CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 13847|Reply: 2

Asal Usul Gemas

[Copy link]
Post time 29-6-2009 08:22 AM | Show all posts |Read mode
Asal usul Gemas
Oleh Mohd Azis Ngah dan Nor Shahfizan Hasim


Terowong yang menjadi laluan pelombong emas.

Dipercayai cantuman perkataan Inggeris 'gold' dan omeh (emas) serta loghat Negeri Sembilan 'gomeh' yang bermaksud gua emas

PERTAMA kali menjejakkan kaki ke Gemas, Negeri Sembilan, banyak mengubah persepsi awal mengenai bandar kecil ini, apatah lagi tempat bersejarah itu cukup tenang, aman dan penduduknya ramah serta mudah mesra.

Dari segi sejarah, Gemas menjadi titik pertemuan penting laluan Kereta api Tanah Melayu Berhad (KTMB) menghubungkan pantai timur dan pantai barat Semenanjung. Stesennya dibina sejak 1992 masih beroperasi hingga sekarang dan itu cuma sebahagian daripada seribu kenangan dan sejarah negara.

Kedudukannya bersempadan dengan Johor dan Pahang dianggap strategik, bahkan ada yang menggelarnya Segi Tiga Emas.

Bukan setakat Segi Tiga Emas, bandar kecil ini juga sebenarnya mendapat nama sempena sejenis logam kuning yang mahal harganya iaitu emas.

Ada yang mengatakan nama Gemas bermula apabila orang Inggeris berhujah dengan orang tempatan mengenai nama logam. Orang Inggeris menamakan ‘gold’ tetapi penduduk mengatakan ia ‘omeh’ dan gabungan kedua-duanya menjadi Gomeh sebelum ejaannya dimuktamadkan sebagai Gemas.


Batang besi dipercayai pahat melekat dipermukaan dinding gua.

Penduduk tempatan mengatakan ia sebenarnya dinamakan sempena penemuan tempat lombong emas di sebuah gua yang mereka namakan ‘Gomeh’ (gua emas). Apa pun ia sebenarnya berkaitan dengan penemuan logam emas.

Kedua-duanya saling berkaitan dan mungkin ramai yang tidak menyedari bahawa gua emas itu memang wujud, cuma ia sebenarnya adalah bekas tapak lombong emas yang terletak di sebuah bukit. Teori awal yang mengaitkan perdebatan mengenai emas itu memang logik kerana diakui, pelombong asalnya ialah orang Inggeris yang bekerjasama dengan penduduk tempatan.

Berikutan penemuan lombong emas itu, nama Gemas terus popular dan ditukar menggantikan nama asal iaitu Ayer Terap yang diambil sempena anak sungai berhampiran Rumah Rehat Gemas.

Gua emas itu terletak Bukit Jalor, kira-kira lima kilometer dari Simpang Dua. Kedudukannya di atas bukit dikelilingi kebun getah dan memerlukan pengunjung mendaki bukit kira-kira 500 meter untuk sampai ke lokasi.


Lubang peninggalan pelombong emas
yang dipercayai mati tertimbus.

Tempat ini belum diteroka sepenuhnya tetapi kini Pejabat Daerah Gemas dengan kerjasama penduduk setempat menjadikannya sebagai tarikan baru pelancongan yang dimasukkan antara produk pakej homestay atau inap desa.

Wartawan Berita Minggu berpeluang memasuki gua itu bersama penduduk, diiringi pasukan Jabatan Bomba dan Penyelamat Gemas serta dua penolong pegawai daerah, Mohd Khairul Azmi Khairuddin, 26, dan Mohd Khatib@Fazri Amran, 25.

Terlalu banyak lubang di puncak bukit dipercayai antara lubang angin bersambung dengan lombong. Kedudukannya yang agak tertimbus membahayakan pengunjung dan mereka harus bergerak mengikut arahan dan tanda amaran yang dilekatkan oleh bomba dan penyelamat.

Sebaik mendaki peringkat pertama ke puncak, kami menemui dua lubang utama, lapisan bawahnya berlapis tidak rata dan boleh kelihatan kelawar berterbangan. Kedalaman dianggarkan 50 meter dan kemungkinan ia lubang angin yang bersambung dengan gua.

