CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Search
Carian Terbanyak:
Author: blackwise

Kisah Masjid Kristal Terengganu

[Copy link]
Post time 29-2-2008 03:44 AM | Show all posts
replika dome of rock
masjid as-sakhara





replika masjid samarra iraq

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 29-2-2008 03:45 AM | Show all posts
Among the famous replicas at the park are:


-National Mosque: The mosque located in Kuala Lumpur and built in 1965. The main characteristics of the design are the dome and umbrella-like minaret.

- Pattani Mosque, Thailand: This mosque was built in 1954 during the military rule of Field Marshall Sirat and took him nine years to complete.

- Kudus Minar Mosque, Indonesia: Built by Muslim scholar Sunan Kudus in 1549. The architectural design is a mix of Hindu and Javanese.
Reply

Use magic Report

Post time 29-2-2008 03:45 AM | Show all posts
Taj Mahal, India: A mausoleum built by Mughal Emperor Shah Jahan in memory of his wife Mumtaz Mahal in 1648.
Its garden is considered the 揼arden of the world
Reply

Use magic Report

Post time 29-2-2008 03:47 AM | Show all posts
masjid utk pelancongan ?
pertunjukan ?



Taman Tamadun Islam dibuka sempena program Perkampungan Hadhari

KUALA TERENGGANU: Kerajaan negeri menganggarkan lebih 700,000 pelancong, termasuk dari Timur Tengah akan melawat Taman Tamadun Islam (TTI) di Pulau Wan Man, di sini, sepanjang sembilan hari Perkampungan Hadhari, bermula semalam.

TTI yang dibina membabitkan peruntukan RM250 juta di atas tapak seluas 23 hektar dan mengandungi 21 Monumen Islam terunggul itu buat julung kalinya dibuka secara rasmi kepada orang ramai sempena Perkampungan Hadhari.


Menteri Besar, Datuk Seri Idris Jusoh, berkata kerajaan belum menetapkan kadar bayaran masuk yang akan dikenakan kepada pengunjung apabila TTI dibuka kepada umum mulai bulan depan.

Bagaimanapun katanya, bayaran masuk yang akan dikenakan ke TTI yang turut mengandungi Masjid Kristal tidak membebankan pengunjung.

"Apabila TTI dibuka kepada umum bulan depan, kerajaan negeri menjangkakan lebih satu juta pelancong dari dalam dan luar negara, terutama pelancong dari Timur Tengah akan mengunjunginya dalam tempoh setahun," katanya selepas melawat pameran pelbagai agensi kerajaan sempena program Perkampungan Hadhari, di sini, semalam.


Sebelum itu, Idris diwawancara pengacara, Aziz Desa dan disiarkan secara lintas langsung oleh TV9.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Induk Perkampungan Hadhari, Datuk Wan Hisham Wan Salleh dan Pengerusi Media Prima Berhad, Datuk Abdul Mutalib Abdul Razak.

TTI akan dirasmikan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, kira-kira jam 8.45 malam, Ahad ini.

Idris berkata, antara monumen menarik di taman tema berunsurkan Islam itu ialah Masjid Besar Samarra, Iraq yang kini tidak wujud lagi apabila musnah dibom tentera Barat pada tahun 2005.

"Imam masjid beberapa negara di Timur Tengah, termasuk Iraq yang diundang kerajaan negeri untuk mengimamkan solat di masjid di negeri ini kagum dengan kehalusan dan keaslian replika masjid di TTI.

"Mereka yang berkesempatan melawat TTI kagum apabila replika 21 masjid yang dibina mengikut spesifikasi monumen sebenar, termasuk rupa bentuk, warna dan tekstur bangunan," katanya.

Idris berkata, pembinaan TTI mengandungi dua zon iaitu kompleks yang mempamerkan replika monumen terunggul dalam sejarah kegemilangan Tamadun Islam.

