|
Cara pembelajaran seni lukis negara kita ketinggalan zaman (60 tahun)
[Copy link]
|
|
Originally posted by jbtrader at 20-4-2008 12:07 PM
Main point? Tak nampak lagi ker? Bincang demi bincang, Kementerian haruslah buat apa yang patut.
Terapkan nilai pendidikan seni selari dengan perkembangan arus. Kalau hendak ceritakan arus p ...
Kementerian telahpun berbuat banyak usaha2 untuk mempertingkatkan pembelajaran pendidikan seni. Bengkel2 dan seminar2 telah dibuat dan ini boleh merujuk kepada IPTA2 yang ada kursus Pendidikan seni seperti UiTM,USM,UPSI,UNIMAS dsbnya dan orang luar yang sekali sekala dengar pengetua art academy yang tiba2 mengkritiknya mana pulak nak tahu.
Kalau setakat nak tunjukkan kelebihan kanak2 dari art academy melukis maka ia bukan bukti mereka dah advance dalam pembelajaran seni. Kanak2 tersebut hanya ada kelebihan kemahiran saja seperti menggunakan alat dan sedikit aspek formaliti dalam lukisan dan itupun disebabkan ibu-bapa yang agak mampu membeli alatan yang diperlukan. Kalau nak bandingkan kanak2 kampung yang boleh menghasilkan sendiri anyaman2 serta mainan kraf2 yang lain, mereka lebih berjaya lagi. Dari itu pembelajaran pendidikan seni perlu mengambil kira pengetahuan sedia ada mereka dan bermatlamatkan meningkatkan lagi penghayatan seni.
Pembelajaran pendidikan seni perlu ada matlamat dan kita sememangnya ada matlamat yang hampir tercapai. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #21 Gravedigger's post
1.Apakah usaha-usaha yg telah dipertingkatkan oleh kementerian Pelajaran Malaysia? Cuba ceritakan sikit.
2.Apakah kursus-kursus yg ditawarkan oleh UiTM,USM,UPSI,UNIMAS?
3.Siapakah pelukis-pelukis yg terkenal zaman dahulu dan sejarahnya? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #20 Gravedigger's post
Kamu masih tidak faham kehendak saya.
Tujuan pendidikan seni bukan sahaja bertujuan melahirkan arkitek2 yang hebat2 tapi juga pelukis dan pereka2 yang telah berjaya memenangi banyak anugerah di luar negara, tetapi yang terutama sekali ialah pemiran, kretif dan inovasi seseorang murid yg dapat menghayati pendidkan seni era moden.
Laksanakan dasar baru yang dapat memberi manfaat kepada perkembangan pemikiran anak-anak murid, itu lagi penting daripada hasil seni lukis. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by jbtrader at 23-4-2008 01:39 AM
1.Apakah usaha-usaha yg telah dipertingkatkan oleh kementerian Pelajaran Malaysia? Cuba ceritakan sikit.
2.Apakah kursus-kursus yg ditawarkan oleh UiTM,USM,UPSI,UNIMAS?
3.Siapakah pelukis-peluk ...
Semua soalan ini dah ada jawapannya di forum ini.
Rajin-rajinlah berada di sini supaya boleh tahu keadaan semasa berkaitan art..ok
|
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by jbtrader at 23-4-2008 01:43 AM
Tujuan pendidikan seni bukan sahaja bertujuan melahirkan arkitek2 yang hebat2 tapi juga pelukis dan pereka2 yang telah berjaya memenangi banyak anugerah di luar negara, tetapi yang terutama sekali ialah pemiran, kretif dan inovasi seseorang murid yg dapat menghayati pendidkan seni era moden.
Pendidikan seni era moden tu macam mana? Lepas pelajar2 mengikuti pendidikan seni tu mereka nak jadi apa di masa depan mereka??
|
|
|
|
|
|
|
|
Reply #25 Gravedigger's post
Rangsangan otak secara aktif akan melahirkan pelajar yang lebih cemerlang dan pintar.;) |
|
|
|
|
|
|
|
jika kita masih mundur dalam pendidikan seni.. ada tak cadangan untuk memajukannya?
aku rasa kualiti seni kita hebat2 juga.. cuma cara kita mengetengahkannya saja agak kebelakang..
|
|
|
|
|
|
|
|
yup.. tapi kita kena rangsang kudua dua belah otak kanan ( seni ) dan otak kiri (logik).. betul tak?
lagi satu yang kita tak bole lupa... pendidikan agama, sebab jika otak yg hebat disalah guna.. bole hancur jadinya.. |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|