kucingitam Publish time 30-7-2018 03:21 PM

Tinggal dengan Ibubape selepas berkahwin. Yay or Nay?

Ya atau tidak?

[*]"My parents can help watch the kids while the kids keep them entertained"

[*]      
[*]                                 

[*]

[*]                                "Joshua and I have been married for almost eight years. Both of us left our corporate jobs/small business two years ago and decided to move closer to our new place of work. It just so happened to be in the same area as where my mum works and where my sister lives. So when my mum and I chatted, we both ended up agreeing to move in together. Why? It saves time, saves money, and my parents can help watch the kids while the kids keep them entertained.
The best thing about living with parents is home-cooked dinners! They are always concerned about feeding my kids healthy food, but we don't always have the energy to cook, so my mom does that for us sometimes. It's always enjoyable to sit down and eat together and talk about our day."
- Sian Huey and Joshua.

[*]                                          2. "We don't want to live with our parents because we love our privacy... but wish that they lived close-by"

[*]      
[*]

[*]                                "The hubby and I have never lived with our parents as a married couple. We both live and work in KL, while my parents are in Putrajaya and his parents are in JB. Logistically, it doesn't make sense to live with our folks. Plus, we're very private people who enjoy their own space and just like to keep to ourselves :)

But saying that, we really wish our parents lived in the same neighbourhood as us. We have three kids and another on the way, so it would be wonderful to have our parents around to play with the children, and maybe help look after them once in a while so we can have a break. And of course, I would love to be able to pop over for dinner any day of the week just to lepak with them."

- Laila and Haikal.

[*]                                          3. "Financially it makes the most sense because we can save up before we move into our own property"

[*]      
[*]                                 

[*]                                "My fiancĂ© and I are getting married next year and we plan to live with my parents. My siblings are studying overseas, so if I move out, my parents will be alone and I don't want that. Plus, financially it makes the most sense because my future hubby and I won't waste money on rent. Instead, we can save up because we plan to move into our own property. Our condo will be ready in three years!
On top of that there are lots of added bonuses to living with my parents. For example, my kakak is there to help with house cleaning, home-cooked meals every day, and she's just the best!"
- Jenna and Darren.

[*]                                          4. "We have very demanding careers and having my wife's parents live with us ensures that we thrive together as a family"

[*]      
[*]                                 

[*]                                "We've been married for over six years and my wife's parents live with us. They are originally from Melaka but moved to the Klang Valley to be closer to their grandchildren (my sister-in-law's kids), who live relatively near our home. My sister-in-law's place has limited space so my parents-in-law decided to stay with us.
My favourite thing about having them live with us is that the fridge is always full! My wife and I have very demanding careers and we hardly do any grocery shopping because we eat out a lot. With her parents around, there's always loads of food in our home."
- Aaron and Carol.

[*]                                          5. "We alternated between staying at my parents' house and my hubby's parents' house for a year"

[*]      
[*]                                 

[*]                                "Bob and I have been together forever and married for four years! In our first year of marriage, we lived with our parents... In fact, we alternated between my parents' house and his parents' house! It allowed us to spend more time with them before we found our own place. Neither of us had stayed on our own before getting married.
We decided to move out after a year because we felt like it was time we learned to be independent and stop living under our parents' ketiaks lol. Now that we're staying in our own place and we kinda have our own routines and systems in place, we probably wouldn't want to move back in (sorry parents, we love you, promise!). But we all live close to each other so now they come and sleep over at our place instead hehe :P"
- Julie and Bob.

[*]                                          6. "Living with my in-laws is a great opportunity to build a better relationship with them"

[*]"We're getting married in August! We've decided to live with his parents after marriage because we don't have enough funds to purchase a house for ourselves yet, and my husband doesn't believe in renting. He prefers to own a property so we can do renovations freely as we wish.

[*]To be honest, it's a little scary to be living with parents after marriage because I feel like I need to prove to my in-laws that I can do chores and things. And we won't really get the privacy newlyweds need. But I think it's a great opportunity to build a better relationship with them. If we lived away from them, we wouldn't see them every day, and we wouldn't talk. At least I am able to get to know them a little bit better, help out with things around the house, and show them that I am capable of doing my wifely duties."
- May and Armandt.

