CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: Leonarzi

Kenapa Bahasa Melayu dipilih jadi Bahasa Indonesia, bukan Bahasa Jawa

[Copy link]
Post time 13-10-2013 11:55 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 13-10-2013 11:46 PM
cari la sendiri..

Cari sendiri??? Mahu berhujah tapi tiada bukti...Lucu banget

Makanya Bahasa Indon itu bukan bahasa Melayu yah...Induknya juga bukan asli dari Bahasa Melayu melainkan bahasa hasil rogol dengan bahasa lain untuk membentuk bahasa baru iaitu Bahasa Indon
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 14-10-2013 12:07 AM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 03:53 PM
Apa fungsi Jakarta kalau tak mampu kutip cukai dari kawasan autonomi?..Indon kena belajar berkenaa ...


-edit- Last edited by Kerêta_Angin on 21-11-2013 01:21 AM

Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2013 12:11 AM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 03:55 PM
Cari sendiri??? Mahu berhujah tapi tiada bukti...Lucu banget

Makanya Bahasa Indon itu bukan b ...

yah...itu pendapat pribadi anda...boleh2 saja

org indo pun punya penilaian tersendiri terhadap bhs msia...

termasuk jg bahasa rojak...  
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2013 12:34 AM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 14-10-2013 12:11 AM
yah...itu pendapat pribadi anda...boleh2 saja

org indo pun punya penilaian tersendiri terhadap  ...

bahasa rojak bukan bahasa kebangsaan Malaysia...

bahasa Kebangsaan Indon bahasa Rojak, rosak juga bahasa melayu hasil rogol bahasa lain...
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2013 12:20 PM | Show all posts
nobito posted on 13-10-2013 04:34 PM
bahasa rojak bukan bahasa kebangsaan Malaysia...

bahasa Kebangsaan Indon bahasa Rojak,  ...

papejela...lantak ko ler


yg penting bhs indo tu asal bhs melayu...lebih punya masa depan jika dibandingkan bhs msia yg kian terpinggir kerna generasi mudanya lebih suka speaking london campur mlayu alias bhs rojak...

titikk...ga pake koma

Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2013 09:39 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 14-10-2013 12:20 PM
papejela...lantak ko ler

Indon punya bahasa memang dah rojak sejak wujudnya negara Indonesia..kemudian ada hati nak ajar kami bahasa Melayu Asli

Dan bahasa Melayu Indon itu setaraf bahasa daerah je....hinenye
Last edited by nobito on 14-10-2013 09:40 PM

Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 14-10-2013 10:04 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 14-10-2013 01:39 PM
Indon punya bahasa memang dah rojak sejak wujudnya negara Indonesia..kemudian ada hati nak ajar ka ...

kami?? awak kan x suka melayu? ngape lak ngaku2 memiliki bhs msia/melayu

bhs awak tu kan aga kareba...t**laso...ntah apa lg sy pun tak paham ...
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2013 10:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Dan bahasa Melayu Indon itu setaraf bahasa daerah je....hinenye


apa yg hinanya? bhs melayu tu jd identiti bagi org melayu.sama gak suku2 lain seperti sunda,buton,dayak punya bhs sendiri sbg identiti.

Last edited by Kerêta_Angin on 21-11-2013 01:24 AM

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 14-10-2013 10:34 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 14-10-2013 10:04 PM
kami?? awak kan x suka melayu? ngape lak ngaku2 memiliki bhs msia/melayu

bhs awak tu kan aga ka ...

Suka hati aku la nak pakai bahasa Rumpun Sunda-Sulawesi....saya tak suka orang Melayu tapi saya sayang bahasa Melayu....kenapalah bahasa ni tak dipanggil Bahasa Hebat..kenapa lah bila bahasa ini diidentitikan dengan masyarakat Layu?
Reply

Use magic Report

Post time 14-10-2013 11:10 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 14-10-2013 02:34 PM
Suka hati aku la nak pakai bahasa Rumpun Sunda-Sulawesi....saya tak suka orang Melayu tapi saya sa ...


lucu buanget deh...suka bhs tapi tak suka orgnya

duduk tanah melayu tapi tak reti tima kasih, malah memburuk2kan org mly..

