Vellfire Publish time 28-3-2024 11:13 AM

Pengguna beli 'online', saingi bazar fizikal

Edited by Vellfire at 28-3-2024 03:15 AM

https://www.utusanborneo.com.my/sites/default/files/images/article/20240328/kks-ub280324-san-kuskop-p1copy.jpg

DISKAUN: Ewon (tengah) melancarkan sesi 'Happy Hour' dengan tawaran diskaun sehingga 30 peratus semasa program itu.
PUTRAJAYA: Trend pengguna masa kini yang lebih cenderung membuat pembelian secara atas talian (online) menyaingi jualan secara fizikal kerana lebih mudah, menyenangkan dan pantas.
Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Datuk Ewon Benedick berkata, Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (KUSKOP) meneruskan kempen Mari Beli Lokal-Ramadan dan Raya 2024 menerusi platform MyMall bagi merancakkan lagi ekonomi digital dan menggalakkan orang ramai membeli produk tempatan.
“Kita melancarkan Kempen Mari Beli Lokal dan satu kempen secara atas talian untuk membeli barangan tempatan daripada usahawan kita melalui platform Mymall.
“Ini adalah satu trend baharu dalam urusan jual beli dan mungkin juga menyumbang kepada penurunanjualan secara langsung atau secara fizikal kerana mereka mahu mengelak daripada kesesakan jalan raya dan sebagainya,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita pada Program Jualan MADANI Raya (PJMR) KUSKOP 2024, di Dataran Putrajaya, di sini semalam.
Program berkenaan bermula sejak 8 Mac sehingga 9 April ini, menyediakan 60 reruai jualan melalui penyertaan 28 usahawan (42 reruai) dan 13 koperasi (18 reruai) dengan pelbagai tawaran menarik barangan keperluan persiapan Aidilfitri dan harian pada kadar harga diskaun sehingga 20 peratus sekali gus membantu meringankan bebanan rakyat.
Ewon berkata, jumlah pengunjung dalam tempoh dua minggu pertama program Jualan MADANI Raya KUSKOP adalah seramai 44,212 orang dengan jualan terkumpul sebanyak RM415,800.
“Mudah-mudahan dalam dua minggu yang terakhir ini, jumlah jualan terus meningkat. Saya mengalu-alukan warga Putrajaya dan penduduk sekitar untuk berkunjung ke sini dan membeli keperluan persiapan raya,” katanya.
Beliau berkata, program inisiatif KUSKOP itu memberi peluang kepada usahawan dan koperasi menjual produk-produk mereka seperti aksesori raya, pakaian, kuih dan barangan keperluan harian lain.
“Saya sempat mengunjungi beberapa reruai dan bertanyakan prestasi jualan mereka. Mudah-mudahan mereka terus beroleh rezeki dengan kehadiran lebih ramai lagi pengunjung dalam tempoh dua minggu terakhir ini,” katanya.
Pada tahun ini, KUSKOP menyasarkan RM1.6 juta nilai jualan sepanjang penganjuran Program Jualan MADANI Raya.
Ewon yakin program seumpama itu berupaya meringankan kos persiapan rakyat bagi menyambut Aidilfitri yang bakal menjelang tiba.
Antara pengisian menarik semasa sesi walkabout ialah pelancaran sesi 'Happy Hour' dengan tawaran diskaun harga barangan sehingga 30 peratus dan penyampaian hadiah cabutan bertuah berupa peralatan elektrik dan hamper sumbangan agensi-agensi di bawah KUSKOP.
Turut hadir, Timbalan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi dan Datuk Ramanan Ramakrishnan, Pengurusan Tertinggi KUSKOP dan ketua-ketua Agensi di bawah KUSKOP.

https://www.utusanborneo.com.my/2024/03/28/pengguna-beli-online-saingi-bazar-fizikal
Pages: [1]
View full version: Pengguna beli 'online', saingi bazar fizikal


ADVERTISEMENT