 PM
kalo 10 ahli kuarga..

1 jer jer unvaxxed.. 9 vaxxed..

4 billion dah cucuk satu dunia sembang karipoleh lagi? Anti vaks kata jadi zombie. Ni zombie dok sembang dengan ko … jap lagi iols nak pergi gigit org.
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 06:10 PM From the mobile phone | Show all posts
stingerkaypoh replied at 15-1-2022 06:07 PM
4 billion dah cucuk satu dunia sembang karipoleh lagi? Anti vaks kata jadi zombie. Ni zombie dok s ...

Chop chop

Dah cukup 2 tahun ke?  Belum kan.  Nanti bulan march katanya kita tunggu.  Kalau tak de apa jadi bulan march, kita ejes timeline sikit, apade hal.
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 06:21 PM | Show all posts
Edited by pengecatbintang at 15-1-2022 06:37 PM
stingerkaypoh replied at 15-1-2022 06:07 PM
4 billion dah cucuk satu dunia sembang karipoleh lagi? Anti vaks kata jadi zombie. Ni zombie dok s ...

kata2 tu sato doa tipah oii..

kalo jadi zombie nnt..

jgn lupa yg wajib..

solat, puasa..

sesambil ko zombie merayau x tentu arah tu.. berzikirlah..

kalo x berzikir, nyanyi lagi zombie atau humming pon tak per..

ingat aurat tu tutup.. kalo terbukak sana sini.. nnt kena rog%l plaks..

daging khimzir haram,, masa tengah layan kepala weng tu, jgn ko pakai tala makan sebarang..

bawa pasport, nnt jalan punya jalan sampai Bangladesh..

kalo x de pasport, depa ingat rohingya mana lak sesat ni

kalo ko merayau memalam.. pakai jaket pantulan cahaya tu..

nnt mati katak kena gelek kat lori..

kalo nampak mat mat motor racing n berkumpul, pi jauh2..

nnt tak pepasal ko kena lauk

oh ya.. bawak tisu n sapu tangan..

untuk sapu ayaq lioq yg meleleh leleh tu..

anggun sikit..

jgn lupa jaga jarak..

patuh SOP 1 meter..

mask pakai... n bawak spare...

gincu x yah pakei sbb peraturan pakai mask
da jimat kat situ

bawak baju spare, kalo x tukar baju, nnt bau ler

HP pon bawak.. sbb nak masuk mana2 mys kena check..

list yg lain2 ko bincang ngan komuniti zombie ko..

nak lagi mudah.. buat persatuan zombie.. lantik presiden n AJK..

buat makan2..

kuar petisyen mintak gomen provide pree booster setiap minggu sepanjang hayat

gittew



Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 07:04 PM From the mobile phone | Show all posts
pengecatbintang replied at 15-1-2022 06:21 PM
kata2 tu sato doa tipah oii..

kalo jadi zombie nnt..

Tipah opah ko ker pengecat taik?!

Kah kah kah.
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 07:20 PM | Show all posts
stingerkaypoh replied at 15-1-2022 07:04 PM
Tipah opah ko ker pengecat taik?!

Kah kah kah.

he he..

da ada tanda2 tu..

he he
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 07:27 PM | Show all posts
haa..

lepas 113 doktor punya surat..

baru nak ngaku

https://www.bharian.com.my/berit ... lepas-terima-vaksin

25 kes miokarditis dikesan selepas terima vaksin

Januari 15, 2022

KUALA LUMPUR: Hanya 25 kejadian kes radang otot jantung atau miokarditis dikesan dalam tempoh 21 hari selepas individu menerima vaksinasi COVID-19 daripada 433,674 kemasukan ke 216 hospital bagi tempoh Februari hingga September 2021.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, berkata daripada jumlah itu, 14 kes dilaporkan berkaitan vaksin COVID-19 Comirnaty keluaran Pfizer (Pfizer), sembilan berkaitan dengan vaksin CoronaVac (Sinovac) dan dua lagi membabitkan Oxford-AstraZaneca.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Forum Hot Topic



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

25-1-2022 04:50 AM GMT+8 , Processed in 0.109609 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list