CARI Infonet

 Forgot password?
 Register
Search
Carian Terbanyak:
Author: NaylaArisha

[Games] BINA AYAT BERDASARKAN KEYWORD. New Keyword PG4

[Copy link]
Post time 30-11-2021 01:38 PM | Show all posts
NaylaArisha replied at 29-11-2021 10:03 AM
Holaaaaaaaaa....

new keyword untuk hari ni

matt cek in...

Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2021 01:41 PM | Show all posts
1-KENANGAN
Banyak kenangan bersama dengan bekas kekasih

2-LARANGAN
tempat kejadian bom yang menjadi larangan  oleh pihak polis

3-SENYUMAN
gadis jelita itu mempunyai senyuman yang menawan

4-NOKTAH
perbalahan besar telah menjadi noktah cinta mereka

5-TEKNOLOGI
teknologi terkini yang banyak membantu manusia

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2021 02:46 PM | Show all posts
1) INDAH

i) Alamak lupa plak nak bayar bil INDAH water bulan ni

ii) Macam hauk jer masak daging salai Fazley Yaakob nih. Macam INDAH khabar dari rupa jer

iii) INDAHnya sungguh di hari raya ramainya orang bersuka ria.

iv) Fazley Yaakob akan menyanyikan lagu percayalah dari INDAH Ruhaila di pentas akhir Gegar Vaganza 8.

v) Hanya kerna kau yang cukup INDAH dimiliki dan dicintai.   



2) IMPIAN




i) IMPIAN untuk memiliki rumah banglo 4 tingkat sudah pun tercapai. sekarang tinggal IMPIANuntuk memiliki 4 isteri saja belum tercapai lagi.

ii) Fazley Yaakob akan menyampaikan lagu seribu IMPIAN di pentas separuh akhir gegar vaganza 8.

iii) IMPIANpeniaga mahu mengubahsuai rumah dan kedainya dengan membuat pinjaman wang, lebur ditipu sindiket pinjaman wang.

iv) Segala usaha dan IMPIAN negara untuk bebas dari wabak pandemik Covid19 telah tercapai.

v) IMPIAN Datuk Seri Anuar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri yang berkali kali musnah kerana dipintas oleh Datuk Fazley Yaakob


3) ILUSI

i) Cinta hanya satu ILUSI yang buat kita lupa bahawa kita akan menghadapi kematian seorang diri

ii) Mungkin dimensi lain, atau... Mungkin cuma ILUSI

iii) [size=0.875]Semua yang kita lihat bergetar stabil. itu adalah[size=0.875] ILUSI[size=0.875] [size=0.875]dari kestabilan

iii) Selesaikan diri kamu sendiri dengan ILUSI kamu

iv) Mungkin ada kebenaran di dalam ILUSI

v) Orang-orang hidup dalam ILUSI bahwa tujuan hidup adalah untuk mendapatkan wang dan harta.


4) IMAGINASI


i) IMAGINASI membawa maksud daya khayal atau daya kemampuan seseorang individu menggambarkan sesuatu dalam angan-angan dan mencipta sesuatu secara khayalan.

ii) Sajat menceritakan IMAGINASInya untuk menjadi wanita idaman setiap lelaki.

iii) Guna Kuasa IMAGINASI untuk mimpi menjadi realiti.

iv) Setiap manusia berbeza dari segi kuasa naluri dan daya IMAGINASI mereka

v) Setiap lelaki mempunyai IMAGINASInya yang tersendiri terhadap wanita idamannya.


