View: 14285|Reply: 9
|
Bidang Mengenal Kraf Tradisional
[Copy link]
|
|
Post Last Edit by fleurzsa at 1-5-2011 11:13
Salam n Good Day
Kraf tradisional boleh didefinasikan sebagai perusahaan (kerjaseni) yang melibatkan kemahiran kerja tangan yang memerlukan daya cipta oleh masyarkat yang diwarisi turun- temurun.
Mengenal Kraf tradisional adalah melibatkan penghasilanbarangan kraf yang menggunakan bahan gantian seperti kertas warna, straw,plastisin dll |
|
|
|
|
|
|
|
Jenis-jenis Kraf Tradisional terbahagi kepada:
1. Alat domestik
2. Alat permainan
3. Alat pertahanan diri
4. Perhiasan diri
5. Batik
6. Tekat
7. Ukiran
8. Tenunan
9. Anyaman
10. Tembikar |
|
|
|
|
|
|
|
BIDANG KRAF TEKSTIL (BATIK)
Sejarah perkembangan batik di Malaysia dipercayai bermula pada abad ke 15 Masihi dan ianya terus berkembang terutama selepas tamat perang Dunia Kedua. Pengusaha batik di Kelantan dan Terengganu merupakan perintis kepada perkembangan batik di negara ini. Hasil-hasil batik tempatan tinggi mutu ciptaannya dan reka coraknya melambangkan kemahiran dan kehalusan kerja tangan masyarakat setempat.
Di Malaysia, batik dihasilkan melalui beberapa teknik, proses dan gaya tertentu. Salah satu teknik yang terdapat di Malaysia ialah batik blok. Proses awal dalam perkembangan membuat batik blok adalah menggunakan sarang bunga atau acuan yang diperbuat daripada kayu dan diterap dengan sejenis warna hitam dan teknik awal ini dikenali sebagai Terap Hitam.
Batik kini telah dimodenkan selari dengan perkembangan tren semasa. Bagi mereka yang ingin melihat produk-produk kraf batik or laian-lain bidang kraf, boleh visit website ini:
http://www.malaysiacraft.com.my |
|
|
|
|
|
|
|
BIDANG KRAF TEKSTIL (SONGKET)
Kain songket lambang kehalusan seni kemahiran tangan warisan yang menjadi kemegahan bangsa telah lama bertapak dalam budaya tradisi kita. Mula berkembang di beberapa negeri di Pantai Timur iaitu Kelantan, Terengganu dan Pahang.
Di Kelantan kegiatan menenun ini dipelopori oleh Cik Siti Wan Kembang yang memerintah Kelantan sekitar tahun 1610 hingga 1677. Kampung Gerung yang terletak dalam jajahan Tumpat antara daerah yang terawal menjalankan kegiatan menenun. Kemudian kegiatan ini berkembang ke Kampung Penambang yang terletak berhampiran dengan pusat bandar.
Di Terengganu tenunan songket dipercayai bermula sejak pemerintahan Sultan Marhum Janggut atau Sultan Mansur (1726-1793). Kawasan yang banyak menjalankan kegiatan ini terletak di sekitar Kampung Banggol, Kuala Ibai dan Chendering.
Songket berasal dari perkataan ‘sungkit’ iaitu ‘teknik menyungkit’ benang loseng (warp) dengan menggunakan bilah buluh atau nibung bagi tujuan menghasilkan reka corak atau sulaman pada kain tenunan . Kemudian benang emas atau perak disulam atau disungkit mengikut reka corak yang telah ditentukan mengikut bilah buluh atau nibung tadi.
Cara sulaman atau sungkitan yang halus dan rumit buatannya ini kemudiannya terkenal sebagai pakaian sultan, kerabat diraja dan orang kenamaan. Malah beberapa corak dan motif tertentu seperti corak ‘teluk berantai’ dan ‘jong sarat’ adalah merupakan corak istimewa untuk pakaian khas diraja.
SOURCE: KRAFTANGAN MALAYSIA |
|
|
|
|
|
|
|
BIDANG KRAF HASIL RIMBA (ANYAMAN)
Seni anyaman yang tidak dapat dipisahkan daripada cara hidup tradisional masyarakat di seluruh kepulauan Nusantara termasuk Malaysia. Daripada tikar hingga kepada dinding pelindung kediaman, hasil kerja menganyam membentuk persekitaran hidup yang dapat dilihat di mana-mana. Ini tidak menghairankan kerana tumbuh-tumbuhan tropika banyak yang sesuai untuk dijadikan bahan anyaman.
Keseluruhannya, kemahiran asas dalam seni anyaman tidak banyak berbeza, cuma bergantung kepada jenis tumbuhan yang dijadikan bahan anyaman. Antara tumbuhan yang paling banyak digunakan dalam seni anyaman ialah pandan, mengkuang, buluh, bemban, rotan, ribu-ribu, daun serdang dan daun sal. Perbezaan ciri tumbuhan ini menghasilkan pelbagai bentuk dan barangan seni anyaman seperti yang dapat memenuhi keperluan hidup seharian masyarakat tradisi.
Pembuat anyaman mencerna ilham dan kreativiti hasil dari pengamatannya terhadap alam dan kehidupan yang terdapat di sekeliling mereka. Melalui kemahiran ini lahir reka corak kelarai bersandarkan alam seperti bunga pecah lapan, bunga cengkih, bunga tanjung, tampuk pinang, siku keluang, tapak harimau dan tulang ikan. Seni anyaman warisan bangsa jelas mempamerkan kemahiran dan kesungguhan masyarakat terdahulu. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
best ada forumner kongsi ilmu di sini. i tgh busy giler ni |
|
|
|
|
|
|
|
Bidang ini memberi kesedaran tentang adanya beberapa jenis kraf tradisional dalam budaya tanah air.
Kegiatan kraf tradisional memperkenalkan fungsi, proses dan teknik membuat, alat dan bahan, motif, corak dan hiasan.
Aspek apresiasi hasil kerja diadakan sebagai satu proses pembelajaran yang merangkumi pengenalan, proses pembuatan serta mengenali tokoh-tokoh bagi setiap bidang kraf yang dinyatakan. |
|
|
|
|
|
|
|
Penilaian Hasil Kraf Tradisional
-Penyediaan alatan, bahan
-Pengwujudan idea – memilih tema, lakaran
-Gubahan – olahan warna, susunan corak
-Fungsi – kesesuaian bahan & motif
-Kemahiran/Proses/Teknik – aplikasi, kehalusan
-Keaslian – kreativiti rekaan, corak
-Kemasan – cara persembahan |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|