CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
12
Return to list New
Author: indah1285

Jatuhkah Talaknya...

 Close [Copy link]
 Author| Post time 9-8-2008 12:41 PM | Show all posts

Balas #20 manzilla\ catat

tu ler... kejam jek....



taklik kt mesir kan sekadar kemarahan somi, tak jatuh talak... itu yg In tau...


taklik pernah blaku tak di zaman rasul saw...?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 9-8-2008 12:48 PM | Show all posts
Originally posted by antiQue at 8-8-2008 09:54 PM
In.. bergantung lah pada syarat taklik yg diniatkan oleh sang suami..

Jika niatnya sekiranya kakak tu terus menghubungi dalam essence sebenar-benarnya menghubungi, maka taklah jatuh talak seba ...


lafaz taklik ni boleh men semberono ker, antik....
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2008 01:41 PM | Show all posts
Originally posted by indah1285 at 9-8-2008 12:48 PM


lafaz taklik ni boleh men semberono ker, antik....


Namanya kan manusia, In... kahwin pun tak boleh semberono, tapi orang treat perkahwinan semberono jugak... talak pun tak boleh semberono, lelaki jatuhkan talak ikut suka jugak...
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2008 03:45 PM | Show all posts

Balas #1 indah1285\ catat

kat malaysia ni kan
talak hanya dijatuhkan di hadapan kadhi/pegawai agama
menjadi suatu kesalahan jatuhkan talak di luar mahkamah
jatuhnya talak bukan sesaja
terbaik
pergi rujuk kat pegawai agama
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2008 03:52 PM | Show all posts
Originally posted by ibnur at 8-8-2008 10:08 PM
Pendapat-pendapat banyak bercanggah.  Ada kata jatuh ada kata tidak.

Pada pendapat saya, sila ke pejabat mahkamah syariah atau pendaftar nikah cerai untuk mengesahkan samada taklik jatuh atau  ...

gaban pun rase macam tu..baik gi jumpa org yang berpengetahuan kat pejabat agama..karang mane la tau setubuh sama2 lps tu dpt anak..kalau kawin tu dah terbatal kan dah terdapat anak haram lak.
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2008 05:39 PM | Show all posts

Balas #23 antiQue\ catat

lafaz taklik masa istiadat nikah pun ada diletakan syarat iaiatu....  "...jika aku tinggalkan isteri aku lebih 3 bulan.....  jika isteri ku mengadu....  dan sabit kesalahan oleh mahkamah..... "

maknanya, lafaz taklik masa nikah tu pun belum jatuh sembrono melainkan isteri mengadu dan mahkamah yang menentukannya.

masaalahnya, bila suami-suami ni yg terlebih mengaji masa istiadat nikah tu, main suka-suka jer buat taklik.  cerai macam ni rasanya boleh di sabit kesalahan cerai di luar mahkamah tapi dendanya ramai yang mampu bayar.
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2008 06:03 PM | Show all posts
Itulah bang ibnur... nafsu manusia, segala dilakukan ikut suka
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2008 07:16 PM | Show all posts

Reply #16 ibnur's post

Masalahnya pejabat agama bukan pakar pun dalam bidang agama.

Banyak ular mak dan ular dalam semak

Bagi haku la , ajal , rezaki dan jodoh  Kita hanya mampu berusaha . Allah jua yang menentukannya

Kalau ada jodoh dengan mana2 pasangan , insyaAllah . Kun faya kun
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 10-8-2008 05:26 AM | Show all posts
Abis tu takkan nak suruh dia percaya bulat2 dgn pendapat dlm forum ni semata2 syeikh

Belajar pun kena ada guru yg betul n inikan pulak details ttg benda kita cuma tau dari ayat si pembuka thread semata2...mungkin ada benda yg tertinggal dan terlepas pandang n perlu disiasat lbh lanjut.
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2008 06:22 PM | Show all posts
Aku percaya Allah swt dah tetapkan rezeki , jodoh dan maut . Kalau dah jodoh tak pi kemana dan kalau tak der jodoh terpulanglah si empunya diri nak bawa diri pi ke mana-mana . Bumi Allah kan luas .

Bunga bukan sekuntum dan kumbang bukan se ekor .

Soalnya percaya setiap yang berlaku ada hikmah disebaliknya . Allah tidak akan menganiaya hamba2nya. Kena banyak2 bersabar ikut iman dan taqwa . Dan bukan ikut akal pendek dan hawa nafsu semata-mata
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 11-8-2008 08:13 PM | Show all posts
hari ni In terima msg dr kaka M.. dia dh tepon JAWI bcerita masalah dia tuh...

keputusannya mereka masih kekal sbagai somi isteri..

kaka M mengucapkan jutaan terimakasih kpd smua yg telah mmberi bantuan dan nasihat kpdnya...
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2008 11:27 PM | Show all posts
Boleh caya ker kat JAWI ni ?   Maksiat berlambak . Harap2  mereka tak berzina hingga ke anak cucu
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2008 07:05 AM | Show all posts
Kalo takmo percaya keputusan JAWI tu, silalah letakkan di sini faktor-faktor yg membuatkan telah jatuhnya talak berdasarkan cerita In tu
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2008 07:29 AM | Show all posts
Baca syarat-syarat TALAK dalam agama .

