CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 23295|Reply: 137

Agama Syiah dan marjaienya yang flexibel

[Copy link]
Post time 9-8-2008 12:07 PM | Show all posts |Read mode
Syiah adalah sebuah agama samawi yang sungguh unik. Ia adalah sebuah agama yang flexibel, boleh berubah mengikut peredaran zaman dan keadaan semasa. Perkara yang flexibel dalam agama syiah bukan setakat soal feqah, tapi termasuk juga soal akidah, berbeza dengan ahli sunnah yang hanya flexibel dalam soal feqah sahaja tapi tidak akidah.

        Penganut-penganut ajaran syiah berbangga dengan keflexibelan agama mereka di depan ahli sunnah, bagi mereka, disebabkan perkara inilah agama mereka tidak jumud, tidak seperti katak di bawah tempurung dan tidak ketinggalan zaman. Mereka juga merendah-rendahkan ahli sunnah kerana mendakwa agama mereka jumud dan ketinggalan zaman, bagi mereka,  ini zaman orang bawa kereta, bukan naik unta.

        Apakah resipi rahsia keunikan agama syiah? Ya, ia adalah marjaie. Marjaie adalah satu golongan yang didakwa mempunyai kuasa untuk merombak dan menggubal agama syiah, termasuk dalam hal-ehwal akidah.

        Marjaie-marjaie ini pula ramai, pendapat mereka juga boleh berubah-ubah dan berbeza-beza. Sesungguhnya tidak ada di dalam dunia ini agama yang seflexibel agama syiah dan inilah yang menjadi kebanggaan penganut-penganutnya.

        Oleh kerana penganut-penganut agama syiah mendakwa ahli sunnah jahil dan agama mereka jumud kerana tidak ada konsep marjaie, maka ahli sunnah mula berminat untuk mempelajari dengan lebih lanjut tentang konsep marjaie syiah. Mungkin suatu hari nanti ahli sunnah juga akan mengamalkan konsep marjaie seperti syiah dalam agama mereka.

Berikut adalah beberapa persoalan yang timbul dari pihak ahli sunnah tentang konsep marjaie. Harap pengamal ajaran syiah menjawabnya, inilah peluang anda untuk berdakwah secara online.

1. Siapakah yang lantik marjaie-marjaie?

2. Siapakah marjaie syiah sekarang?

3. Adakah semua marjaie sepakat tentang satu-satu perkara dalam satu masa? Ataupun boleh berlaku khilaf sesama mereka dalam satu perkara?

4. Apakah kuasa yang ada pada marjaie? Adakah marjaie mempunyai kuasa membatalkan kata-kata dan pendapat imam-imam maksum yang dirasanya tidak sesuai dengan keadaan semasa?

5. Apa akan berlaku sekiranya pendapat marjaie bercanggah sesama mereka? Siapakah yang akan menjadi ikutan?

6. Tak semua ulama syiah atau ayatollah adalah marjaie, mana-mana yang bukan marjaie itu macam mana pula dengan suara mereka?

7. Adakah pendapat ulama bukan marjaie hanya laku bila bersesuaian dengan pendapat marjaie?

8. Berapa orangkah marjaie yang boleh ada dalam satu-satu masa?

9. Apakah kaedah yang digunakan oleh marjaie-marjaie untuk memilih hadis-hadis dan ijtihad-ijtihad dalam kitab-kitab mereka untuk digunapakai?

10. Adakah marjaie boleh menggubal atau merombak akidah-akidah syiah? Misalnya kepercayaan terhadap Quran hari ini?

11. Sekiranya syiah tidak mengikut mujtahid yang sudah mati, maka apa perlunya kitab-kitab seperti Usul Kafi, Ihtijaj, Tafsir al-Qummi dan lain-lain? Bukankah tuan kitab-kitab itu semua sudah mati? Sekiranya orang yang sudah mati tidak diikut lagi, mengapa kitab-kitab mereka masih jadi rujukan? Adakah hanya 'tuan kitab' saja yang tidak diikut tapi tidak kitabnya?

12. Sheikh Saduq dan 3 orang lagi itu juga adalah ulama-ulama syiah yang sudah mati, tapi mengapa mereka masih dijadikan ikutan oleh marjaie sekarang?