Ada pros and cons bila tinggal bersama ibu bapa selepas berkahwin.

Antara yang di perkatakan :
1. Ibu bapa bantu tengokkan anak-anak
2. Ikatan kekeluargaan antara anak-ibu bapa lebih erat
3. Dapat berjimat

Ada juga yang kata, tak ada privasi.

Pendapat aku..yes, boleh je tinggal dengan parents, TAPI janganlah nak harapkan parents beli makanan, sediakan makanan. Why not kau sebagai anak pun pergi pasar, beli barang dapur, bayar bills.

Paling bagus kalau kau duduk dengan parents, bila diorang sakit, kau ada untuk uruskan. Senang, depan mata kau.

Pendapat anda?

Full article:

http://says.com/my/lifestyle/malaysian-couples-living-with-parents

kiyudi Publish time 30-7-2018 03:23 PM

its always a nay

Mina2215 Publish time 30-7-2018 03:30 PM

Nay for me. Ai nak memanje tanpa segan di dalam rumah dgn somi. :lol:

zulka Publish time 30-7-2018 03:38 PM

paling lama stay dgn family mentua 4 hari je...

Deila Publish time 30-7-2018 03:49 PM

Nay juga bagi saya...tak selesa, sonok duk rumah sendiri:)

putericahaya999 Publish time 30-7-2018 03:56 PM

duduk dgn mak ayah la jimat belanja
makan minum mak ayah sedia
takperlu banyak belanja

dekmieDandy Publish time 30-7-2018 04:01 PM

abg aku dia tahun ni dah stay balik kat kampung

awal2 dia memang stay ngan parents kami

tapi ayah takut kak ipar x selesa pulak nak stay dalam satu rumah, payah nak jaga aurat

so dia suruh famili abang aku stay rumah sewa yg dalam satu kampung

even bilik diorang kat rumah famili kami tu lengkap serba serbi

CikTerompah Publish time 30-7-2018 06:39 PM

A BIG NO!!!kenapa nk duduk dgn parents kalau blh survive sndiri...

nishikido Publish time 31-7-2018 01:38 AM

putericahaya999 replied at 30-7-2018 03:56 PM
duduk dgn mak ayah la jimat belanja
makan minum mak ayah sedia
takperlu banyak belanja

Salah ye uolls..if mak ayah masih bekerja or ada pencen mungkin la kot..I and husband terpaksa duduk dengan parents,his parents lah..sebab anak2 semua duk jauh and my husband the only son in the family..memang lah duduk free xbayar sewa tapi bila kami duduk sekali,adik beradik lain lepas tangan.kakak2 dia semua ad degree n kerja hebat2,gred atas 41 semua tpi duit blanja sesen pon
xbagi alasan tu tngjwab anak laki ..tapi bila cuti panjang,pandai hantar anak2 ke sini.dorang honeymoon lakibini.makan minum haruslah my husband tanggung..sebulan kat sini mencanak bil api n air.pastu atuk nenek dorang suka manjakan cucu,nak makan apa semua kirim kami.tapi kai mulut jelah.abistu kalau tetiap hari nak itu ini xkering poket.lom masuk belanja barang basah

.pastu pantang if nampak husband berduit lebih ada je nak kena tukar perabot lah,langsir buruk lah.ni x cerita lagi mintak belanja tuk hal2 yg remeh. yes,jaga mak ayah tanggungjawab anak lelaki tapi kalau sampai my mother in law masuk hospital pon I kena jaga straight 2minggu camno.. anak2 perempuan ada 4,tolong ganti sehari pon xboleh.bila dah balik rumah baru datang.tu pon kami laki bini nak kena sediakan makan minum.dorang datang bajet tetamu lak.nak cerita panjang takut mengungkit tapi duduk dengan parents xdelah jimat mana..gaji husband memang habis tuk rumah,belanja orang tua..tapi sebab I nak jadi isteri mithali I diamkan je.tapi masuk tahun ketiga ni asal gaduh ringan je mulut kata nak keluar dari rumah,moga Allah kuatkan hati I..so conclusion dia,a big NO duk dengan parents