Yang penting ada NIAT dan LAFAZ dari pehak suami kepada si isteri .

Bab2 keadaan atau peristiwa , itu sebagai syarat tambahan je  

Kalau rujuk pada JAWI , syaratnya kena ada saksi di hadapan para pegawai2nya . Persoalannya apa kaitan antara pegawai agama dengan lafaz suami pada isteri ?

Banyak kes perceraian  yang tertangguh kerana campur tangan pehak agama . Masalahnya bukan semakin baik tapi semakin buruk.
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2008 07:33 AM | Show all posts
Andainya terjadi perceraian ( kecuali Talak Tiga ) .pasangan suami isteri masih boleh rujuk kembali
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 12-8-2008 11:16 AM | Show all posts

Balas #35 syeikhbelalang\ catat

talak 3 terus ada ke hukum sebenarnya pacit...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 12-8-2008 11:17 AM | Show all posts

Balas #34 syeikhbelalang\ catat

tak menjawab soklan antik..
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2008 11:18 PM | Show all posts
Originally posted by indah1285 at 8-8-2008 03:39 PM
Masalah seorang kakak yg xleh In bantu dan harap kwn2 kat sini dpt bantu sedikit sebanyak ek...

citernya cmni...

kakak M ni ada seorang abg angkat lelaki yg dan abg angkat ni si A mmg ada hati kat kakak M dan berharap dapat jdkan kakak M isteri ke 3 nya... sedihnya kakak M ni sudah bersuami dan ada seorang anak... . kakak M memang ada masalah dengan suami dan bila A mengetahui, A sedia menerima kakak M jika dia bercerai dgn suaminya.... namun kakak M cakap dia masih sygkan suaminya....

pada suatu hari kakak M berjalan2 pi  PD dengan A, tp terkantoi lak dgn suami kakak M... maka perang besar pun bermula... kaka M dipukul teruk... dan kakak M mengaku kesalahan dia...

dipendekkan citer sbb In malas nk menaip panjang..... hubby kaka M tak mahu lg kaka M berhubung dengan A lg... kalo dia berhubung juga, maka jatuh talak.

suatu pg kakak M terima sms dr org yg tdk dikenalinya... sms tu dibls n lps tu baru tau sms tu dr A....

persoalannya... bagaimana dgn kedudukan/taraf kakak M skrg...? jatuhkah talaknya atau tidak....

...


Sepatutnya bila menerima  amaran 'talak' dari suami , kakak M sepatutnya mula2 sekali menukar no handphone dia . Tiada siapa pun yang tahu kecuali suami kakak M dan keluarga yang terdekat .

Tetapi kakak M masih lagi mengekalkan nombor lamanya . Entah macam mana abg A boleh tahu samada maklumat di alam siber atau dari sahabat taulan. Saya rasa kakak M sendiri yang mendedah di alam siber tanpa disedarinya lambat laun akan di ketahui oleh abg A.

Persoalan samada di sedari atau tidak mahu pun sengaja atau tidak adalah persoalan kedua .

Persoalan pertama suami kakak M dah beri amaran talak . Dalam amaran talak tersebut menyebut bahawa beliau akan mencerai kakak M jika berbalas sms dengan abg A . Tak sebut pun samada kakak M menyedari atau tidak pehak yang berbalas sms adalah abg A.

Jadi kakak M dah berbalas sms dengan abg A. Maka jatuhlah talak.

Sebab kedua2 pehak suami isteri yang telibat . Pehak suami dah berniat dan berakad akan jatuh talak jika berbalas sms dengan abg A. manakala kakak M pula bila dah mengetahui amaran talak sepatutnya menukar pada nombor telefon yang suaminya sahaja yang mengetahui . Tetapi kakak M tak menukar pun.

Seolah2 kakak M bersiap sedia menerima akibatnya . Jadi bila dah berbalas sms, buat apa nak minta pendapat pada pehak ketiga. Kedua-dua belah pihak suami isteri dah mengetahui kesannya .

Jadi terpulanglah pada abg A dan kakak M untuk membuat keputusan . Benda dah berlaku . Terlajak perahu boleh di undur , terlajak cakap mulut , terpulanglah pada hati untuk menilainya .
Reply

Use magic Report

Post time 12-8-2008 11:29 PM | Show all posts

Reply #38 Linglu's post

terima kasih Ling . Ada juga pehak yang tolong jawab
Reply

Use magic Report

Post time 13-8-2008 12:32 AM | Show all posts
dah mula mengarut, tanya sendiri jawab sendiri.

penanya soalan dah dapat jawapan yang memuaskan.  oleh itu thread ditutup.
Reply

Use magic Report

12
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

25-9-2022 01:28 AM GMT+8 , Processed in 0.077780 second(s), 18 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list