13. Kalau syiah tak ikut mujtahid yang sudah mati, marjaie yang hidup pula ikut siapa?

14. Adakah marjaie-marjaie itu maksum? Jika tidak maksum, mengapa mereka boleh membatalkan pendapat-pendapat imam-imam yang maksum? Apakah kaedah yang mereka guna?

15. Sekiranya marjaie yang kata Quran hari ini tidak ada tahrif mati dan lahir pula marjaie baru yang kata Quran hari ini sudah ditahrifkan, apa pula tindakan penganut-penganut agama syiah? Kami dengar dan kami patuh?

16. Marjaie zaman sekarang mengatakan Quran hari ini tidak ada tahrif, tapi marjaie-marjaie zaman dulu kata Quran hari ini sudah ditahrifkan, apakah nasib mereka dan pengikut-pengikut mereka? Adakah mereka mati dalam kesesatan? Adakah mereka masuk neraka?

17. Anda adalah seorang penganut agama syiah, jadi anda mengatakan Quran hari ini tidak ada tahrif, namun apa pula kata anda terhadap Quran yang sama sekiranya anda hidup di zaman marjaie yang kata Quran hari ini sudah ditahrifkan? Adakah kata-kata anda itu adalah semata-mata kerana anda hidup pada tahun 2008?

18. Macam manakah cara penganut ajaran syiah mengikut marjaie mereka? Secara Taqlid buta tanpa banyak soal?

19. Adakah anda pasti marjaie anda tidak bertaqiyyah bila mengatakan sesuatu? Sedangkan mereka tidak mengkafirkan marjaie-marjaie lain dan mutaqaddimin mereka kerana berlainan akidah dengan mereka dan itu cukup jelas sekali. Sebijik macam polis yang menyamar jadi penjahat, dia tak akan tembak mati polis lain.

20. Anda pasti ke akidah marjaie anda tak akan berubah sekiranya mereka digantikan dengan marjaie baru? Sedangkan akidah mereka telah pun berubah pada masa lalu? Daripada kata Quran hari ini ada tahrif kepada kata Quran hari ini tak ada tahrif? Sekiranya mereka berubah, adakah anda akan ikut mereka? Jika ya, mengapa? Jika tidak, mengapa?

21. Apakah kaedah yang dipakai oleh para marjaie yang tidak maksum bila mereka mengeluarkan suatu pendapat yang nyata sekali bercanggah dengan pendapat imam-imam yang maksum?

22. Adakah pendapat imam-imam yang maksum / hadis-hadis daripada mereka akan menjadi daif / lemah secara automatik bila ia bercanggah dengan pendapat marjaie?

23. Sekiranya ia menjadi daif secara automatik bila bercanggah dengan pendapat marjaie semasa, adakah ia akan menjadi sahih kembali bila muncul pula seorang marjaie lain yang berpendapat sama seperti imam-imam tersebut?

24. Sejak bilakah konsep marjaie dalam agama Syiah mula diperkenalkan? Adakah pada zaman imam 12 lagi ia sudah ada atau ia hanya muncul pada zaman kemudian?

25. Apakah tujuan konsep marjaie ini diperkenalkan?

26. Apakah dasar konsep marjaie?

27. Apakah faktor yang menyebabkan marjaie yang suatu ketika dulu minoriti sekarang sudah bertukar jadi majoriti dan marjaie yang suatu ketika dulu majoriti sekarang sudah bertukar menjadi minoriti? Bahkan yang suatu ketika dulu tidak wujud pun tapi sekarang menjadi majoriti, manakala yang dulu menjadi majoriti pula sekarang sudah pupus?

28. Marjaie ialah naib imam. Tapi, adakah dia juga mempunyai kuasa seperti imam dalam mengemaskinikan agama Syiah?  Kerana menurut Syiah, Allah telah memberikan kuasa kepada imam-imam itu untuk menghalalkan dan mengharamkan apa yang mereka mahu, juga mereka itu mendapat wahyu daripada malaikat yang lebih agung daripada Jibril a.s. (al-Usul min al-Kafi, Tafsir Miraatu al-Anwar, Bashaairu ad-Darajaat). Adakah marjaie yang merupakan naib kepada imam juga mempunyai keistimewaan-keistimewaan tersebut? Ataupun marjaie hanya boleh mengikut imam saja, tanpa mengubah apa-apa yang telah ditentukan oleh imam?