5) IDEA

i) Penulis novel memerlukan IDEA yang kreatif dalam setiap penulisan untuk menarik minat pembacanya.

ii) Vokalis kumpulan Hujan, Noh mendapat IDEA untuk nama band tersebut ketika dia minum air hujan di padang sekolahnya.

iii) Peserta lawak di Maharaja lawak sudah kehabisan IDEA untuk berlawak sehingga terjadinya lawak bodoh.

iv) Dalam satu mesyuarat bos aku meminta pendapat kepada aku tentang untuk tingkatkan pretasi syarikat dan aku menjawab not IDEA boss.

v) You were so in love, you weren't gon' tell me nothing let me get this clear 'cause I had no IDEA




Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2021 03:57 PM | Show all posts
1) Sumpah

Sumpah, tiada niat Untuk aku Mendustakan kita



2) Derita


Cukuplah yang ku rasa duka Derita cinta


3) Hati


Milik siapakah hati ini? Bagai berkurun lama kesepian


4) Singgahsana


Lirik mata yang cerah bak sahmura singgahsana nan indah tak terperi

5) Permaidani

Siapalah aku ini untuk memintal buih yang memutih menjadi permaidani seperti mana yang tertulis dalam novel cinta




Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2021 04:06 PM | Show all posts
SUMPAH
hamid masih ingat sumpah taat pada isterinya

DERITA
yati hidup menderita setelah kematian suaminya

HATI
remaja sekarang mempunyai hati yg sangat kental

SINGGAHSANA
hajatnya tercapai menaiki singgahsana impian bersama tersayang

PERMAIDANI
kedai permaidani di Nilai dah bangkrap

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2021 04:30 PM | Show all posts
1) Sumpah
Aku bersumpah takkan lagi pulang ke sini "kata Damak kepada Tok Penghulu"

2) Derita
Damak sudah terlalu menderita memikirkan akan hidupnya.


3) Hati
Hati damak bagai dihiris sembilu apabila orang kampung memulaunya.

4) Singgahsana
Sultan Melaka terduduk di singgahsana apabila mendengar luahan hati Damak

5) Permaidani
Apabila penjahat mengejar Damak, Damak tersungkur di atas permaidani istana kerana tersepak pasu.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2021 06:37 PM | Show all posts
SUMPAH
1) SUMPAH adalah nama lagu yg dinyanyikan oleh Naim Daniel

DERITA
1) DERITA yang aku alami bertahun ini sudah tidak tertanggung lagi.

HATI
1) Malam ini akan kuhidangkan lauk HATI lembu masak kicap buat suamiku.

SINGGAHSANA
1) Pelamin itu dihias cantik bagaikan SINGGAHSANA buat kedua mempelai.

PERMAIDANI
1) Hajat dihati nak ke Nilai 3 untuk membeli PERMAIDANI idamanku.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2021 11:02 PM | Show all posts
Aku bersumpah tidak kembali lagi

Cukup sudah derita itu

Hati ini bukan untuk disakiti

Nabi Sulaiman melihat singgahsana Ratu Balqis disisinya

Lopa bersama suami melepasi sekatan di Negeri Sembilan untuk membeli permaidani

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-11-2021 11:41 PM From the mobile phone | Show all posts
1) kenangan
Kenangan zaman kanak-kanak lebih menyeronokkan berbanding zaman dewasa.


2) larangan
Larangan rentas sempadan negara perlu diketatkan untuk menghalang kemasukan varian mutasi baharu.



3) senyuman
Seorang budak perempuan memberikan Ana senyuman yang manis sewaktu berada ditaman kelmarin.


4) noktah
Tiada titik noktah dalam sesuatu ayat akan menyukarkan pembaca untuk memahami maksud yang ingin disampaikan.



5) teknologi
Semoga teknologi 5G dapat memberi banyak manfaat kepada kehidupan manusia.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 1-12-2021 10:51 AM | Show all posts
Hoolaaaaaaaaaaa..............

Keyword hari ni guys...


1) cempedak


2) rambutan

3) durian

4) laici

5) mata kucing


*** 1 keyword 1 ayat sehari


Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2021 11:07 AM | Show all posts
CEMPEDAK
1) Pokok CEMPEDAK yang abah tanam sudah mula mengeluarkan hasil.