Last edited by Kerêta_Angin on 21-11-2013 01:25 AM

Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2013 10:52 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 14-10-2013 11:10 PM
lucu buanget deh...suka bhs tapi tak suka orgnya

duduk tanah melayu tapi tak reti tima kasih, m ...

Tanah Melayu tu di Sumatera bukannya di Semenanjung...lebih tepat lagi tanah Melayu tu di Batanghari, Muaro Jambi

bahasa Hebat takkan mengutuk bangsa nya sendiri sebagai LAYU
Reply

Use magic Report

Post time 18-10-2013 10:57 PM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 14-10-2013 10:14 PM
apa yg hinanya? bhs melayu tu jd identiti bagi org melayu.sama gak suku2 lain seperti sunda,buto ...
daripada mcm di msia..bhs suku lain tak mendpt yg sewajarnya...
Kerana Malaysia diperintah oleh keturunan yang paling muliya dan paling hebat kononya iaitu ras Melayu-layu...maka suku2 lain terabai..soundal ponya melayu
Reply

Use magic Report

Post time 19-10-2013 04:33 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 18-10-2013 02:52 PM
Tanah Melayu tu di Sumatera bukannya di Semenanjung...lebih tepat lagi tanah Melayu tu di Batangha ...

tanah melayu tu di persekitaran selat melaka dan laut china selatan.
Reply

Use magic Report

Post time 19-10-2013 04:36 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 18-10-2013 02:57 PM
Kerana Malaysia diperintah oleh keturunan yang paling muliya dan paling hebat kononya iaitu ras Me ...

ni mcm kes x puas hati jerk ni..

ada apakah gerangan??

cer cite...cer cite.....
Reply

Use magic Report

Post time 20-10-2013 07:31 AM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 19-10-2013 04:36 PM
ni mcm kes x puas hati jerk ni..

ada apakah gerangan??

Nak cerita apa lagi...Melayu tu memang bangsa paling jijik...mengaku dan perasan kononnya semuliya bangsa Yahudi dan Arab

Cuba baca Buku The Malay Sketches, The Malay Delimma dan banyak lagi ko akan tahu lebih banyak tentang bangsa Soundal ini
Reply

Use magic Report

Post time 20-10-2013 07:37 AM | Show all posts
Kerêta_Angin posted on 19-10-2013 04:33 PM
tanah melayu tu di persekitaran selat melaka dan laut china selatan.

Memang betul Tanah Melayu tu di Laut, daratannya dah tenggelam...makanya hidup merempat kat negeri orang
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 20-10-2013 10:25 AM | Show all posts
Cina dan India kalau bertutur fasih dalam bahasa Melayu pon boleh bertukar jadik keturunan Melayu???

Jijik nye
Reply

Use magic Report

Post time 21-10-2013 03:03 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 19-10-2013 11:31 PM
Nak cerita apa lagi...Melayu tu memang bangsa paling jijik...mengaku dan perasan kononnya semuliya ...

dia cakap ttg melayu secara general la tu...termasuk awok skali...
Reply

Use magic Report

Post time 21-10-2013 03:08 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 19-10-2013 11:37 PM
Memang betul Tanah Melayu tu di Laut, daratannya dah tenggelam...makanya hidup merempat kat negeri ...

maksudnya tanah melayu tu di semenanjung,di pesisir sumatera dan pesisir kalimantan bahagian barat...hadeuh
Reply

Use magic Report

Post time 21-10-2013 03:11 PM From the mobile phone | Show all posts
nobito posted on 20-10-2013 02:25 AM
Cina dan India kalau bertutur fasih dalam bahasa Melayu pon boleh bertukar jadik keturunan Melayu??? ...

yer...jijiknye..

yer..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

24-6-2024 08:56 AM GMT+8 , Processed in 0.075623 second(s), 42 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list