CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT
Search
Carian Terbanyak:
View: 17549|Reply: 240

PERBINCANGAN TENTANG AHLI KITAB.

[Copy link]
Post time 20-1-2009 11:08 PM | Show all posts |Read mode
Sudah lama duk di dalam benak tapi tak tahu nak mulakan dari mana. So, In bukak topik ni untuk kita bincang apa saja tentang Ahli Kitab.

Benarkah masih ada Ahli Kitab sekarang ini?

Ciri2 yang boleh didifinisikan sebagai ahli kitab.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
 Author| Post time 20-1-2009 11:10 PM | Show all posts
Ayat yang membolehkan berkahwin dengan wanita Ahli Kitab...




"Pada hari ini, benda-benda yang baik dihalalkan bagi kamu, dan makanan orang-orang yang diberi al-Kitab adalah halal bagi kamu, dan dihalalkan bagi mereka, makanan kamu. Begitu juga wanita-wanita yang mukmin, dalam pernikahan, dan menikahi wanita-wanita daripada mereka yang diberi al-Kitab sebelum kamu, jika kamu memberikan mereka upah mereka, dalam ikatan perkahwinan, bukan dalam perzinaan, atau menjadikannya teman rahsia. Sesiapa yang tidak percaya dalam keimanan, amalannya menjadi sia-sia, dan di akhirat dia termasuk orang-orang yang rugi."  -  Q :  Al Maa'idah 5. 5


Persoalannya, bagaimanakah ciri2 ahli kitab tersebut menurut ukuran Al Quran..

[ Last edited by  indah1285 at 20-1-2009 11:11 PM ]
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 20-1-2009 11:18 PM | Show all posts
Menyembah atau mentauhidkan Allah sahaja tanpa yang lain.

Katakanlah, "Wahai ahli Kitab, marilah kepada satu kata yang sama, antara kami dan kamu, bahawa kita tidak sembah melainkan Allah, dan bahawa kita tidak menyekutukan sesuatu dengan-Nya, dan janganlah sebahagian kita mengambil sebahagian yang lain sebagai pemelihara-pemelihara, selain daripada Allah." Dan jika mereka berpaling, katakanlah, "Saksilah bahawa kami adalah muslim."  - Q : Ali Imran : 64.



Percaya kepada Al Quran sebagai kitab panduan selain kitab mereka.

Dan daripada ahli Kitab ada yang mempercayai Allah, dan apa yang diturunkan kepada kamu, dan apa yang diturunkan kepada mereka; mereka merendah hati kepada Allah, tidak menjual ayat-ayat Allah untuk harga yang sedikit. Mereka itu, upah mereka adalah di sisi Pemelihara mereka; sesungguhnya Allah cepat membuat perhitungan.  -  Q : Ali Imran : 199



Tidak percaya atau mengatakan tuhan itu tiga dalam satu (Allah, Roh dan Al Masih)

Wahai ahli Kitab, janganlah kamu berlebih-lebihan dalam agama kamu, dan jangan kamu mengatakan terhadap Allah kecuali yang benar. Al-Masih, Isa putera Mariam, hanyalah rasul Allah, dan Kata-Nya yang Dia melemparkan kepada Mariam, dan Roh daripada-Nya. Maka percayalah kepada Allah, dan rasul-rasul-Nya, dan janganlah mengatakan, "Tiga." Hentikanlah; itu lebih baik bagi kamu. Allah hanyalah Tuhan Yang Satu. Dia disanjung - bahawa Dia mempunyai seorang anak! Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi; cukuplah Allah sebagai wakil.  -  Q : An Nisaa : 171



Tidak mengatakan atau percaya bahawa Uzair dan Al Masih adalah anak Allah.

Orang-orang Yahudi berkata, "Uzair ialah putera Allah"; orang-orang Kristian berkata, "Al-Masih ialah putera Allah." Itu adalah ucapan daripada mulut mereka, menurut ucapan orang-orang yang tidak percaya sebelum mereka. Allah memerangi mereka! Bagaimanakah mereka dipalingkan?  -  Q : At Taubah : 30.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 20-1-2009 11:19 PM | Show all posts
Itulah antara ciri2 ahli kitab yang diiktiraf oleh Allah melalui firmanNya.  Oleh itu adakah ciri2 diatas menepati seperti Ahli kitab yang ada sekarang..?
Reply

Use magic Report

Post time 20-1-2009 11:40 PM | Show all posts

Balas #4 indah1285\ catat

nak kawen ngan ahlil-kitab ke ?
kalo tak, masakan pokok bergoyang?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 20-1-2009 11:47 PM | Show all posts

Reply #5 ussopp's post

oit oit oiiittt......:@ :@ :@ :@


pokok bergoyang sebab angin kencang....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 20-1-2009 11:48 PM | Show all posts