29.
Adakah di dalam Syiah kita hanya dibenarkan mengikut marjaie tertentu yang masih hidup saja? Ataupun kita boleh memilih nak menjadi muqallid kepada marjaie yang disukai oleh kita termasuklah yang sudah mati, sebab satu ketika dulu pun mereka marjaie jugak, cuma kita tak sempat dengan mereka saja. Misalnya kita tak mahu ikut marjaie zaman sekarang yang kata Quran yang ada ini suci daripada tahrif, sebaliknya nak ikut marjaie zaman dulu yang kata Quran ini sudah ditahrifkan. Jadi kafir tak kita kalau buat camtu? Kalau dalam ahli sunnah, orang yang tak sampai ke peringkat mujtahid pun bebas mengikut mujtahid yang ingin diikutinya, tak kira la masih hidup ke sudah mati dan tak jadi kafir buat camtu. Mana ada ahli sunnah kata kalau anda tak ikut imam Syafie, anda kafir.

30. Adakah seorang marjaie Syiah boleh bertaqiyyah dalam ijtihadnya? Terutamanya sekiranya itu dianggap dapat menyelamatkan puak Syiah daripada bahaya fitnah?


marjaie oh marjaie...




Buah cempedak di luar pagar
Ambil galah tolong jolokkan
Saya budak baru belajar
Kalau salah tolong tunjukkan


[ Last edited by  Triple_8 at 12-9-2008 09:08 PM ]
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 10-8-2008 01:19 PM | Show all posts
salam selawat atas nabi muhammad dan ahlulbaitnya...

salam juga kepada saudara triple 8 (jangan percaya terhadap tuah no. syirik 2)

sebelum saya mengulas lebih lanjut..suka sekali saya bertanya...dari mana saudara dapat benda ni?????dan dari kitab mana saudara dapat yg mengatakan syiah flexible dari segi fiqah dan aqidah???atau hanya andaian atau dengar dari mulut ke mulut????


sila tunjukkan bukti...kitab atau realitinya......

harap saudara beri...jgn lari dah

wassalm
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 10-8-2008 04:14 PM | Show all posts

Balas #4 shaikh

Apoplak aku. Syiah sendiri la yang kata.

digga, 07-08-08,
Ekau ni dah poning ko jang?? Lain yang den tanyo lain pulak yang kau meghaban ontah apo2 ontah.
Tidak ada seorang marjaei pun yang hidup sekarang ini mengatakan ada berlakunya tahreef pada al-quran dan kalau kau nak tahu seorang Ayatollah tu tak semestinya dia seorang Marjaei. Contohnya Ayatollah Tabatabai' bukan seorang marjaei dan dia tidak mahu menerima tanggungjawab tersebut. satu kehebatan dalam syiah ialah bahawa tidak adanya sekatan memberi pendapat dan akan sentiasa dibahaskan dari masa ke semasa. Nak banding dengan wahabi tentu tak sama sebab ilmu dalam tradisi mereka sudah menjadi jumud dan begitu juga mereka harapkan agar otak baghal pengikut2 mereka sama juga.


jishang @ billy, 03-08-08,
Recently, sunni (I would say Wahabi) has been implementing a new strategy to attack shia by debating with shia using shia collections of hadiths (shia sources). In other words, prove shia wrong by using their own books. We can see that strategy here. This kind of strategy was successfully done by shia in the past and even until now because sunni believe strongly in shahih hadiths (Bukhari, Muslims, etc).

However, this new strategy of Wahabi becomes less effective on shia because shia believe lightly in their own hadiths since the desicion whether certain hadiths shahih or weak is in the hands of their living Mujtahid. Shia in general are just followers. That's why when debating, shia pay less attention to their own hadiths. Thus, this new strategy has very little effect on shia. Some even don't care.

Another reason, shia don't follow dead Mujtahid. Even if sunni could show convincing proofs from well-known references of shia eulama/mujtahid (in the past), shia can just say "I don't follow that Mujtahid" and end of the story. Only the Wahabi have the feeling that they have successfully convinced the shia. In fact, they haven't.


Setakat ni dua orang ni je ada kat sini, ekau bila pulak?
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2008 10:17 PM | Show all posts
salam

apakah anda membuat satu kenyataan hanya berdasarkan kenyataan orang awam?????seharusnya anda mengambil kata2 dari pala ulama atau bukunya...disini anda telah silap dalam membuat kesimpulan....sepatutnya anda perlu bertanya..apakah begini atau begitu..bukan membuat kenyataan....dari itu..insyllah saya juga akan kemukan kenyataan yg benar dari konsep marjie..dan takliq..di dalam syiah...dan juga kepentingannya di dalam menjaga maslahat umat islam....

wassalam
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2008 11:24 AM | Show all posts
Originally posted by ibnur at 10-8-2008 10:34 PM
hmmm...  kalu lu punya pendapat, apa bisa di pakei?  lu juga bukan marjaie  !!


