CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
View: 426|Reply: 11

[Tempatan] Walaupun makanan sedap, gerai-gerai area daerah Petaling ada masalah kebersihan dan tikus

[Copy link]
Post time 28-11-2021 12:15 AM | Show all posts |Read mode
Makanan sedap, tetapi tikus maharajalela
Danisyah Dalily
Nov 27, 2021 11:00 AM

Ketika tumpuan banyak diberikan terhadap usaha membendung Covid-19 sejak dua tahun lalu, masalah lain masih berterusan termasuk isu kesihatan yang melibatkan kebersihan restoran dan kedai makan.

Di sekitar daerah Petaling sahaja, beberapa kedai makan dilihat cuai dan bersikap sambil lewa dalam langkah-langkah mengekalkan tahap kebersihan, di mana ia boleh menyebabkan penularan penyakit berjangkit dalam kalangan pelanggan.

Pemeriksaan MalaysiaNow mendapati beberapa kedai makan berada dalam keadaan tidak bersih di sekitar Subang, Puchong dan Shah Alam, di mana beberapa premis dikelilingi sampah-sarap dan saluran longkang tersumbat dengan sisa makanan.

Di beberapa kedai makan tepi jalan di Subang, kulat ditemui tumbuh di singki dan kawasan dapurnya.

Fatimatul Zahra, 24, menetap di Subang Jaya sejak kecil dan sering makan bersama rakan-rakannya di restoran sekitar kawasan kejiranan SS15.

Ketika bercakap kepada MalaysiaNow, dia menceritakan pengalamannya melihat seekor tikus bersaiz besar seperti seekor kucing di luar sebuah restoran baru-baru ini.

Katanya, ia merupakan satu “perkara yang biasa” yang dilihatnya di sekitar bandar tempat tinggalnya, bahkan sudah terbiasa dengan perkara sedemikian.

“Selagi tikus ada di luar dan tidak mendekati saya, saya okay,” katanya.

“Tambahan pula makanannya sedap dan saya tidak pernah mengalami keracunan makanan waktu makan di sana, jadi saya rasa tidak mengapa.”

Dia berkata orang ramai masih makan di restoran atau gerai makan walaupun keadaannya tidak bersih kerana makanannya sedap dan suasana di premis itu juga sesuai untuk bergaul dengan rakan-rakan.

“Sama juga macam kedai mamak yang kotor,” katanya.

“Tidak kira banyak berapa kali masuk berita, orang masih pergi ke sana kerana ia adalah tempat terbaik untuk bersosial.”



Rajaselvam, yang tinggal di USJ 18 dan kerap ke restoran di sekitar USJ dan Shah Alam turut bersetuju.

Bagaimanapun, katanya tidak semua kedai makan mempunyai masalah kebersihan.

“Tidak semua restoran di Petaling kotor. Saya boleh kata ada beberapa restoran boleh dianggap sebagai ‘kurang bersih’,” katanya.

“Namun walaupun beberapa tempat tersebut tidak begitu bersih, orang masih pergi ke sana untuk melepak.”

Kadang-kadang, katanya, orang ramai sanggup bersabar dengan keadaan yang tidak bersih semata-mata untuk tidak ketinggalan dengan trend terkini.

Rajaselvam memberi contoh trend teh boba yang yang menyaksikan kedai-kedai menjual minuman popular Taiwan itu dibuka sekitar SS15 seperti cendawan selepas hujan.

“Bukan satu hal yang luar biasa untuk lihat orang ramai berkerumun di gerai tersebut, walaupun tikus lalu-lalang di kaki mereka.”

Awal tahun ini, jabatan kesihatan Majlis Bandaraya Subang Jaya (MBSJ) menangkap dan meracun 161 tikus di lorong belakang Jalan SS15/4D.

Ahli Majlis MBSJ Ken Chia turut memuat naik gambar tikus yang berjaya ditangkap di akaun Facebook, mencetuskan pelbagai reaksi daripada orang ramai terhadap program “pemusnahan tikus” tersebut.

Usaha sedemikian dijalankan sejak 2013, namun masalah tikus masih tidak kunjung reda.

Fatimatul berkata, pembiakan mendadak tikus mungkin disebabkan oleh pengurusan sisa makanan yang tidak betul di lorong belakang restoran dan sisa minyak dari restoran sehingga menyebabkan longkang tersumbat.

Perkara ini terus menjadi isu walaupun pengusaha restoran diwajibkan memasang perangkap minyak di dapur mereka.

Bagaimanapun, Rajaselvam berkata, akhirnya perkara ini terpulang kepada orang ramai untuk sama-sama menjaga kebersihan di tempat awam.

“Apabila bercakap tentang kebersihan, semua orang perlu mengambil bahagian dan menyedari akibat jangka panjang jika hal ini terus berlarutan,” kata Rajaselvam.

“Tanpa peraturan ketat dan kerjasama daripada semua pihak, kedai makan yang kotor akan terus menjadi masalah dan boleh menjadi punca kepada penularan penyakit berjangkit.”

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2021 12:20 AM From the mobile phone | Show all posts
i pernah baca tikus ni pendendam..sbbtu kalau nk kutuk pangil jer cikti..mmg hanat la perangai tikus kan..sehanat rupanya yg buruk
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2021 12:27 AM From the mobile phone | Show all posts
Mmg hanat cik ti ni..aku dok flat wangsa maju BLK kg dia gigit kapsul jamu aku..
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2021 03:40 AM From the mobile phone | Show all posts
Yg.bersih biasanya kodai Yahudi zionis atau Cino selet kuminis. Kodai mamak & molayoo memang out.
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2021 07:08 AM From the mobile phone | Show all posts
Punyalah bodoh si fatimatul zahra tu. Da tau kotor pun still hegeh2 melantak situ..tongong betul sah pengotor
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2021 09:52 AM | Show all posts
nampak tikus lalu depan mata
masih lalu makan di situ
nampak keadaan kedai pn sampah bawah meja x dibersihkan
tu belum meja melekit2 tak berlap
masih lalu makan kat ctu

hujung2 tuduh kita demand nak makan tempat mahal2
cehhhh
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2021 09:55 AM From the mobile phone | Show all posts
Note: Thread has been banned by manager
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2021 10:06 AM From the mobile phone | Show all posts
stingerstomps replied at 28-11-2021 09:55 AM
yg kaki report/ ngadu domba jenis pendendam jugak macam peel tikus keww rasa ko?walaupun dendam it ...

xnampak xnampak bapak tikus tulis apa..hijab mata tertutup
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2021 10:52 AM From the mobile phone | Show all posts
Note: Thread has been banned by manager
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2021 11:58 AM | Show all posts
Euwww dah tahu keadaannya macam tu masih jugak ada yang lalu nak makan kat situ
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2021 12:15 PM | Show all posts
tempat terbaik utk bersosial???? apa la komen fatimatul zahra ni..org2 mcm ni la yg menggalakkan lagi restoren2 makin kotor...sbb mengayakan tokeynya...
Reply

Use magic Report

Post time 28-11-2021 01:07 PM | Show all posts
zuraidah1 replied at 28-11-2021 12:27 AM
Mmg hanat cik ti ni..aku dok flat wangsa maju BLK kg dia gigit kapsul jamu aku..

jamu ape tu. agak2 ape jd eh ngn ikus tu kalau makanjamu kurus. contoh, just bg cth jamu kurus hehe
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

29-1-2022 09:36 PM GMT+8 , Processed in 0.091129 second(s), 22 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list