Reply #5 ussopp's post

hanya lelaki sahaja dibenarkan berkahwin dgn Ahli Kitab, bang usop ooii...
Reply

Use magic Report

Post time 20-1-2009 11:49 PM | Show all posts

Balas #6 indah1285\ catat

hehe....ok2....baiklah ada angin rupenyer....

opp...sorry la terbuat joke plak....saya tak ada pengetahuan tentang ini....sekadar memerhati saje....
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 20-1-2009 11:50 PM | Show all posts

Balas #7 indah1285\ catat

ooo....alamak, tak jadi gosip , Alhamdulillah~
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 20-1-2009 11:56 PM | Show all posts

Reply #8 ussopp's post

ala.. xkan xde kot....

jomlah sama2 diskuz...
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2009 12:03 AM | Show all posts

Balas #10 indah1285\ catat

hurm, okeylah.....

apa yg saya tahu, dari yg biasa kita dengar , selalu diperkatakan yang ahli kitab zaman sekarang tidak memenuhi kriteria2 ,maka tak boleh kahwin lah......

itu yg biasa didengar........mungkin ada tapi susah nya nak tau....
ada ka organisasi yg boleh dijumpai?

in camna, ada tau apa2?.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-1-2009 12:09 AM | Show all posts

Reply #11 ussopp's post

tu la yang nak tahu neh...

ada tak sapa2 yg tahu... kalo ada pun, depa xleh tolak kenabian Muhammad saw... sedangkan menurut miqdal xde tertulis dlm kitab depa psl Rasulullah saw, cmne depa nak ikut dan cmne lak depa neh leh digelar ahli kitab?

Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2009 12:12 AM | Show all posts

Balas #12 indah1285\ catat

a, ah....tu la.....miqdal pun banyak bagi maklumat jugak....so makin clear lah....

hmm....tapi kat indonesia, diorang amalkan perkahwinan nie kan.....?

mungkin ada alasan yang kita tak tau....
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2009 12:16 AM | Show all posts
Originally posted by ussopp at 21-1-2009 12:12 AM
a, ah....tu la.....miqdal pun banyak bagi maklumat jugak....so makin clear lah....

hmm....tapi kat indonesia, diorang amalkan perkahwinan nie kan.....?

mungkin ada alasan yang kita tak tau....


Indonesia gunakan konsep pancasila. Tapi sekarang dah tak semudah dulu untuk berkahwin lain agama ni..
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2009 12:16 AM | Show all posts
zamang leni dah takde ahli kitab...ahli kitab ni adalah orang yang berpegang dengan kitab2  asli yang diturunkan kepada nabi2 terdahulu...ader ke kitab2 yang asli n??i...setahu yang aku dengar dan baca ianya tersimpan kat vatican city dan dikawal ketat dan dirahsiakan. Kitab2 yang ada sekarang such Taurat, Injil & Zabur semua telah diubah-suai...so, takyah lah nak berangan nak kawin ngan ahli kitab...kawin la ngan ahli Quran je dah la...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-1-2009 12:17 AM | Show all posts

Reply #13 ussopp's post

kat us pun berlaku gak...

eh, mak migdal yahudi n bapak dia muslim.... tp dh berpisah sewaktu usia dia 13 tahun...

migdal da pi us rasanya... kalo masuk porem mai ler jenguk sini....


ps: ada makhluk pm marah2 kat dia lah..
Reply

Use magic Report

ADVERTISEMENT
Post time 21-1-2009 12:20 AM | Show all posts

Balas #14 juwaini\ catat

oooooo........pancasila? juwaini, elaborate lah bagi ringkas2 pun jadi la.....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-1-2009 12:20 AM | Show all posts

Reply #15 matlampir's post

masalahnya abg mat.... ada yg marah2 In bila ckp xde dh ahli kitab... adeh..

ni yg bukak tred ajak bincang ramai2....


ahli quran pun tak ramai gak abg mat....
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2009 12:23 AM | Show all posts

Reply #18 indah1285's post

nanti akhir zaman sebelum kiamat... tak kan ada ahli quran dah...so, tak perlu la heran...semuanya telah tertulis dalam kitab yang nyata
Reply

Use magic Report

Post time 21-1-2009 12:24 AM | Show all posts
Originally posted by ussopp at 21-1-2009 12:20 AM
oooooo........pancasila? juwaini, elaborate lah bagi ringkas2 pun jadi la.....


http://en.wikipedia.org/wiki/Pancasila_(politics)

Kat Indonesia dulu, perkahwinan adalah ikatan sivil, bukan ikatan agama. So, nak kahwin dengan agama lain takde masalah selagi berdaftar dengan kerajaan..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

8-8-2022 12:41 PM GMT+8 , Processed in 0.102097 second(s), 25 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list