CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT
Search
Carian Terbanyak:
View: 15129|Reply: 111

ULAT MULONG

[Copy link]
Post time 2-3-2009 10:22 PM | Show all posts |Read mode
Ulat sagu yang menjadi kegemaran rakyat sarawak. Baru-baru ni (malam ahad lepas) Majalah 3 memaparkan kisah ulat mulong yang menjadi tradisi makanan orang2 di Sarawak samada dimasak atau dimakan begitu sahaja..

Apa kata mufti tentang neh..?


Dalam mazhab syafie terang2 dah hukumnya:

Segala macam ulat dihukumkan HARAM memakannya. Yang diistisna' (dikecualikan) hanyalah ulat yang terwujud dalam cuka atau buah-buahan yg sukar hendak dibezakan apa lagi untuk dibuang, yg dimakan bersama2 cuka atau buah2an tersebut  - termakan bersama ~  yg dimakan adalah buah sedangkan ulatnya ikut termakan sekali.
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 2-3-2009 10:25 PM | Show all posts

Balas #1 indah1285\ catat

waa, ulat mulong la plak....

tatau apa hukumnya....tapi dengar cerita orang, katanya ulat tu memang sedap....

so tunggu yg arif...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 2-3-2009 10:25 PM | Show all posts
Ulat Mulong...

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 2-3-2009 10:26 PM | Show all posts

Reply #2 ussopp's post

tunggu makcik mengamuk dan obelisk masuk... depa mamam tak neh...
Reply

Use magic Report

Post time 2-3-2009 10:26 PM | Show all posts
makan idup2 lak tuh aku xtau hukumnya.. hrp sape2 leh bgtau..
Reply

Use magic Report

Post time 2-3-2009 10:28 PM | Show all posts

Balas #1 indah1285\ catat

betul ke?

Tapi ulat ni duk dalam pokok sagu kan............sama la dengan duk dalam buah...................
Reply

Use magic Report

Post time 2-3-2009 10:30 PM | Show all posts

Balas #3 indah1285\ catat

uurm.....dapnyer....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 2-3-2009 10:31 PM | Show all posts

Reply #6 azmira81's post

baca elok2 hukum memakan ulat tuh... TERMAKAN bukan sengaja pi kutip ulat tu jd makanan...
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 2-3-2009 10:31 PM | Show all posts

Balas #6 azmira81\ catat

ulat dalam buah yg dibenarkan tu atas sebab2 susah nak dielakkan, bukan dimakan dengan riang ria...

so hukumnya tak sama....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 2-3-2009 10:33 PM | Show all posts

Reply #7 ussopp's post

waaaaaa


masa tengok kat tv hr tuh seorang makcik tu tunjuk kat lidah dia ulat mulong bergerak2 lagi, dia pi geget n telan dengan mimik muka the very delicious...
Reply

Use magic Report

Post time 2-3-2009 10:37 PM | Show all posts

Balas #10 indah1285\ catat

ngeri gak ,  

so tunggu la yang arif.....
Reply

Use magic Report

Post time 2-3-2009 10:37 PM | Show all posts

Reply #3 indah1285's post

Kalau lalu makan jelah. Mazhab Malik kan tak apa?

Kalau aku, secara peribadinya, tengok yang gemuk-gemuk berlipat-lipat tu... hihihihihi!!! hahahahaha!!! Cabuuutttt!!!
Reply

Use magic Report

Post time 2-3-2009 10:41 PM | Show all posts
gal de kawan sarwak mse gal kje kat sabah..
die iban n non muslim..
die tak mkn ulat 2..
tp die ske cri cz mak die ske mkn..
die bto gal..
mak die kate sedap..
tp die tak lalu nak mam..
waa..
gal tgk pon da geli..
ni nak makan..
bluwekkkk...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 2-3-2009 10:41 PM | Show all posts

Reply #12 manzilla's post

kita bercakap psl majoriti yg bermazhab syafie ler...

In sendiri tengok pun rasa geli geleman dah..
Reply

Use magic Report

Post time 2-3-2009 10:42 PM | Show all posts
aku takut tguk rupa ulat nih....
Reply

Use magic Report

Post time 2-3-2009 10:44 PM | Show all posts
yum yum...my favourite..
aku suka makan ulat mulong..
klu bapa aku pi balik Mukah...
mesti aku soh bapa aku beli ulat mulong..
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 2-3-2009 10:44 PM | Show all posts

Reply #14 indah1285's post

Pedulikan yang jumud dengan mazhab syafie. Islam ni kan luas.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 2-3-2009 10:45 PM | Show all posts


yang da siap dimasak..
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 2-3-2009 10:46 PM | Show all posts

Reply #16 makcikmengamok's post

adeh..

makan cmtu ker makcik? mana lbh bes dimasak ke tidak?
Reply

Use magic Report

Post time 2-3-2009 10:46 PM | Show all posts

Reply #18 indah1285's post

Masih tak menarik...
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

8-8-2022 12:27 PM GMT+8 , Processed in 0.083954 second(s), 21 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list