RAMBUTAN
1) Memandangkan buah RAMBUTAN yang terlalu banyak, saya cuba mengolahkan menjadi jem pula.

DURIAN
1) Musang King, Duri Hitam, XO, Udang Merah antara jenis jenis buah DURIAN yang dijual di Malaysia.

LAICI
1) Sedapnya kalau dapat menikmati Teh O Ais LAICI dikala cuaca yang panas ini.

MATA KUCING
1) Acik terpukau tak kala terpandang MATA KUCING yang begitu cantik dan unik.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2021 12:01 PM | Show all posts
1.Cempedak
Bau Buah cempedak madu itu sungguh wangi dan rasanya amat lazat.

2.Rambutan
Rambutan jumbo itu hanya terdapat di negeri Pahang.

3.Durian
Isi durian jenis Duri Hitam lebih sedap berbanding Musang King.

4.Laici
Pokok laici hutan ini berusia hampir separuh abad.

5.Mata kucing
Adik sangat suka makan buah mata kucing.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2021 02:29 PM | Show all posts
CEMPEDAK
goreng cempedak garing amat la sedap

RAMBUTAN
ada pokok rambutan depan rumah kami

DURIAN
durian paling sedap adalah jenis udang merah

LAICI
minuman tembikai laici paling superb

MATA KUCING
buah mata kucing salah satu bahan dalam minuman lai chi kang

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2021 03:00 PM | Show all posts
CEMPEDAK
i) Buah CEMPEDAK banyak dijual di pasar-pasar termasuk pasar tani, dan pasar sayur
ii) Ibu sibuk menyediakan hidangan goreng CEMPEDAK untuk kenalannya yang baru sampai
iii) Kalau ada CEMPEDAK di pintu, CEMPEDAK di raga jangan dedahkan; Kalau ada kata begitu, Jiwa dan raga hamba serahkan.
iv)Bukan CEMPEDAK bukan kundur, Jatuh terendam didalam kolam; Tidak berganjak tidak berundur, Sebelum padam rindu semalam.

v) Buah CEMPEDAK dimakan ungka, Dapat seulas tidak berbiji; Sudah retak menahan duka, Abang tak belas·kepada kami.

RAMBUTAN

i) Pergi kehulu buah RAMBUTAN, Sayang durian tiada berbunga; Sesal dahulu pendapatan, Sesal kemudian tiada berguna
ii)Buah RAMBUTAN masaknya ranum, Hendak ditaruh bulan puasa; Abang lalu adik tersenyum, Hendak bertanya belum biasa.
iii)Pokok RAMBUTAN tepi kolam, Buah dipetik hari-hari; Intan manikam berselang nilam, Cahaya melimpah dalam negeri.
iv)Musim durian RAMBUTAN masak, Manggis saja membawa diri; Cincin berlian permata rosak, Dipakai anak Raja Baiduri.
v)Buah rambai buah RAMBUTAN Masak sebiji celah daun; Sudah nasib permintaan badan, Buah masak dimakan burung.


DURIAN
i)Buah DURIAN berduri-duri, Bila masak tentulah gugur; Sudah berbulan kunanti-nanti, Adik mengelak hatiku hancur
ii)Buah DURIAN dibelah dua, Mari kutaruh di dalam upih; Orang perempuan bersanggul dua, Kalau bercakap terlalu lebih.
iii)Biji DURIAN jangan dibuang, Supaya dapat ditanam lagi; Hati rawan bukan kepalang, Dinda kulihat di dalam mimpi.
iv)Jika gugur bunga DURIAN Tengah hari boleh dikarang; Jika begitu katamu tuan, Sepurnama lagi kami datang.
v) Dua kali landak memanah, Terkena pula buah DURIAN Dua kali turun ke tanah, Bertemu mulut kita janjian.