2 lah...suka cakap tanpa memahami ayat...bukan kenyataan dari aku yg aku akan sampaikan..tapi para ulama lah...

wassalam
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 11-8-2008 12:57 PM | Show all posts

Balas #11 shaikh\ catat

Aku menantinya.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 11-8-2008 11:47 PM | Show all posts

Marjaie-marjaie syiah yang kata Quran hari ini tak ada tahrif, mereka reject bulat-bulat hadis-hadis tahrif dalam kitab mereka kerana mendakwa berpegang dengan satu kaedah yang berbunyi "Jika suatu hadis itu bercanggah dengan Quran (Mushaf Uthmani), maka ia perlu ditinggalkan."

Jika kaedah tersebut memang benar, maka mengapa ulama-ulama dulu yang jadi marjaie dan yang tidak jadi marjaie tidak pakai kaedah tersebut? Mengapa sekarang baru syiah nak pakai kaedah ini? Mengapa tak pakai sejak dulu lagi?

Adakah kerana kaedah ini baru saja dicipta pada awal abad ke-18? Kalau kaedah ni dah lama ada, mengapa dulu tak pakai?

Kalau kaedah ni bukan satu kaedah yang disepakati oleh semua marjaie, apa sebabnya marjaie pada zaman sekarang terima tapi marjaie zaman dulu taknak terima?

Marjaie-marjaie yang pakai kaedah ni pulak, adakah mereka pakai kaedah ni betul-betul? Ataupun mereka hanya pakai kaedah ini untuk mereject hadis-hadis yang tidak sesuai dengan hawa nafsu mereka saja? Mana-mana hadis yang sesuai dengan hawa nafsu mereka, mereka tak pakai kaedah ini terhadapnya, walaupun nyata sekali hadis yang mengikut hawa nafsu mereka itu bercanggah dengan Quran hari ini? Begitu kah?

Daripada apa yang saya faham, marjaie-marjaie syiah hanya pakai kaedah tersebut terhadap hadis-hadis yang tidak sesuai dengan hawa nafsu mereka saja. Sebab mengikut hawa nafsu marjaie zaman dulu, Quran hari ni ada tahrif, jadi mereka tidak pakai kaedah ini terhadap hadis-hadis tahrif. Hawa nafsu marjaie hari ini pulak, Quran hari ini tak ada tahrif, jadi mereka pakai kaedah ini terhadap hadis-hadis tahrif. Suatu hari nanti bila lahir marjaie baru yang kata Quran hari ini ada tahrif pulak, dia akan abaikan saja kaedah tersebut terhadap hadis-hadis tahrif.

Kalau saya salah, cakap kat mana saya salah, dan betulkan.


[ Last edited by  Triple_8 at 12-8-2008 12:55 AM ]
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2008 12:04 AM | Show all posts

Balas #13 Triple_8\ catat

apakah kedudukan tabatabai sebagai ulamak syiah pengarang kitab tu bila dia katakan ayat quran mushaf uthmani ada perubahan yang sengaja dilakukan pada ayat 33:33?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 12-8-2008 12:15 AM | Show all posts

Balas #14 ibnur\ catat

Maknanya dia tak pakai la kaedah tu. Pasal kepala otak dia nak kata Quran hari ni ada tahrif. Kalau dia nak kata takdak tahrif nanti, dia pakai la...

Sebab tu saya kata syiah pakai kaedah tu berdasarkan hawa nafsu saja. Nak pakai, dia pakai, taknak pakai, dia tak pakai.
Reply

Use magic Report

Post time 20-8-2008 02:29 PM | Show all posts
Originally posted by Triple_8 at 12-8-2008 12:15 AM
Maknanya dia tak pakai la kaedah tu. Pasal kepala otak dia nak kata Quran hari ni ada tahrif. Kalau dia nak kata takdak tahrif nanti, dia pakai la...

Sebab tu saya kata syiah pakai kaedah tu berdasarkan hawa nafsu saja. Nak pakai, dia pakai, taknak pakai, dia tak pakai.