"Kerajaan negeri bercadang membina kincir angin yang saiznya lebih besar dan menyamai kincir angin digunakan masyarakat Islam di zaman lampau," katanya.
Reply

Use magic Report

Post time 29-2-2008 07:09 AM | Show all posts
emang cantik...

dapat wit dari mana huh?
Reply

Use magic Report

Post time 29-2-2008 08:07 AM | Show all posts
dari gog bush yuk
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 29-2-2008 09:06 AM | Show all posts
Originally posted by razhar at 29-2-2008 03:21
lombu mana reti baca? lombu ada g sekolah kaa? kot2 lombu2 tu g OXPORD kot?



oxpord ker, patut la bangap....
klu dah tak da pemduduk c2 utk memekmurkan masjid,
ia merupakan satu pembaziran,
patut la barang sumer nek,
rupanya kera2 ni tak pandai menguruskan hasil negara.

Reply

Use magic Report

Post time 29-2-2008 11:52 AM | Show all posts
ye ke aku tak sangka....
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 29-2-2008 04:23 PM | Show all posts
daripada buat replika masjid baik buat replika patung mcm kat Langkawi.
Reply

Use magic Report

Post time 29-2-2008 04:27 PM | Show all posts
Originally posted by budakjawa at 29-2-2008 03:47 AM
masjid utk pelancongan ?
pertunjukan ?



Taman Tamadun Islam dibuka sempena program Perkampungan Hadhari

KUALA TERENGGANU: Kerajaan negeri menganggarkan lebih 700,000 pelancong, termasuk ...


kalau PAS memerintah semula di terengganu agak2 mrk runtuhkan tak semua replika kat Tmn Tamadun Islam itu?
Reply

Use magic Report

Post time 29-2-2008 04:28 PM | Show all posts
Originally posted by tobby at 29-2-2008 04:27 PM


kalau PAS memerintah semula di terengganu agak2 mrk runtuhkan tak semua replika kat Tmn Tamadun Islam itu?

depa takkan runtuhkan kot..sebab ia akan jadi backfire gila gila...lain la patung penyu dulu..hehehe
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2008 07:05 PM | Show all posts
hari tu mad pegi masjid kristal naik bot x kena bayar pun free aje..dalam dia boleh sembahyang tp mad x sembahyang sbb nak balik cepat sbb tak cari hotel lg....
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2008 07:05 PM | Show all posts
hari tu mad pegi masjid kristal naik bot x kena bayar pun free aje..dalam dia boleh sembahyang tp mad x sembahyang sbb nak balik cepat sbb tak cari hotel lg....
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2008 07:14 PM | Show all posts
jantan tganu semua hensem2...klu diorg ckp KL, sexy giler aku dengar..
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2008 07:35 PM | Show all posts


betul atau secara kebetulan ..aku tak pasti..
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2008 07:37 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 16-3-2008 07:41 PM | Show all posts

Reply #95 me_shhiza's post

ni vid pluto ni
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2008 07:52 PM | Show all posts
Originally posted by nik2121 at 16-3-2008 07:41 PM
ni vid pluto ni


ye ke.. kat board paranormal ada cerita pasal masjid nie...
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2008 08:01 PM | Show all posts
suke2 create projek..
habiskan duit negara...
supaya dapat masuk kocek..
baik bagi kat fakir miskin seluruh Malaysia .
Reply

Use magic Report

Post time 16-3-2008 09:20 PM | Show all posts
kenapa x guna arkitek islam ganung? Masa nilah nk naikkan nama rakyat ganung yg cerdik pandai hasil DEB.
Saya dh pergi, tempatnya mmg jauh dari manusia. Kagum dgn kecantikan sejid kristal ni. Kubah dia bertukar2 warna. Tapi bila tgk ke serang sungai, sedih.. Rumah2 di tebing sg tu mcm langit ngan bumi jika nk dibanding dgn sejid yg tersergam indah tu. Hj derih dok persang ke?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

4-10-2022 08:50 AM GMT+8 , Processed in 0.080486 second(s), 18 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list