ctredzuan Publish time 31-7-2018 02:00 AM

sebenarnya bergantung kepada keperluan.. kalau emak sakit dan tiada ayah atau tiada siapa menjaganya kenapa tak blh korbankan sedikit masa konon nak bermanja semua tu utk syurga kita.. ingat ya kekawan walaupun kita bukan bawah ibu lagi tapi dia tetap yg melahirkan kita, mungkin dgn tinggal dgn mereka menjaga mereka walaupun bukan 24 jam tapi menyenangkan mereka, doa2 mereka di angkat ke langit dan bertambah berkat utk kita

Hana Publish time 31-7-2018 09:37 AM

misti manak suka2 nak seru nama aku. :sleepy:
nape la orang2 suka bukak topik ni? duduk skali pun masih dlm angan2.
lagi nak panggil pendapat aku yang PRO duduk dgn mertua 6 thn.-flip my angsa shawl aje laa -

mannnakautahu Publish time 31-7-2018 09:42 AM

kiyudi replied at 30-7-2018 03:23 PM
its always a nay

Hng memang ler....kalau main bising.......

{:1_506:}{:1_506:}

mannnakautahu Publish time 31-7-2018 09:44 AM

zulka replied at 30-7-2018 03:38 PM
paling lama stay dgn family mentua 4 hari je...

Tuh mesti waktu dtng piyed hang Kan,Kan,Kan????

{:1_506:}{:1_506:}

mannnakautahu Publish time 31-7-2018 09:45 AM

Hana replied at 31-7-2018 09:37 AM
misti manak suka2 nak seru nama aku.
nape la orang2 suka bukak topik ni? duduk skali pun m ...

Tungguuuuuuuuuu

{:1_563:}{:1_563:}

kucingitam Publish time 31-7-2018 09:55 AM

ctredzuan replied at 31-7-2018 02:00 AM
sebenarnya bergantung kepada keperluan.. kalau emak sakit dan tiada ayah atau tiada siapa menjaganya ...

betul tu..sometimes orang tak nampak yang ni...kemain mengata itu ini bila duduk dgn parents..
parents ko sakit, bukan drg yang jaga..

kucingitam Publish time 31-7-2018 09:56 AM

dah banyak contoh aku tgk sendiri..cakap takmo duduk dgn parents la, mengata org yg duduk dgn parents tak independent, menyusahkan..ended up, dia sendiri kena duduk jaga mak ayah sakit, dan terus duduk dgn mak bila ayah dia meninggal.. so, berhati2 je lah bila berkata2

mannnakautahu Publish time 31-7-2018 10:06 AM

kucingitam replied at 31-7-2018 09:56 AM
dah banyak contoh aku tgk sendiri..cakap takmo duduk dgn parents la, mengata org yg duduk dgn parent ...

Hang kutuk si Hana kah nee???

{:1_563:}{:1_563:}

kucingitam Publish time 31-7-2018 10:35 AM

mannnakautahu replied at 31-7-2018 10:06 AM
Hang kutuk si Hana kah nee???

hahaha...eh takde lah...aku ckp secara umum and based on my mata kepala yang tengok sendiri...kikiki

mannnakautahu Publish time 31-7-2018 10:39 AM

kucingitam replied at 31-7-2018 10:35 AM
hahaha...eh takde lah...aku ckp secara umum and based on my mata kepala yang tengok sendiri...kiki ...

Eh takpa dak hana tuh jenis takda perasaan, kemaluan, jenis coldstone....tkda maknanya dia nak kecik hati....

Anywy kalau jenis hati tisu Nee Hng ingat boleh ber tahan lebih 6 thun bergelumng bawah satu bumbung dgn Mertua???

{:1_563:}

kucingitam Publish time 31-7-2018 10:52 AM

ahahhaa....
Pages: [1] 2 3
View full version: Tinggal dengan Ibubape selepas berkahwin. Yay or Nay?

ADVERTISEMENT