LAICI
i) Buah LAICI kadang-kala jarang dijumpai, kita selalu jumpa dalam tin ataupun sajian bersama jus.
ii) LAICI ialah sejenis pokok berbuah iklim sederhana yang tumbuh liar di selatan China, selatan Indonesia, Thailand dan Timur Filipina.
iii) LAICI adalah salah satu buah yang rasanya masam manis
iv)Pokok LAICI merupakan sejenis pokok hijau yang rimbun dan mempunyai ketinggian antara 15 hingga 20 meter
v) Buah LAICI ketika muda berwarna hijau dan bertukar menjadi merah apabila masak



MATA KUCING
i)Buah pokok MATA KUCING mempunyai banyak khasiat dan kegunaan
ii)Longan dan MATA KUCING adalah dua jenih buah -buahan yang berbeza
iii)MATA KUCING selalunya dibiakkan menggunakan biji benih
iv)MATA KUCING berbuah beberapa kali dalam setahun.
v)MATA KUCING tumbuh dengan subur dengan kelembapan iklim tropika. Ia tumbuh subur di tanah yang berkelembapan tinggi.



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2021 03:38 PM | Show all posts
CEMPEDAK
1) Ku sangka cempedak rupanya nangka.

RAMBUTAN
1) Tijah membeli seikat rambutan untuk dimakan bersama Dollah petang nanti.

DURIAN
1) Dollah mengutip durian yang jatuh di kebunnya.

LAICI
1) Sedap sungguh air laici yang dijual di kedai Pak Kodi. 'kata limah pada hussin'

MATA KUCING
1) Mata kucing akan nampak bersinar diwaktu malam jika terkena lampu atau cahaya.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2021 05:04 PM | Show all posts
1) cempedak
Petang nanti nak pergi beli cempedak goreng dekat kedai makcik leha

2) rambutan
Pokok rambutan pak atan dah kena tebang

3) durian
Durian goreng yang makcik leha jual berharga RM5.00

4) laici
Air laici kedai makan tu mahal sangat

5) mata kucing
Ada taik mata di mata kucing itu

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2021 10:16 PM | Show all posts
Musim cempedak biasanya pada bulan Jun - Ogos.

Pokok rambutan Wan berbuah lebat dan merah buahnya.

Tahun 2021 durian duri hitam lebih mahal harganya dari durian musang king.

Sudah lama tidak minum air sirap laici.

Buah mata kucing menjadi antara buah kegemaran sejak kecil.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2021 11:26 PM From the mobile phone | Show all posts
1) cempedak
Ibu sedang memasak cempedak goreng untuk sarapan pagi.

2) rambutan
Ana suka makan rambutan yang separa masak, berwarna hijau kemerahan kerana tekstur isinya seperti kelapa muda.

3) durian
Durian masa kini mempunyai nilai komersial yang lebih tinggi berbanding masa lalu.

4) laici
Ana membeli minuman sirap laici disebuah restoran minggu lepas.

5) mata kucing
Pada pendapat saya, rasa air buah mata kucing unik.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-12-2021 11:46 PM | Show all posts
1)Seronok balik kampung sebab dapat tengok indahnya permandangan sawah. 2)impian saya bersama suami untuk pergi umrah akhirnya tercapai. 3)Otak kita mencipta ilusi pemisahan persepsi, yang kita cenderung untuk percaya pada kebanyakan masa. 4)Imajinasi adalah daya pikir untuk membayangkan dalam angan-angan atau menciptakan gambar, lukisan, karangan, dan sebagainya.  5)aku kehabisan idea untuk bina ayat yang TT buat ni.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 2-12-2021 09:30 AM | Show all posts
DennisTrillo replied at 1-12-2021 03:00 PM
CEMPEDAK
i) Buah CEMPEDAK banyak dijual di pasar-pasar termasuk pasar tani, dan pasar sayurii) Ibu s ...

1 keyword 1 ayat.

semalam Nay dah rate


tapi hari ni Nay rate ikut yang apa Nay dah tetapkan kat depan

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 



Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

19-1-2022 02:47 AM GMT+8 , Processed in 0.084405 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list