CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 1049|Reply: 5

[Tempatan] CADANGAN PERANGI COVID

[Copy link]
Post time 29-6-2021 12:20 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Jom sebarkan. Semoga ramai dapat dibantu. Saya copy paste komen seorang netizen yang memberi cadangan yang bernas untuk atasi masalah ini. Komen daripada puan Fatimah binti Abu bakar.

"Selagi ada Selangor, Selagi tu kes susah nak turun 4000..cuba buang selangor dr kes baharu sat..Asingkan Kes kat selangor tu buat SOP lain khas untuk negeri Selangor sahaja..jangan campur aduk dengan negeri-negeri lain..mesti kes harian negeri lain turun bawah 4000.. benarkan negeri kes bawah 300 rentas daerah dan hidupkan ekonomi negeri yang mempunyai kes aktif yang rendah..

Bila sakit jantung, doktor hanya rawat jantung..fokus pada jantung sahaja..bukan bila sakit jantung, doktor rawat seluruh anggota badan pesakit.. itu namanya buang masa dan buang tenaga.. bahagian tak sakit, tapi pergi rawat benda yang tak sakit.. kerja sia-sia namanya!

Paling kesian negeri Perlis..kes 1,2 ja tapi kena PKP sama macam negeri kes 2000..sepatutnya depa boleh bebas rentas daerah dalam negeri depa.. tak adil untuk negeri yang patuh dan kes covid yang rendah.. depa pukul sama rata untuk semua negeri.. memang orang mengamuk la..

Kalau benarkan pergerakan rentas daerah dan rantaian ekonomi negeri-negeri yang mempunyai kes aktif covid yang rendah ni, tahu tak ekonomi dalam negeri tu boleh berjalan dengan baik..

kerajaan boleh kurangkan belanja untuk memberi bantuan kepada negeri-negeri yang boleh berniaga, buka kedai, buka restoran, boleh bekerja dan sebagainya.. dengan syarat ketatkan pergerakan keluar masuk antara negeri.. jalankan swab test pada mereka yang nak masuk negeri lain atas urusan yang betul2 penting sahaja.

Kerajaan perlu lebihkan fokus pada negeri-negeri yang sedang PKP Penuh dan kes masih tinggi..bagi bantuan pada rakyat di negeri itu kerana mereka lebih memerlukan berbanding rakyat di negeri yang telah berlaku pergerakan ekonomi pada negeri mereka..

Duit kerajaan pun boleh jimat..tak perlu pukul rata pada semua negeri..rakyat pun tak marah..  dari situ, berlaku persaingan sihat sebenarnya di situ antara satu2 negeri dengan negeri yang lain. rakyat yang berada dalam negeri PKP Penuh mereka akan patuh SOP sebab nak turunkan kes supaya dapat lakukan aktiviti yang sama macam negeri lain yang dah bebas..

Paling penting, cepatkan pemberian vaksin supaya herd immunity dapat dibina dengan cepat dan kurangkan kes kematian dan kes2 kritikal covid 19.

Itu pun rakyat nak kena fikir ke.susah.susah.

pendapat saya..sekarang ni kita perlu fokus untuk banteras covid dan kembalikan pergerakan ekonomi.. MKN umum kes bawah 4000 baru boleh buka sektor2 lain..kalau kira sekali dengan kes di Selangor, 2 tahun lagi belum tentu boleh buka sektor2 lain.. kedai baju..kedai cermin mata, kedai barangan bayi dan sebagainya perlu ditutup sebab bukan essential service..bukan selangor sahaja.. tetapi negeri lain pun terpalit sama..pekerja mereka nak makan apa?

Ada mulut yang perlu disuap.. berapa ramai kes bunuh diri berlaku akibat tekanan kerana dibuang kerja..diberhenti atas sebab majikan tak mampu bayar gaji pekerja..itu menunjukkan ekonomi negara kita semakin teruk.. rakyat semakin depression.. bantuan diberi kerajaan tak mencukupi untuk keadaan semua orang.. kalau negeri yang dibenarkan berniaga, bekerja, pendapat saya, mereka tak perlu bagi bantuan pun tak mengapa.. asalkan kedai mereka dapat beroperasi..

Bantuan itu boleh diberi kepada rakyat dlm negeri yang betul2 terkesan kerana kes makin tinggi.. kerajaan perlu bekerja dengan cara fokus pada masalah dan cari jalan penyelesaian dengan cepat..setiap SOP, setiap arahan tak boleh diberikan sama untuk semua negeri.. mereka kena banci kes aktif dan trend peningkatan covid berbeza2 mengikut negeri.. mereka tak lakukan benda ini..itu yang rakyat marah..rakyat bangkit dengan kebencian.."

Credit anynomous

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 29-6-2021 01:33 PM From the mobile phone | Show all posts
Kena buat pemerintahan negeri secara individual ke? Negeri sendiri rule sendiri.. masing2 improvekan negeri masing2?? Kawalan secara rentas negeri shj. Rentas daerah xpe.
Reply

Use magic Report

Post time 29-6-2021 02:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Kilang2 kt selangor tu keliling ngn kawad brduri, jgn bg pkerja kluar duk dlm tu mkn minum pn dlm, tokey2 nk sgt kilang beroperasi kn...ngn tokey2 skali kurung dlm tu...jgn bg bebas...
Reply

Use magic Report

Post time 29-6-2021 02:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Ok laa pendapat dia.. ambik tindakan secara fokus dan terpilih.. bukan dia suruh tadbir negeri secara individu selama lama nya ponn
Ada 10 org anak.. sorang sakit tapi ..sepuluh sepuluh anak kena makan ubat
Asingkan je laa ..yg sembilan org tuu dari yang sakit

Kesian perlis.. tak sakit pon kena pkp jugak..
*pakar kesihatan awam: nanti di katakan lebih bagus dari pakar kesihatan awam laa pulak.. tapi kann..q org lain pon dr jugak..
Reply

Use magic Report

Post time 29-6-2021 02:24 PM | Show all posts
nuke selangor

Reply

Use magic Report

Post time 29-6-2021 02:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Vaksin setiap tahun... Pelbagaikan vaksin dalam diri kita supaya lebih effective..

Akak yakin inilah cari terbaik untuk perangai kovid

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|CARI Infonet

29-1-2023 03:20 AM GMT+8 , Processed in 0.108380 second(s), 32 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list