Pegawai Bomba Kanan II, Gazali Maslan, membawa kami menuruni bukit menuju ke pintu gua. Tiga lagi anggotanya, Bakhtiar Jamaludin, Yahya Shamsudin, Khairulnizam Yusof sudah menunggu di sana kerana mereka melalui laluan bawah ke pintu gua dengan membawa peralatan keselamatan.

Ketua Kampung, Baharin Yusup, 68, membacakan doa selamat sebelum kami memulakan perjalanan dan sebaik menjejakkan kaki ke dalam gua, kami disambut deruan bunyi kelawar berterbangan.

Sepanjang dinding gua itu dipenuhi dengan kesan ketukan dipercayai menggunakan pahat besi untuk melombong tetapi aliran coraknya cukup teratur atau sehala. Dinding itu dipenuhi pepijat gua yang saiz dua kali lebih besar daripada pepijat rumah.

Sepanjang perjalanan dianggarkan sejauh satu kilometer itu, kelihatan beberapa terowong kecil menghala ke atas dan bawah. Laluan ke atas kemungkinan adalah lubang angin dan terowong ke bawah kemungkinan bersambung dengan aliran sungai bawah tanah.

Pada satu lubang kecil menghala ke bawah kelihatan air yang cukup bersih. Satu lagi mempunyai anak tangga tetapi semuanya menjadi syurga kelawar. Ribuan kelawar berterbangan sebaik saja limpahan lampu suluh menghala ke arah haiwan berkenaan.

Beberapa persimpangan ditandakan dengan pelekat keselamatan sebagai amaran supaya pengunjung tidak memasuki laluan berkenaan kerana berbahaya dan jelas ada antaranya kelihatan kesan tanah runtuh.

Mungkin rezeki, ketika tiba di penghujung laluan, kami ternampak satu batang besi dipercayai pahat yang terbenam hampir separuh pada dinding gua. Sebelum ini, pahat itu belum pernah ditemui pengunjung. Penemuan itu menguatkan lagi teori penggunaan pahat untuk melebarkan dinding lombong.

Seorang penduduk yang mengikuti rombongan kami, Abd Halim Dolah, 56, secara berseloroh berkata, jika sesiapa yang berjaya mencabut pahat itu, kemungkinan hajatnya dimakbulkan.

Penemuan itu membuktikan kaedah melombong di situ menggunakan pahat dan kedudukannya berhampiran anak sungai menggambarkan proses membersihkan batu pecah dilakukan di tepi sungai.

40 pelombong dipercayai tertimbus

DI PUNCAK bukit bersebelahan bukit menempatkan gua emas, ada lubang segi empat yang cukup besar. Berdasarkan cerita lisan, di situlah 40 pelombong pelbagai bangsa tertimbus dan sehingga sekarang tiada sesiapa pernah masuk ke lubang berkenaan.

Saiznya selebar enam kaki dengan kedalaman yang boleh dilihat kira-kira 150 kaki, dipercayai laluan utama tempat operasi mengeluarkan emas yang menggunakan sistem seperti mengeluarkan air daripada perigi. Bagaimanapun, usaha mengesan kesan tinggalan termasuk tapak simen atau besi tidak berhasil.

Pegawai Bomba Kanan II, Gazali Maslan, berkata sehingga kini, lubang itu belum pernah diteroka kerana ia cukup berbahaya dan memerlukan peralatan serta kos tinggi untuk masuk ke dalamnya.

“Cukup dalam dan kami percaya ia sudah banyak tertimbus. Mungkin lebih dalam daripada apa yang kita nampak. Berdasarkan cerita lisan, 40 pelombong mati tertimbus di situ. Mungkin jika diteroka, rangka mereka boleh ditemui,” katanya.

Sebelum itu, sepanjang perjalanan keluar dari bukit pertama ke bukit kedua, kami menemui longgokan batu bata bersegi empat di satu kawasan. Ia dipercayai tinggalan aktiviti perlombongan dan turut ditemui satu piring besi bulat berlubang di tengah.

