CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
View: 753|Reply: 10

[Dunia] Presiden Jokowi tegur rakyatnya yang masih mengagungkan Mat Saleh

[Copy link]
Post time 29-11-2021 05:33 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
baru-baru ini Presiden Indonesia, Joko Widodo menegur rakyat Indonesia yang dilihat masih menebal dengan inlander mentality (mentaliti terjajah) yang mana memandang tinggi bangsa kulit putih sehingga memandang rendah bangsa sendiri.

Saya tidak mahu mentaliti rendah diri dan mentaliti terjajah ini terus menguasai mentaliti bangsa kita. Nampak sahaja bule (warga asing kulit putih) seperti bertemu dengan seorang yang sangat penting. Ini menyedihkan kita


Kita terlalu mendongak kepada mereka sedangkan kita sama sahaja,” ucap Jokowi pada majlis ulang tahun ke-10 Parti Nasional Demokrat dua minggu lalu. Tegurannya menjadi antara topik hangat dan dilaporkan di media-media di Indonesia sejak beberapa minggu lalu.

Jokowi berkata, ramai rakyat Indonesia yang memiliki mentaliti tersebut biarpun negara yang pernah dijajah Belanda itu sudah 76 tahun merdeka.

“Saya juga sedar kita telah dijajah selama 350 tahun. Mungkinkah disebabkan dijajah dalam tempoh panjang itu telah menjadikan kita memiliki DNA mentaliti terjajah itu. Mentaliti itu jangan gak ilang-ilang sampai sekarang. Mentaliti itu perlu ditamatkan,” kata Jokowi.

https://www.kosmo.com.my/2021/11/29/penyakit-sama-indonesia-malaysia/
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 05:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Sama jah sini pun..
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 05:44 PM | Show all posts
ya betul mat saleh tiruan byk kat sini, rambut blonde baca berita, berlakon filem, alang-alang ambik mat saleh betul lah berlakon filem.
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 05:58 PM From the mobile phone | Show all posts
pelakon kita spiking rojak.. pelakon dorang mmg accent omputeh btol
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 29-11-2021 06:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Bukan je mat salleh tiruan,lebih omputih dari omputih pun ada..kan Harith
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 08:59 PM From the mobile phone | Show all posts
ingtkan tegur rakyatnya..jgn masuk,tinggal,kerja,buat kerja secara HARAM di negara orang...mmmm.......
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 09:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Jakowi yg bcakap bahasa indon 24jam layaklah nak bagi nasihat gini...tp kalo stakat mail saberi yg sesama anak beranak pun speaking bi,tp nak suruh org lain ckp bm gi mamp je lah
Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 10:19 PM | Show all posts
Dengan 270 juta penduduk Indonesia cukup besar untuk whoareyus bahasa asing. Tapi demi ekonomi, Bali tetap lah hadap bule dollars.

Reply

Use magic Report

Post time 29-11-2021 10:56 PM | Show all posts
Youtubers indon taraf bibik2 bangga betul dpt kawin bule...ke sama je dgn malaysian?
Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2021 02:16 PM | Show all posts
Tetspi jikalau tiada bangsa kulit putih dunia tidak seperti hari ini. Nak harapkan bangsa kulit nusantara  mungkin dunia masih lagi ….
Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2021 07:43 PM From the mobile phone | Show all posts
tripleid replied at 29-11-2021 09:08 PM
Jakowi yg bcakap bahasa indon 24jam layaklah nak bagi nasihat gini...tp kalo stakat mail saberi yg s ...

Deeeppp nya...kalau tak terasa taktaularr
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

28-5-2022 06:25 PM GMT+8 , Processed in 0.081052 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list