Biasanya triple ni dia sangat2 mengambil berat mengenai marji' SYiah. Cuma dia selalu terlupa utk bertanya kpd dirinyas endiri soalan2 berikut:
Sunni kata org2 yg percaya tahrif adalah kafir.
Maka soalan saya, bagaimana pandangan saudara triple kepada beberapa org sahabat yg meyakini berlaku tahrif kepada Quran (rujuk thread tahrif).
Apakah mereka juga kafir? Jika mereka kafir, bukankah haram menjadikan mereka sebagai marji' (org yg dirujuk?) kepada sunnah2 Nabi saaw. dan bukankah telah bersalahan dengan keyakinan Sunni bahawa semua sahabat adalah adil?

saya percaya adalah lebih utama beliau menyelesaikan dulu masalah dalam mazhabnya sendiri sebelum menyibukkan diri berkecimpung dalam hal mazhab lain.

[ Last edited by  billionaire at 20-8-2008 02:31 PM ]
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 31-8-2008 11:52 AM | Show all posts
Semalam time sambut merdeka aku terfikir lagi pasal marjaie ni... Kalau perkara sebesar kepercayaan kepada Quran hari ini pun marjaie boleh tukar daripada tak boleh kepada boleh, aku rasa takkan tu saja yang boleh ditukar.

Aku terfikir pasal apa marjaie zaman sekarang ni tak tukar hukum pakai tudung daripada wajib kepada sunat ke, harus ke, tak la menyusahkan pompuan yang tak suka pakai tudung.

Katalah pada tahun 2031 nanti, marjaie semasa mengeluarkan pendapat bahawa pakai tudung itu tak wajib, maka apa hukumnya pompuan yang sudah tak pakai tudung pada tahun 2008 ini? Berdosa ke?

Kalau berdosa, tak aci. Sebab dosa itu hanyalah diperolehi kerana hidup pada zaman yang salah, pada tahun yang salah.

Camano tu?
Reply

Use magic Report

Post time 31-8-2008 02:41 PM | Show all posts
Aku terfikir pasal apa marjaie zaman sekarang ni tak tukar hukum pakai tudung daripada wajib kepada sunat ke, harus ke, tak la menyusahkan pompuan yang tak suka pakai tudung.

dah tukar ke?  bila dan siapa?
Reply

Use magic Report

Post time 5-9-2008 01:03 PM | Show all posts
Originally posted by Triple_8 at 5-9-2008 10:38 AM
Wei korang semua! Aku dah updatekan post #1.

Berhenti off topik sekejap dan balik belakang tengok.


I think not many shia here want to contribute because too many things to discuss/explain since it may/will touch many other topics before you could understand it (you budak baru belajar kan...). The discussion of this topic may require lots of basic explanation like the concepts of prophethood, imamah, ijtihad, maksum, wilayah, etc (understood by shia, not sunni) before sunni could really appreciate/understand the concept of marjaiah. Even to appreciate the concept of imamah itself may require series of lectures...

Why don't you start with a simple one like....  why shia stiil open the door of ijtihad while sunni close it after the four imams.. it may lead to the understanding of marjaiah in shia ...
Reply

Use magic Report

Post time 5-9-2008 01:07 PM | Show all posts

Reply #49 JieShiang's post

setahu saya sunni tak tutup pintu ijtihad selepas imam2 mazhab empat. apa pun you bincang dgn triple la. dia lebih tahu bab tu dan jugak bab marjie' nih.
Reply

Use magic Report

Post time 5-9-2008 01:39 PM | Show all posts
Originally posted by nahzaluz at 5-9-2008 01:07 PM
setahu saya sunni tak tutup pintu ijtihad selepas imam2 mazhab empat. apa pun you bincang dgn triple la. dia lebih tahu bab tu dan jugak bab marjie' nih.


I understood what you mean.. sunni still make ijtihad only when new issues arise .. otherwise they follow the four imams ...

In general when we talk about sunni, we talk about the followers of the four imams.... (i don't want to comment on the wahabis)... unlike sunni, shia follow a living mujtahid who has his own islamic rules from A to Z for all contemporary and old issues. So, the position of a present shia mujtahid is more like the four imams in sunni... he revises, thinks, ponders, etc and makes desicions on all issues .... so he makes ijtihad completely... not just adding ....