Kira-kira 10 meter dari situ, kami melihat beberapa batang cerucuk besi yang hampir terbenam di dalam tanah. Kedudukannya yang terletak pada satu barisan kelihatan menghala ke arah satu lubang besar yang hampir tertimbus.

Penolong Pegawai Daerah, Mohd Khairul Azmi Khairuddin, 26, menjelaskan sejak menerokai kawasan itu, mereka tidak pernah menemui cerucuk besi berkenaan.

“Kami percaya banyak lagi kesan tinggalan akan ditemui jika meneroka lebih teliti di kawasan sekitar. Kawasan ini akan dikomersial untuk pelancongan tanpa menjejaskan ekologi dan alam semula jadi. Biarkan kawasan ini kelihatan seperti asal, cuma perlu ditambah aspek keselamatan.

“Buat masa ini, mungkin sukar untuk membuat kajian akademik tetapi ia bukan mustahil jika terdapat mana-mana pengkaji tempatan yang berminat. Kami akan mempromosikan tempat ini dengan pemantauan ketat untuk menjaga keasliannya,” katanya.

Penduduk kampung, Baharin Yusup mengakui walaupun gua itu terletak berhampiran tempat tinggal mereka, itu adalah kali kedua beliau menjejakkan kaki ke sana.

“Tidak ramai penduduk yang pernah ke sini, bahkan mungkin ada yang tidak tahu lokasi sebenarnya. Kami yakin, kawasan ini mampu menjadi tarikan pelancongan,” katanya.

INFO:

Lombong Gua Emas


    * Berusia hampir 100 tahun
    * Dibuka pada awal 1920-an dan ditutup pada 1942 ketika Perang Dunia Ketiga.
    * Jaraknya dari Kuala Lumpur dianggarkan 165 kilometer.
    * Saiz terowong lombong (tiga kaki lebar dan 6 kaki tinggi) .



Sejarah ringkas Gemas

    * Penduduk asal berketurunan orang Melayu Asli
    * Ditadbir seorang ketua iaitu Datok Sabun, berasal dari Minangkabau yang berhijrah bersama dengan angkatan ke Seri Menanti.
    * Mula membuka kampung di Kampung Ladang.



Tip memasuki gua emas

    * Memakai kasut getah panjang kerana laluannya air bercampur tahi kelawar.
    * Membawa lampu suluh.
    * Mesti diiringi pasukan keselamatan.
    * Patuhi arahan dan tanda keselamatan di dalam dan sekitar gua.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 25-7-2009 04:19 PM | Show all posts
ohh gitu nama gemas tercipta... kira kayo gak laa kite ek.. ada emas dulu.... tp... yg kayo.. org inggeris laa ek..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 13-9-2009 03:44 PM | Show all posts
Sunday September 13, 2009
A nostalgic town that stood the test of time

FEW towns in Malaysia today capture the charm and splendour of yesteryear, untouched by modernisation and exuding nostalgia, especially for those who grew up in such a milieu.

One such town is Gemas.

It is deeply rooted in history, too. A friend once enlightened me that Gemas derived its name from Gua Emas. Apparently, there was a cave near Gemencheh where gold was believed to have been found.

Perhaps I am being sentimental or may be because I yearn for the good old days. Personal feelings aside, any tourist will definitely be enthralled by the beauty of this town. Old buildings, a relic of the colonial era, some dating back to the 1930s, still adorn the town’s facade.

Gemas’ claim to fame is its railway station - a meeting point for Malaysia’s west and east coast lines. It is, today, still a hive of activity. The station is one of the country’s oldest, completed in 1923 by the Federated Malay States (FMS) Railway.

The station is in itself a tourist attraction, with its wood structures, plastered bricks for the walls, corrugated tiles for the roof and a concrete floor. Most of the original features are still there.

During the Second World War, Gemencheh Bridge near Gemas witnessed a ferocious combat between the Japanese Imperial Army and the Australian Imperial Force. A memorial to the fallen Australian soldiers now stands at the site of the destroyed bridge.

Few among the younger generation are aware of the historical significance of towns like Gemas, as a result of these being by-passed for the highways.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

25-4-2024 07:49 AM GMT+8 , Processed in 4.172502 second(s), 28 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list