CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
View: 819|Reply: 10

Kenapa Orang Dulu-dulu Bagi Hantaran Kahwin Dalam Hamper?

[Copy link]
Post time 13-1-2022 06:03 AM | Show all posts |Read mode
Perkongsian beberapa foto hantaran milik pengantin zaman dulu-dulu yang dikongsikan pemilik Twitter @nabilfikran10, mencuri tumpuan ramai.


Katanya, kagum dengan orang lama yang memberi barang hantaran mereka dalam bentuk balutan hamper sahaja.




Kredit foto: Twitter




Perkongsian foto hantaran itu menarik perhatian pengguna Twitter lain dan ramai bertanya ibu bapa masing-masing tujuan hantaran dibalut seperti itu pada zaman dahulu.







Kredit foto: Twitter




Selain itu, ada juga yang menciap bahawa hantaran berbalut seperti hamper itu merupakan hantaran yang gah pada zaman dulu dan ada juga yang mengatakan tujuan orang lama membalut hantaran untuk mengelak dari dihurung semut kerana hantaran orang dahulu kebanyakannya berupa manisan.







Nostalgia betul, ada yang nak kembalikan trend hantaran berbalut hamper seperti ini?




Sumber: Murai

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-1-2022 11:26 AM | Show all posts
biasalah tu trend zaman tu.... mcm sekarang la kan..tak lama dulu trend letak dalam kotak plastik tu, pastu trend dulang berenda2..
Reply

Use magic Report

Post time 13-1-2022 11:32 AM From the mobile phone | Show all posts
Tak jugak..ada yg kreatif mcm2 bentuk diorh buat.
Mungkin yg balut mcm hamper ni jenis malas nk fikir kot, asal nikah dah..
Reply

Use magic Report

Post time 13-1-2022 04:53 PM | Show all posts
Dulu mereka pilih yang simple je dan bukan untuk menunjuk2 hantaran siapa paling hebat.
Reply

Use magic Report

Post time 14-1-2022 07:10 AM From the mobile phone | Show all posts
Selama membesar zaman mid 70s through to the 80s Tak pernah pula nengok hantaran berbungkus mcm hamper ni.  Selalu orang dulu2 guna bekas perak atau copper tu alas dgn kain baldu ada tekat emas.  So maybe ikut trend kut time balut cam hamper tu.  Lain dr lain.
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 01:15 PM From the mobile phone | Show all posts
Zaman mak pak iol kahwin gini lerrr
Dah macam hamper saguhati menang pertandingan bowling peringkat taman jahhh
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 03:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Awal 90an macam ni lagi.. biasa nengok dulu.
Reply

Use magic Report

Post time 15-1-2022 08:22 PM | Show all posts
now trend hidden hantaran pula
aku suka tgk hantaran dulu2 gubahan mcm2 bentuk
tuala or kain boleh jadi bunga, burung
unik dan kreatif sangat
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2022 01:27 AM From the mobile phone | Show all posts
Kalau berdasarkan ingatan iols zaman kanak2 tahun 80an di Selangor, mmg ingat hantaran yg berbungkus begini jenis2 halwa, wajik atau apa2 jenis makanan yg manis2. So logik yg komen kata takut dihurung semut dan takut luak tu. Ya lah, benda dah siap berhari2 sebelum pergi menghantar tu.
Reply

Use magic Report

Post time 17-1-2022 05:35 PM | Show all posts
Aku dulu tukang angkat dulang, terkena dulang yg berat nasib laa...
Reply

Use magic Report

Post time 19-1-2022 09:08 PM | Show all posts
dulu hantaran hasil kerja tangan ..masakan manisan... beli pun maybe sepasang persalinan je... skrg hantaran semua nak letak brg2 berjenama.. bunga2 hidup etc..dulu pentingkan rewang (masak beramai2 sekampung) kenduri 2-3 hari sbb nak berkumpul seluruh keluarga or sekampung tu payah... majlis kahwin ni kira majlis sosial penting lah masyarakat dulu2. zaman skrg, boleh je lepak mamak or cafe bila-bila masa....sbb tu kenduri panggil catering je...buat setengah hari
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

29-1-2022 06:06 AM GMT+8 , Processed in 0.079225 second(s), 22 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list