Maybe it is clearer if i put this way.... why sunni follow the four imams only?,    not 5, 6, 7...etc. and why follow the dead?  The dead can't move to the right, left, front and back.. how to follow?
Reply

Use magic Report

Post time 5-9-2008 02:09 PM | Show all posts

Reply #52 JieShiang's post

kenapa ikut org yg dah mati ?
        
nanti ada segolongan pulak yg mengatakan " kenapa ikut nabi saw & para sahabat RA ... kan mereka sudah wafat .... "  
              
mereka yg hidup dan sudah wafat tuh x penting,  yg penting pokoknya ada di dlm ALQURAN & ASSUNNAH serta KESEPAKATAN ULAMAK AHLUSSUNNAH WAL JAMA'AH ...
      
so, x timbul sebenarnya soal2 ittiba' akan org yg maseh hidup or yg sudah wafat kalau ada dalil NAQLI yg JELAS lagi TERANG & NYATA ...  
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 5-9-2008 05:05 PM | Show all posts

Reply #53 sirri_khafi's post

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مبروك عليكم الشهر الكريم

setuju....setuju....setuju....

posting kat bod mazhab ni rasanya susah nak dapat kredit..... tapi kalau ikut cara posting di atas saya cadang ibnur bagi la kredit sikit.... sejuk hati kawan2

sebab: common answer

posting JieShiang #52 pun bagi la kredit, nanti tak fair pulak. soalan ingin tahu dengan cara yang baik.

رمضان كريم
Reply

Use magic Report

Post time 5-9-2008 05:26 PM | Show all posts
Originally posted by sirri_khafi at 5-9-2008 02:09 PM

kenapa ikut org yg dah mati ?
        
nanti ada segolongan pulak yg mengatakan " kenapa ikut nabi saw & para sahabat RA ... kan mereka sudah wafat .... "  


Right! Why follow the dead when you can find a living one? It's good that people asked why ""follow"" nabi saw & para sahabat ... they are all ""dead""? It's true! we shouldn't ""follow"" nabi saw and sahabat, their time was long gone. You can't/shouldn't follow the dead. The dead can't give instruction. The dead can't check whether the instruction was carried out correctly. The dead can't advise and guide his followers because he's dead. Then, Why follow the dead?

(I purposely double quote the words 'follow' for you to ponder the functions of nabi saw as leader besides being the one who received the revelation. The word 'dead' here means physically not functioning)

mereka yg hidup dan sudah wafat tuh x penting,  yg penting pokoknya ada di dlm ALQURAN & ASSUNNAH serta KESEPAKATAN ULAMAK AHLUSSUNNAH WAL JAMA'AH ...  


This's a very clear difference between sunni and shia. Shia follow ahlul-bait (not the dead one). "Kesepakatan Ulamak Ahlulsunnah wal jamaah" most of the time was only a dream of sunni... hardly been materialised.. even the status of ulama can hardly be defined... Maybe that's why sunni limit their Mujtahid to four imams... (I don't know who limit the number to four, neither nabi saw nor Quran). [/quote]  
      
so, x timbul sebenarnya soal2 ittiba' akan org yg maseh hidup or yg sudah wafat kalau ada dalil NAQLI yg JELAS lagi TERANG & NYATA ...  

Four sunni imams have 4 different fatwas (halal & haram) on certain issue. Where dalil "NAQLI yg JELAS lagi TERANG & NYATA..."? If the dalil is terang & nyata, there's no need to have 4 different fatwas.. everybody will agree on one fatwa.
Reply

Use magic Report

Post time 5-9-2008 05:30 PM | Show all posts
Originally posted by JieShiang at 5-9-2008 05:26 PM


Right! Why follow the dead when you can find a living one? It's good that people asked why ""follow"" nabi saw & para sahabat ... they are all ""dead""? It's true! we shouldn't ""follow"" nab ...

Ana nak tanya...

Imam2 mujtahid sunni ada yang berbeza pendapat dalam AKIDAH ke?
Reply

Use magic Report

Post time 5-9-2008 05:51 PM | Show all posts
Originally posted by Marja'ie at 5-9-2008 05:30 PM

Ana nak tanya...

Imam2 mujtahid sunni ada yang berbeza pendapat dalam AKIDAH ke?


What's AKIDAH?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

29-5-2023 11:50 PM GMT+8 , Processed in 0.125894 second(s), 41 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list