CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT
Search
Carian Terbanyak:
123Next
Return to list New
View: 3831|Reply: 59

Edisi Ekonomi: Kuota 30% Bumiputera Sudah Dihapuskan

[Copy link]
Post time 21-7-2010 05:48 PM | Show all posts |Read mode


Kuota 30% saham bumiputera telah dihapuskan, kata Menteri Jabatan Perdana Menteri Nor Mohamed Yakcop dalam satu wawancara eksklusif bersama Nanyang Siang Pau, yang disiarkan pada hari ini.

Dalam wawancara tersebut, Menteri yang menerajui Unit Perancang Ekonomi (UPE) dan Unit Kerjasama Awam dan Swasta ini menegaskan bahawa kerajaan telah membuat penyelarasan, untuk melihat kuota 30% saham bumiputera dari perspektif makro.

Kerajaan berharap bumiputera yang mencakupi 60% populasi Malaysia, mampu menguasai sekurang-kurangnya 30% saham dalam ekonomi secara keseluruhannya, dan bukannya tertakluk kepada setiap syarikat.

"Kami tidak lagi tegas, bahawa setiap syarikat, misalnya kedai gunting rambut, mesti memiliki 30% saham bumiputera. Kami melihat isu ini secara makro. Kami tidak harap setelah negara kita mencapai matlamat negara maju, bumiputera yang mencakupi 60% populasi masih gagal memiliki 30% saham," jelas Nor Mohamed Yakcop.

************

-merdeka review-

Komen 1: Kenapa takde ulasan tentang ni dalam akhbar berbahasa Melayu ek?

Komen 2: Alhamdulillah, kerajaan dah sedar yang bumiputera tak perlukan kuota.

Komen 3: Ahli UMNO dah tau ke belum ni? Kena bagitau cepat, takut nanti depa marah plak...
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
 Author| Post time 21-7-2010 05:49 PM | Show all posts
Komen 4: Sana sini ada istilah 'penyelarasan', pening kepala aku dibuatnya...
Reply

Use magic Report

Post time 21-7-2010 06:04 PM | Show all posts
sorang pencacai UMCO pun x berani msk thread ko nih





PERKASAsau x mau wat demo ka??...oo lupa lak brahim katak x pandai bc mandarin
Reply

Use magic Report

Post time 21-7-2010 06:08 PM | Show all posts
kuota 30% hilang sonyap seribu bahasa...student kena pindah ke universiti plakkkk dorang bising...bkn dipaksa benti pun tp DIPINDAH..akai akai pencacai
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-7-2010 06:10 PM | Show all posts
Jangan gamit-gamit, nanti depa masuk kasi spam, naya aku beb...
Reply

Use magic Report

Post time 21-7-2010 11:26 PM | Show all posts
sapa yg buat syarat 30%? apakah bumi di mesia hanya 30% atau 70%?

sape kah yg bodoh matematik tu?
Reply

Use magic Report

Post time 21-7-2010 11:36 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 21-7-2010 11:47 PM | Show all posts
Laa, benda ni bukan dah lama ke? Dah kuwar pun. Siap dah ade kompeni yg g listing tanpa 30% kuota bumi pun.
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
 Author| Post time 21-7-2010 11:50 PM | Show all posts
Laa, benda ni bukan dah lama ke? Dah kuwar pun. Siap dah ade kompeni yg g listing tanpa 30% kuota bu ...
apam Post at 21-7-2010 23:47

Yang keluar dalam berita dulu tu untuk beberapa sektor jah...

Yang ini macam semua sektor aje...

Tapi OK la kan... Orang Melayu dah beransur-ansur menolak kuota...
Reply

Use magic Report

Post time 21-7-2010 11:51 PM | Show all posts
Pejuang melayu konon! PIgidah UMCO! Habis nasib bangsa Melayu diperjudikan UMCO.
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2010 12:00 AM | Show all posts
"Kami tidak lagi tegas, bahawa setiap syarikat, misalnya kedai gunting rambut, mesti memiliki 30% saham bumiputera.
juwaini Post at 21-7-2010 17:48


Bengap betul la nor mohamad yakcop nih.

Bila masa pulak perniagaan macam kedai gunting rambut ada kuota bumiputera ?
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2010 12:02 AM | Show all posts
perkosa mana... cakap NGO bebas tak sebelahi politik memana... takkan berdiam diri cam tunggul jerk... bangang laa sapa yg kena tipu ngan umngok apco ngan perkosa nih... memang tak berakal sunggoh...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-7-2010 12:06 AM | Show all posts
Bengap betul la nor mohamad yakcop nih.

Bila masa pulak perniagaan macam kedai gunting rambut ...
BotakChinPeng Post at 22-7-2010 00:00

Kan ke dia bagi contoh aje tu...
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2010 12:07 AM | Show all posts
sorang pencacai UMCO pun x berani msk thread ko nih





PERKASAsau x mau wat demo k ...
kecimpret Post at 21-7-2010 18:04


Apahal PERKASA nak bantah pulak ?

Bumiputera mana ada mau pegangan minoriti dalam syarikat hampeh milik pihak lain ?

Mereka semua lagi kaya, lagi besar la.

Kalau ekuiti dikira pada harga par (yang tak ada sebarang makna) memangla cina lagi banyak saham. Tapi kalo dikira pada harga pasaran pula, di manakah bukti cina kini tak ketinggalan ?
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2010 02:19 PM | Show all posts
suram je thread ni.... ...sebab tak keluar utusan meloya, pakcik-pakcik kampung tak sedar lah...
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2010 02:25 PM | Show all posts
thread2  gini memang xlaku kat pencacai tuh..
intro tu..msti letak nama anwart n nik aziz br havoc sikit derang tu nk masuk
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 22-7-2010 02:26 PM | Show all posts
syabas.....at least taklaa lena diulit intan...melayu kene kerja sama kuat ngan bangsa asing
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2010 02:29 PM | Show all posts
tak apa, tak apa..tak cukup makan, tak ada bumi kuota, barang naik tak apa..

janji BN.. dulu, kini dan selamanya...
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2010 02:29 PM | Show all posts
pencacai tak baca paper cina..

diaorg baca utusang n berita hairan jer..
Reply

Use magic Report

Post time 22-7-2010 02:33 PM | Show all posts
kalau kerajaan PR wat camni, agaknya bole blaku rusuhan..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

14-8-2022 11:02 PM GMT+8 , Processed in 0.315098 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list