zeed Publish time 12-12-2006 09:22 PM

minang ngan loghat n9 x sama ek? cam lain macam je aku baca kat sini.. huhu.. aku suku biduanda.. tapi hampeh tak reti berloghat negeri ni.. paham la sket2 apa yg wan aku ckp..

mrs_livingstone Publish time 13-12-2006 06:50 PM

Originally posted by Syd at 25-8-2006 04:35 PM
waden tangah mancari lirik lagu

bugih lamo

sia ado?

tq
pernah dgr laguni tp lirik dia tak tau la
tp kalau btul2 nak mrs bulih mintak dr my fren

[ Last edited bymrs_livingstone at 13-12-2006 06:52 PM ]

mrs_livingstone Publish time 13-12-2006 06:57 PM

ok, ini liriknya:


Bugih Lamo
=========

Itam bakilek si kudo balang
Tambatan bendi si Bugih Lamo
Urang maliek lai sanang
Apolai awak nan punyo

Onde onde iyyooo... Bugih Lamo
Mainkan lah Bugih Lamo tu

Anak cacak diateh manggih
Cigok cigok kapalonyo
Surang rancak nan surang manih
Samo gadang kaduonyo

(Catt dari Wady: iko iyobana basuo di ambo kini, inyo samo gadang,
samo rancak, samo namuah, nan ma nan kadipiliah? Paniang pulo ambo)

Ramilah urang ka pacu kudo
Rami dek urang mudo-mudo
Tasirok darah di dado
Basobok jo jando lamo

(aa.. iyo baitu pulo dek ambo. Tiok mancaliak anak, tantu induaknyo
basobok pulo. Kalau Uni Epa batanyo ka ambo; 'Nan dicaliak anak atau
induaknyo?)

Ondeh ondeh iyyooo..bugih lamo
Mainkanlah Bugih Lamo tu..




nk suh mrs nyanyikan pun bulh...ekekekeke...tp pahamnya tidak le

Syd Publish time 27-2-2007 12:18 PM

Teroka tradisi Minang


MALENGGANG, basaluang dan badendang mungkin asing disebut oleh masyarakat kita, tetapi tidak bagi orang Minang. Jika orang Johor sinonim dengan zapin dan ghazalnya tetapi bagi orang Minang malenggang, basaluang dan badendang mempunyai pengertian seni yang tersendiri.

Ia elemen gerak tari, permainan muzik, nyanyian dan lakonan dalam bentuk tradisi Minang. Sejajar dengan usaha untuk memulihara kesenian dalam Nusantara Melayu, Persatuan Karyawan Negeri Sembilan dan Sekolah Tinggi Seni Padang Panjang, Sumatera, Indonesia mempersembahkan Malenggang, Basaluang dan Badendang pada hari ini dan esok di Panggung Bandaraya Kuala Lumpur pada jam 8.30 malam.

Pengurus Publisiti Persatuan Karyawan Negeri Sembilan, Aiensyah Alam Shah berkata malenggang, basaluang dan badendang ini dipersembahkan dengan harapan dapat membuka pandangan serta perspektif betapa kebudayaan mampu merapatkan hubungan dua negara serumpun.

ŠĆčerdapat dua pengisian program iaitu Bengkel Tari dan Persembahan Malenggang, Basaluang dan Badendang. Persembahan tradisi Melayu Minang ini diadakan di tiga negeri iaitu di Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan Negeri Sembilan,

redsentra Publish time 25-7-2007 01:43 PM

syd kite dah dtg menjenguk... lum buleh laie;P

mrs_livingstone Publish time 31-7-2007 07:49 AM

Reply #65 redsentra's post

menjenguk pun dah kira ok...
datang lah selalu...hihihi

Syd Publish time 31-7-2007 10:17 AM

heheheh
dah lama tak update

kang kalau pree
nak update

:loveliness:

mrs_livingstone Publish time 2-8-2007 12:55 AM

semangat camnilah yg kite maukan:loveliness:

Syd Publish time 17-8-2007 12:01 PM

Reply #68 mrs_livingstone's post

wahhh cik mod
pun ughang minang gho?

mrs_livingstone Publish time 18-8-2007 11:47 PM

isk...mukan...den bukan oghang minang..
den kelantan mari;P

firdaruddin Publish time 20-9-2007 03:38 PM

ooo...ada subjek ni yo?den tak ghoti nak cakap minang..takat noghori tu tau la.. :bgrin:

firdaruddin Publish time 20-9-2007 03:39 PM

ooo...ada subjek ni yo?den tak ghoti nak cakap minang..takat noghori tu tau la.. :bgrin:

xan Publish time 19-2-2008 02:45 PM

haa..ni la yg saya carik2..belaja ckp minang...aden mmg keturunan minang belah mak (selangor) + ayah negeri 9.tapi saya perasan arwah nenek + onyang(belah mak) ckp..mmg lembutt jee..pastuh ada rhythm dia sendri bila bercakap..
1 je yg saya ingat.kalau die tgk cucu die tak tido lagi.."alun lalok laie?..hehe..sayang nye semua takbleh ckp dah..kalau dgr tuh phm la..lagi 1..saya teringat ada 1 perkataan tuh..onyang saya sebut "fajuzi"..sape2 tau apa maksud die..mase tuh kecik lagi tak sempat tanya:(

xan Publish time 19-2-2008 03:04 PM

Originally posted by iscol_klang at 8-4-2006 10:03 PM http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif
kat gombak ramai org minang...sampai ada persatuan org2 minang...


mmg la tuh..saya pun belah2 tuh la tuh..arwah datuk dari kg.selayang lama..nenek asalnye kek hulu langat tapi berpindah ke gombak..nk ikutkan kalau dulu2nye cite..sedara sume merata2..dari kajang ,keramat,dengkil pun ada...whatever it is..i love minang dialect...so soothing to my ears and nostalgic..

Syd Publish time 17-4-2008 11:04 AM

alah lamo indak
manjanguak thread iko

:lol:



alah = sudah
lamo = lama
manjanguak = menjenguk

don_quixote Publish time 11-5-2008 08:58 PM

carry on syd

terhibur aku baca benang nih....:lol:

Syd Publish time 23-5-2008 03:16 PM

yo, ko indak ado oghang yang indak baurak samo
canama teh?

burak sorang the awak?


translate :

abes tu, kalau dah takde orang nak borak sama
mcm mana? borak sensorang lah eh?

:lol:

stfunewbiez Publish time 1-6-2008 07:25 PM

aden ko orang minang juo..
lahier dan menggadang dari ketek lai..
aden bisa berkecek minang..
kerano orang tuo den
berkecek bahso minang sebagai bahso rasmi
dirumah.
ekeke.

Syd Publish time 4-6-2008 04:46 PM

Reply #78 stfunewbiez's post

try nak translate gak

saya ni orang minang gak
lahir dan membesar dari (ketek) tu apa eh
saya biasa ckp minang
kerana orang tua saya berckp minang sebagai bahasa rasmi
dirumah

hehe

mkay98 Publish time 7-6-2008 06:22 PM

Reply #79 Syd's post

cayalah!
heheh
Pages: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 11 12 13
View full version: Bahasa Minangkabau


ADVERTISEMENT